Letná škola SPACE::LAB: Od kozmických dát k predikciám

Účastníci sa venovali kozmickej fyzike a aplikácii strojového učenia na predpovedanie extrémnych udalostí v blízkom vesmíre.

Študenti letnej školy počas práce na projekte.

Študenti letnej školy počas práce na projekte. Zdroj: ÚEF SAV, v. v. i. Foto: Šimon Mackovjak, ÚEF SAV, v. v. i.

Posledný augustový týždeň sa v Ústave experimentálnej fyziky (ÚEF) SAV, v. v. i., v Košiciach konal šiesty ročník letnej školy SPACE::LAB summer school.

Počas troch dní sa 20 účastníkov venovalo kozmickej fyzike a aplikácii strojového učenia na predpovedanie extrémnych udalostí v blízkom vesmíre. Aj tento rok sa úspešne prepojili najnovšie technologické trendy s výskumom vesmíru, ktorému sa ÚEF SAV venuje už desaťročia.

„Využívanie strojového učenia a umelej inteligencie sa stáva štandardom v aplikačných úlohách kozmickej fyziky. Jednou z takýchto úloh je predpovedanie geomagnetických búrok, ktoré môžu mať veľmi negatívne dôsledky na súčasné technológie, a teda aj na celú spoločnosť,” zhodnotil Šimon Mackovjak z oddelenia kozmickej fyziky ÚEF SAV, v. v. i.

Kozmická fyzika aj strojové učenie

Prvý deň bol zameraný na vysvetlenie zdrojov, priebehu a dôsledku geomagnetických búrok. Dôležité základy pohybu plazmy v magnetickom poli vysvetlil Roman Nagy z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave.

Počas druhého dňa sa účastníci naučili, ako využívať hlboké neurónové siete a AI agentov na predikcie indexov kozmického počasia. O svoje bohaté skúsenosti sa s účastníkmi podelili Viera Krešňáková a Stanislav Hrivňak, ktorí sa týmto technológiám dlhodobo odborne venujú.

Uplatnenie znalostí v praxi

Dôležitým aspektom letnej školy je praktická časť, na ktorej pracovali účastníci počas tretieho dňa. Mohli tak preniesť získané teoretické znalosti do konkrétnych projektov. Spôsob, ako projekty čo najlepšie odprezentovať, predstavil Samuel Amrich, študent Karlovej Univerzity v Prahe.

„SPACE::LAB summer school sa za posledné roky stala neodmysliteľnou súčasťou našich aktivít. Aj tento rok bol o ňu veľmi veľký záujem a opäť prišli aj slovenskí študenti, ktorí študujú v zahraničí. Vytvárame tak priestor, kde môžeme pracovať s veľmi nadanými a vysokomotivovanými študentmi. Následne ich zapájame do práce na našom výskume. Aktuálne participujú piati takí študenti na projektoch, ktoré máme pre Európsku vesmírnu agentúru (ESA),” zhrnul kozmický fyzik, ktorý organizuje aktivity pod značkou SPACE::LAB a zároveň vedie niekoľko ESA projektov.

Najbližšia pripravovaná udalosť pre verejnosť bude meetup SPACE::TALK, ktorý sa bude konať vo štvrtok 3. októbra o 18.00 hod. na Bulharskej 4 v Košiciach. Viac informácií a registráciu nájdete tu.

Zdroj: TS Ústav experimentálnej fyziky SAV, v. v. i.