Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Ľahký návrat do školy (1. časť): Pripravte dieťa na povinnosti a naučte ho rutine

VEDA NA DOSAH

Včasná príprava dieťaťa pred nástupom do školy zjednoduší jeho adaptáciu. Pripravte deti na povinnosti spojené so školou už v predstihu.

Deti bežia do školy. Zdroj: iStockphoto.com

Zvyknúť si na povinnosti po letných prázdninách môže byť pre deti náročné. Rozprávajte sa s nimi a pripravte ich na to, čo ich v škole čaká. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com

Prázdniny sa pomaly končia a nový školský rok už klope na dvere. Po dvoch mesiacoch je to pre deti i rodičov veľká zmena. Z letného režimu sa treba opäť nastaviť na školský, ktorý so sebou prináša povinnosti aj nové výzvy, najmä pre prváčikov.

Aby nebol návrat alebo nástup do školy pre školáka stresujúci, odborníčky zo slovenského Úradu verejného zdravotníctva SR Jana Hamade a Hana Janechová pripravili pre rodičov a deti niekoľko rád týkajúcich sa nástupu prváčika alebo staršieho dieťaťa do školy.

Zdravie dieťaťa

Vedúca odboru hygieny detí a mládeže Jana Hamade radí, aby ste absolvovali ešte pred nástupom do školy prehliadku u očného lekára, ak si u dieťaťa všimnete napríklad zmeny týkajúce sa zdravia očí (žmúrenie, problémy so zaostrením či iné ťažkosti s videním).

„V prípade, že dieťa trpí dioptrickou chybou, neliečenou tupozrakosťou alebo škúlením, je to pre neho hendikep. Čím skôr lekár chybu zraku zistí, tým je vyššia šanca na úspešné liečenie. Dieťa s očnou chybou musí vynaložiť veľa úsilia na to, aby vôbec videlo, rýchlejšie sa unaví, môže trpieť bolesťami hlavy a nedokáže sa sústrediť,“ hovorí odborníčka.

Každé dieťa je jedinečné

Nástup do školy je individuálna vec a môže sa stať, že nie u každého dieťaťa bude úplne bezproblémový. Podľa Jany Hamade je preto dôležité byť dieťaťu oporou a veriť, že to zvládne. Niektoré deti potrebujú dlhšie, kým si zvyknú na nové prostredie, nových spolužiakov a učiteľov. Všetko chce svoj čas. Dôležité je, aby dieťa cítilo podporu zo strany rodiny.

Dieťa pripravte na školu formou spoločných rozhovorov. Vysvetlite mu, čo ho v škole čaká. Objasnite mu, že škola má iné pravidlá a inú organizáciu dňa ako škôlka. Ozrejmite, že ako školák bude mať aj zodpovednosť a do školy sa chodiť musí.

Dieťa nestrašte, radí odborníčka

Povzbuďte dieťa, že v škole si nájde nových kamarátov a naučí sa veľa nového a zaujímavého. Naopak, vyhnite sa strašeniu detí vetami typu Počkaj, až pôjdeš do školy… alebo Oni ťa v tej škole dajú do poriadku! a podobne.

„Neprenášajte pochybnosti na dieťa. Budúci školák si tak môže vybudovať zbytočný odpor ku škole, neistotu alebo strach zo školy a už samotný štart bude veľmi negatívne poznačený. Prechod dieťaťa z materskej školy do základnej je veľmi dôležitým medzníkom v živote dieťaťa a jeho rodiny, mal by preto so sebou prinášať len pozitívne zážitky, keďže dieťa sa do školy prirodzene teší,“ zdôrazňuje Jana Hamade.

Režim je alfou a omegou

Ako by mala vyzerať adaptácia dieťaťa? Podľa Jany Hamade je zásadný práve režim, ktorý deťom umožní sa rýchlo adaptovať. Pri akejkoľvek činnosti súvisiacej so školou sú pre rýchlu adaptáciu zásadné pravidelnosť a veku primeraný systém.

Zo začiatku by malo ísť o spoločné činnosti, ktorých cieľom je dieťa naučiť, aby svoje povinnosti časom zvládalo samo.

Stanovenie pravidiel pomôže deťom aj rodičom. Dôležité je vyčleniť deťom čas na učenie i oddych a aj ho dodržiavať. Malé deti netreba preťažovať a učenie určite nenechávať na neskoršiu večernú hodinu.

Odborníčka odporúča:

  • Vhodné je u dieťaťa už od začiatku vypestovať potrebné režimové prvky – vstávať v určitú hodinu a chodievať spať v rovnaký čas.
  • Po nástupe do školy si treba určiť, kedy sa bude rodič s dieťaťom učiť – najvhodnejší čas nastáva, keď sa dieťa vráti zo školy a 1 až 2 hodiny si odpočinie.
  • Školská príprava predstavuje nielen samotné úlohy, ale aj upratovanie tašky, overenie ostrosti farbičiek a ceruziek, prípravu vecí na ďalší deň a podobne.
  • Spočiatku je na mieste s týmito činnosťami dieťaťu pomáhať, a to napríklad formou vysvetlenia, čo je potrebné do tašky vložiť, čo vybrať, aké úlohy urobiť.

