Zapojiť sa môžu žiaci prvého ročníka ZŠ a predškoláci, ktorí nastúpia do prvého ročníka v septembri 2021.
Aký význam má materská škola na vývin ranej jazykovej gramotnosti predškolákov? A aký je jej vplyv na neskoršie čitateľské prostredie?
Odpovede na tieto otázky hľadajú vo svojom výskume odborníci z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie Slovenskej akadémie vied (SAV) a Katedry knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského (UK).
Výskum bude prebiehať od 24. mája do 11. júna 2021 vo Vedeckom parku Univerzity Komenského v Mlynskej doline.
Každé dieťa, ktoré sa do projektu zapojí, absolvuje približne hodinové stretnutie. Počas neho budú vedci testovať jeho pozornosť. Podľa toho, či pôjde o predškoláka alebo žiaka prvej triedy, bude počúvať alebo samostatne čítať krátke ilustrované príbehy a texty, ku ktorým dostane niekoľko otázok.
Vďaka tomu pomôžu deti odborníkom overiť technológiu, ktorá zaznamenáva očné pohyby, takzvané eye-tracking, počas čítania.
„Meranie touto metódou je bezkontaktné a nemá žiadny vplyv na zdravie a výkony dieťaťa. V priebehu stretnutia budú dodržané všetky povinné hygienické opatrenia v súlade s vyhláškou Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky,“ vysvetlila vedúca projektu Oľga Zápotočná z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV.
Ako symbolickú odmenu za účasť na výskumnom projekte dostane každé dieťa darčekovú poukážku na nákup kníh. V prípade záujmu si rodičia môžu vyžiadať výstupný záznam zo stretnutia s orientačným odborným výkladom.
Rodičia môžu svoje deti prihlásiť do výskumu prostredníctvom stránky: http://bit.ly/vyskum_citania.
Zdroj: Tlačová správa SAV
(DK)