Pandémia zmenila dovolenkové plány viac ako štvrtine opýtaných ľudí.
Očkovaciu lotériu a odmeny za presviedčanie na očkovanie väčšina respondentov neschvaľuje, populárne sú však medzi tými, ktorí sa ešte len chystajú dať sa zaočkovať. Zahraničnú dovolenku si oproti minulému letu naplánoval takmer dvojnásobok ľudí. To sú zistenia kontinuálneho prieskumu Ako sa máte, Slovensko?, ktorý iniciuje Slovenská akadémia vied (SAV), MNFORCE a Seesame.
Možnosť výhry by zmenila názor málo ľuďom
Na otázku, či respondenti schvaľujú nápad, že vláda chce pre všetkých zaočkovaných spustiť lotériu, v ktorej sa budú dať vyhrať až dva milióny eur, odpovedala takmer štvrtina kladne. Naopak, tento nápad neschvaľuje 64,1 percenta opýtaných. Názor nemá približne dvanásť percent ľudí. Očkovaciu lotériu najviac schvaľuje necelých 58 percent respondentov, ktorí sa ešte len chcú dať zaočkovať. Takmer sedem percent opýtaných, ktorí sa neplánujú dať zaočkovať, povedalo, že možnosť vyhrať v očkovacej lotérii by zmenila ich postoj.
„Očkovacia lotéria a odmeny za presviedčanie na očkovanie nie sú v populácii príliš populárne, ale oceňujú ich najmä tí, ktorí sa ešte len plánujú dať zaočkovať. Pre túto skupinu respondentov to môže byť dôležitým motivačným faktorom realizácie svojho odkladaného rozhodnutia,“ ozrejmuje výsledky Robert Klobucký zo Sociologického ústavu SAV.
Na otázku, či schvaľujú nápad, že vláda bude odmeňovať tých, ktorí presvedčia iných, aby sa dali zaočkovať, odpovedalo kladne 22,4 percenta respondentov. Neschvaľuje ho takmer sedemdesiat percent opýtaných, názor nemá zvyšných zhruba osem percent. Podobne ako pri predošlej otázke odmenu za presviedčanie na zaočkovanie najviac schvaľujú ľudia, ktorí sa ešte len chcú dať zaočkovať, a to 62,6 percenta. Odmietavý postoj k očkovaniu by za peňažnú odmenu zmenilo vyše osem percent opýtaných.
„Očkovacia lotéria a odmeny môžu presvedčiť len malú časť z tých, ktorí očkovanie zatiaľ celkom odmietajú. Je však dôležité pripomenúť, že ľudí odmietajúcich očkovanie by v podstatne vyššej miere – viac než dvojnásobnej – presvedčila možnosť zaočkovať sa u svojho všeobecného lekára,“ upozorňuje Barbara Lášticová z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV.
Dovolenka v zahraničí častejšie ako minulé leto
Dovolenku v zahraničí plánuje necelých desať percent ľudí, pričom 4,6 percenta opýtaných ju už absolvovalo. Viac ako tri štvrtiny respondentov dovolenku v zahraničí neplánuje. Zvyšok sa zatiaľ nerozhodol. Respondenti, ktorí už dovolenku v zahraničí absolvovali, prípadne ju ešte len plánujú, sú zaočkovaní vo väčšom počte ako celá populácia a paradoxne sa zároveň o niečo viac obávajú epidémie.
Podľa výskumu ASMS zo septembra 2020 bolo počas minulého leta na dovolenke v zahraničí len 7,5 percenta respondentov. Ak by sa všetky plány na tohtoročné zahraničné dovolenky aj uskutočnili, tak by toto leto do zahraničia na dovolenky vycestovalo v porovnaní s minulým takmer dvakrát viac respondentov.
Viac ako štvrtina opýtaných odpovedala, že epidémia zmenila ich plány na dovolenku, či už domácu, alebo zahraničnú, a kvôli nej radšej nikam necestujú. Ďalšia štvrtina respondentov sa chystá na dovolenku aj napriek epidémii a takmer polovica by na dovolenku aj tak asi nikam nešla.
Projekt Ako sa máte, Slovensko? sleduje dlhodobo postoje obyvateľov na Slovensku od začiatku prísnych karanténnych opatrení v marci 2020. Prieskumy iniciovali prieskumná spoločnosť MNFORCE, komunikačná agentúra Seesame v spolupráci so Sociologickým ústavom SAV a s Ústavom výskumu sociálnej komunikácie SAV. Doteraz sa zrealizovali rozsiahle zisťovania šesťkrát v roku 2020 a štyrikrát v roku 2021.
Desiata vlna výskumu prebehla v období 15. 7. až 20. 7. 2021. V tomto období bola na Slovensku priaznivá epidemiologická situácia a naďalej klesali počty hospitalizovaných. Očkovanie bolo otvorené pre všetkých nad dvanásť rokov a počet čakajúcich na vakcínu v čakárni klesal. Viaceré očkovacie centrá začali očkovať bez registrácie. Presné pravidlá očkovacej lotérie a sprostredkovateľského bonusu však v tomto období ešte neboli zverejnené.
Zdroj: Tlačová správa Seesame
(MAT)