Školská taška

So zdravím súvisí tiež výber školskej tašky. Tá by sa nemala nosiť iba na jednom pleci, čo spôsobuje jednostrannú záťaž a môže viesť k poškodeniu chrbtice. Dnešné deti nosia niekedy na chrbtoch 6 až 7 kíl. Je naozaj dôležité vybrať vhodnú tašku, aby dieťa netrpelo a malo zdravú chrbticu. Čo treba zohľadniť pri nákupe?

„Pri kupovaní školskej tašky berte do úvahy najmä hmotnosť dieťaťa. Príliš ťažká aktovka preťažuje svalstvo chrbtice a prispieva k stuhnutiu svalov v krčno-hrudnej časti chrbtice a k nesprávnemu držaniu tela. Dlhodobé preťaženie chrbtice vo vývine môže spôsobiť trvalejšie ťažkosti, deformácie a aj vznik skoliózy (vybočenie chrbtice do jednej strany). Ak sa skolióza nelieči včas, môže chrbticu poškodiť tak, že v dospelosti sa už nebude dať napraviť,“ upozorňuje Jana Hamade.

Kritériá kvalitnej školskej tašky

  • Kvalitný, zdraviu neškodný a mäkký materiál popruhov, aby sa čo najmenej vtláčali do svalstva a kostí.
  • Širšie a nastaviteľné popruhy, ktoré rovnomerne obopínajú obe plecia, aby sa hmotnosť tašky rozdelila rovnako.
  • Ľahká.
  • Kopíruje tvar chrbtice.

Váha tašky

Z hľadiska ochrany zdravia žiakov sa odporúčajú nasledovné hmotnosti školských aktoviek podľa ročníkov základnej školy:

  • žiaci 1. a 2. ročníka: 2,5 kg;
  • žiaci 3. a 4. ročníka: 3,5 kg;
  • žiaci 5. a 6. ročníka: 4,5 kg;
  • žiaci 7. až 9. ročníka: 5 kg.

Nezabudnite na kvalitnú detskú obuv

Rodičia často nezvolia vhodný typ obuvi. Podľa Jany Hamade by mala obuv pre deti, aby nepoškodila ich zdravie, spĺňať určité kritériá. Zároveň treba zohľadniť tiež typ aktivity, na ktorú má byť obuv určená. Odborníčka varuje aj pred obuvou z nevhodných materiálov, ako sú koženka, plast, či poroméry (syntetické napodobeniny kože).

„Obuv z nich sa ťažko prispôsobuje tvaru chodidla, je tvrdá, nepriedušná, nedokáže odvádzať vlhkosť z povrchu kože, a tak môže spôsobiť napríklad plesňové a kvasinkové ochorenia. Nevhodná obuv môže mať pre dieťa vážne zdravotné dôsledky. Zle tvarovaná topánka môže spôsobiť vážne deformity a ortopedické problémy chodidiel, ktoré budú vyžadovať liečbu u odborníka,” uviedla Jana Hamade.

Kritériá vhodnej obuvi pre školákov:

  • Ľahká, nízka členková obuv, šnurovacia alebo uzatvárateľná textilným pásikom, respektíve na zips, podpätky čo najnižšie.
  • Pevná päta, zároveň dostatočne mäkká a ohybná podrážka pod prstami a strednou časťou chodidla.
  • Vzhľadom na správny rast kostí dostatok miesta pre prsty.

Obuv podľa účelu

V škole

Prezuvky by mali byť uzatvorené a vyrobené z prírodných materiálov, napríklad zo spracovanej kože a z textilu. Ideálne sú mäkké, ľahké, priedušné a také, ktoré absorbujú vlhkosť, nedráždia kožu a prispôsobia sa tvaru chodidla. Menšie deti určite ocenia papučky na suchý zips alebo remienok, vďaka ktorým im prezúvanie pôjde rýchlejšie.

Na aktívny odpočinok

Športová obuv by mala zodpovedať požiadavkám príslušného športu. Vychádzková celoročná alebo zimná obuv má mohutnejšiu a trvanlivejšiu konštrukciu s pevnou podošvou, rekreačná obuv je určená na rekreačné a vychádzkové príležitosti, na dlhšie vzdialenosti aj v prírodnom prostredí, má pevnejšiu konštrukciu zvršku a robustnú podošvu.

V druhej časti článku, ktorý prinesieme v pondelok poobede, sa dočítate, akú úlohu zohrávajú strava, psychika a dostatok spánku v živote školáka a ako tieto faktory dokážu ovplyvniť dobrý štart do nového školského roka.

Zdroj: TS UVZSR

(zh)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky