Elitní vedci vyzývajú Európsku úniu: Povoľte geneticky upravené rastliny!

Únia podľa odborníkov význam modifikovaných plodín podceňuje a miesto vecnej diskusie celkom zbytočne vyvoláva strach.

Európska komisia uznala, že rastliny vyrobené novými metódami editácie génov sú GMO, ale chce ich vyňať z aktuálnych bezpečnostných pravidiel, ktoré sú podľa zástancov tejto technológie zastarané a obmedzujúce. Zdroj: iStockphoto.com

Európska únia podľa špičkových vedcov podceňuje význam geneticky modifikovaných plodín, ktoré by ju mohli ochrániť pred mnohými rizikami klimatickej zmeny. Miesto vecnej diskusie podľa nich dochádza k vyvolávaniu strachu.

„V čase klimatickej krízy, úbytku biologickej rozmanitosti a nedostatku potravín je v každom ohľade nevyhnutný vedecký a na dôkazoch založený prístup. Práve teraz sa viac než inokedy musíme povzniesť nad ideológiu a dogmatizmus. Preto sa na vás my nižšie podpísaní obraciame a naliehavo vás žiadame, aby ste pri svojich nadchádzajúcich parlamentných rozhodnutiach starostlivo zvážili prínosy nových ekonomických techník.“ Takto sa začína otvorený list špičkových svetových vedcov europoslancom.

Pod jeho znenie sa podpísalo 35 laureátov Nobelových cien a viac ako tisícdvesto popredných odborníkov z celého sveta, medzi nimi aj Jennifer Doudnaová a Emmanuelle Charpentierová, ktoré vymysleli genetické nožničky CRISPR-CaS, ako aj 44 expertov z Česka a 1 odborníčka zo Slovenska.

Apel prichádza pred kľúčovým hlasovaním o úprave génov v Európskej únii. Experti Úniu vyzývajú, aby odmietla „temné protivedecké strašenie“, ktoré je s varovaním pred genetickými technológiami často spojené.

Odborníci požadujú, aby zákonodarcovia zmiernili prísne pravidlá týkajúce sa genetických modifikácií a prijali nové techniky, ktoré sa zameriavajú na konkrétne gény a upravujú ich kód. Táto technológia by napríklad mohla zvýšiť odolnosť plodín proti chorobám a zvýšiť pravdepodobnosť, že prežijú extrémne výkyvy počasia, ktoré sú v spojení s otepľovaním planéty čoraz prudšie.

Vedci uviedli, že staré metódy šľachtenia plodín sú v priebehu rokov a desaťročí príliš pomalé a nestíhajú reagovať na rýchle zmeny, ktorými teraz klíma Zeme prechádza. V čase klimatickej núdze nemáme toľko času, napísali.

List adresovaný poslancom Európskeho parlamentu iniciovala nezisková organizácia WePlanet, ktorá sa zaoberá ochranou životného prostredia a vedie kampane za technológie, ako sú jadrová energia, editácia génov a bunkové poľnohospodárstvo. Signatármi sú nielen genetici, ale aj ekonómovia ako Lars Peter Hansen alebo Eric Maskin. Zo Slovákov sa k výzve pripojila vedúca odboru aplikovanej biológie a genetiky Národného poľnohospodárskeho a potravinárskeho centra Katarína Ondreičková.

Diskusia o rizikách

Podľa signatárov by nové modernejšie a voľnejšie pravidlá mohli poľnohospodárom umožniť používať i menej pesticídov a hnojív. Vedci nezabudli upozorniť, že na niektoré rastliny, ktoré sa ťažko pestujú konvenčnými prostriedkami – napríklad ovocné stromy, vinič a zemiaky –, sa dnes používajú jedny z najškodlivejších pesticídov v EÚ.

Proti genetickým úpravám tohto typu protestujú väčšinou ekologické skupiny, ktoré sa obávajú o bezpečnosť zmien s nezamýšľanými dôsledkami. Zástancovia týchto technológií, najmä tých vysoko cielených, naopak, argumentujú, že takéto riziká sú minimálne. Hlavne v porovnaní s rizikami, ktoré by práve využitie moderných genetických technológií mohlo znížiť, ako so stratou biologickej rozmanitosti, s klimatickou krízou či nedostatkom potravín.

Podporu majú tiež u európskych expertov: Európsky úrad pre bezpečnosť potravín pri nedávnom konaní nezistil v porovnaní s konvenčným šľachtením žiadne nové riziká cieleného editovania génov rastlín. To však na politické presadenie nestačí.

Ešte v roku 2018 Európsky súdny dvor rozhodol, že všetky rastliny vytvorené zmenou génov, či už cielenou, alebo necielenou, sú geneticky modifikované organizmy, na ktoré sa vzťahujú pravidlá EÚ a GMO. Uviedol pritom, že riziká pre životné prostredie a ľudské zdravie nemožno pri týchto úpravách s istotou stanoviť.

Európska komisia uznala, že rastliny vyrobené novými metódami editácie génov sú GMO, no chce ich vyňať z aktuálnych bezpečnostných pravidiel, ktoré sú podľa zástancov tejto technológie zastarané a obmedzujúce. Zákonodarcovia vo Výbore Európskeho parlamentu pre životné prostredie budú o tom hlasovať v stredu.

Zdroje: ČT24, The Guardian, wePlanet