V Južných Karpatoch vedci identifikovali prvého kríženca vlka a psa

Ak bude hybridizácia naďalej pokračovať, časom môže v danej oblasti dôjsť ku genetickej degradácii a vyhynutiu pôvodného druhu vlka.

Na 100 kilometroch štvorcových sa v južných Karpatoch pohybujú odhadom dva vlky. Zdroj: iStockphoto.com

Na 100 štvorcových kilometroch sa v Južných Karpatoch pohybujú odhadom dva vlky. Zdroj: iStockphoto.com

Najväčšia ochranárska iniciatíva v Rumunsku nadácia Conservation Carpathia prednedávnom dokončila štúdiu genetického monitorovania vlkov druhu Canis lupus, zameranú na určenie počtu vlkov v rumunských Južných Karpatoch na pilotnej ploche 1 400 štvorcových kilometroch.

Prieskum po prvý raz v Rumunsku potvrdil prítomnosť hybridizácie medzi vlkmi a psami, ktorá môže podľa neziskovej organizácie vlky ohroziť.

Štúdia, založená predovšetkým na neinvazívnom odbere vzoriek DNA z chlpov, trusu či moču, odobraných v prirodzených biotopoch skúmaných zvierat, sa uskutočnila v rokoch 2018 až 2020.

Odborníkom sa podarilo vyčísliť približnú hustotu osídlenia Južných Karpát vlkmi. Na 100 štvorcových kilometroch sa tam pohybujú odhadom dva vlky. Spolu mimovládna organizácia identifikovala 48 jedincov, konkrétne 27 samcov, 20 samíc a jedného hybridného potomka vlka a psa.

Následne rozdelili 40 vlkov a hybridného jedinca do šiestich svoriek. „Zostávajúcich sedem vlkov nebolo možné zaradiť do žiadnej z nich. Predpokladáme, že ide o samostatné, rozptýlené jedince alebo členov svoriek z oblasti susediacej s tou skúmanou,“ uviedli zástupcovia rumunskej neziskovej organizácie.

Striedanie partnerov a nečakané zmeny v zložení svoriek

V prípade dvoch zo spomínaných šiestich svoriek štúdia detegovala striedanie sexuálnych partnerov a nečakané zmeny v zložení svoriek a identifikovala v danej oblasti aj prítomnosť hybridného vlka. Je to vôbec prvé oficiálne genetické potvrdenie hybridizácie medzi vlkmi a psami v Karpatoch. Podľa nadácie Conservation Carpathia nemusí ísť zatiaľ o hrozbu, no ak sa budú vlky a psy v tejto oblasti páriť aj naďalej, môže časom dôjsť ku genetickej degradácii a následnému vyhynutiu pôvodného druhu vlka v Južných Karpatoch.

„V prípade Rumunska je hybridizácia fenoménom spôsobeným túlavými psami, ktoré sa objavili v biotopoch vlkov. Ich prítomnosť ohrozuje genetické zdravie populácie vlkov v nasledujúcich desaťročiach,“ ozrejmila mimovládna organizácia.

Odborníci jav ďalej skúmajú. Na jeho vyhodnotenie už zozbierali vzorky slín od 21 psov v danej oblasti a disponujú aj vzorkami DNA vlkov. Genetická štúdia môže podľa nich o populácii vlkov v Rumunsku objasniť mnoho neznámych.

Zdroj: Romania Insider