Tardigrady dokážu prežiť nárazy v rýchlosti až 825 metrov za sekundu

Denisa Koleničová

Nový výskum tak vyvracia teóriu, že organizmy docestovali na Zem na asteroide. Dopad na planétu by totiž neprežili.

3D ilustrácia vodného medvedíka. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok, Zdroj: iStockphoto.com

Tardigrady odborníci nazývajú aj pomalky či vodné medvede. Osemnohé živočíchy sú veľmi drobné, väčšinou majú veľkosť iba jeden milimeter.

Pozornosť vedcov pútajú najmä pre svoju odolnosť. Sú prvými známymi organizmami, ktoré prežili útrapy vesmíru. Počas experimentov v roku 2007 až 68 percent tardigradov prežilo desaťdňový pobyt v otvorenom kozme.

Výskumy tiež ukázali, že dokážu vydržať bez vody až desať rokov, môžu prežiť extrémne tlaky a teploty (vrátane vriacej vody) či úrovne UV žiarenia, ktoré sú pre väčšinu zvierat smrteľné.

Aby dokázali drobné stvorenia prežiť v extrémnych podmienkach, stočia sa do klbka a ponoria sa do stavu, ktorý je podobný spánku.

V najnovšej štúdii vedci z Univerzity v Kente zistili, že tardigardy môžu prežiť aj vysokorýchlostné nárazy. Ich limit je rýchlosť 825 metrov za sekundu.

Výsledky publikoval odborný časopis Astrobiology.

Organizmy vložili do pištole

Experimenty, ktoré robila dvojica vedcov Alejandra Traspas a Mark Burchell, zahŕňali zmrazené tardigrady aj streľbu zo zbrane na cieľ z piesku.

Na začiatku pokusov pripravili vedci 20 vzoriek malých živočíchov, ktoré hlboko zamrazili, aby u nich navodili spánkový stav. Následne ich rozdelili do skupiniek po dvoch alebo troch.

Jednotlivé skupinky umiestnili do tenkých valcov, ktoré naplnili vodou.

Takto naplnené valce potom umiestnili do ešte väčšieho valca, ktorý slúžil ako náboj pre dvojstupňovú ľahkú plynovú pištoľ.

Zbraň umiestnili do vnútra špeciálnej vákuovej komory, v ktorej strieľali na terč z piesku.

Výstrely z pištole mali rôzne rýchlosti, aby vedci mohli zistiť, aký dopad budú mať na tardigrady.

Dopad na planétu by neprežili

Výsledky pokusov odhalili, že tardigrady vystrelené z pištole rýchlosťou 825 metrov za sekundu dokázali odborníci po vybratí z valca ešte oživovať.

Živočíchy, ktoré zažili nárazy pri vyššej rýchlosti, neprežili. Boli roztrhané na kusy.

Planéta Zem z vesmíru. Zdroj: iStockphoto.com

Vedci naznačujú, že ak je rýchlostný limit tardigradov pri dopade 825 metrov za sekundu, pravdepodobne by neprežili ani cestu cez vesmír na asteroide a dopad na planétu, ako niektorí vedci v minulosti naznačovali.

Takýto dopad býva totiž spojený s omnoho vyššou rýchlosťou.

Zdroje