Štúdiu austrálskych odborníkov publikovali pred pár dňami v odbornom časopise Body Image.
Obsahy na sociálnych sieťach, ktoré propagujú ľudské telo cez jeho rôzne tvary a farby a hovoria o jeho schopnostiach miesto toho, aby sa zameriavali na typické spoločenské štandardy krásy, pomáhajú posilniť pozitívny imidž človeka a zlepšiť jeho vzťah k vlastnému telu.
Tvrdí to štúdia výskumníkov zo Školy psychológie Univerzity v južnom Walese v Sydney, ktorú len pred niekoľkými dňami publikovali v odbornom časopise Body Image.
Pozitívna prezentácia ľudského tela môže v každodennom živote pomôcť najmä dievčatám a mladým ženám, z ktorých sa prevažná väčšina denne riadi spoločenskými ideálmi krásy, v dôsledku čoho so svojím zovňajškom nie je spokojná, ba dokonca ním niekedy doslova trpí. Riadiť sa všeobecne rozšírenou mienkou je preto v tomto prípade veľmi nebezpečné.
Hlavná autorka štúdie psychologička Jasmine Fardoulyová však správne predpokladala, že aj malá zmena môže mať na užívateľov sociálnych sietí veľký vplyv.
Stačí niekoľko pozitívnych príspevkov počas dvoch týždňov
Odborníci sa v rámci svojho výskumu zamerali na ženy vo veku 18 až 25 rokov, ktoré na sociálnych sieťach trávia v priemere dve hodiny denne. Zistili, že na to, aby sa zvýšila ich spokojnosť s vlastným telom i nálada a menej porovnávali svoj vzhľad s ostatnými, stačí, aby videli niekoľko pozitívnych príspevkov o tele na sociálnych sieťach denne počas dvoch týždňov.
„Už jeden príspevok denne potenciálne stačil na vyvolanie pozitívnych účinkov. Väčšia expozícia môže byť však ešte efektívnejšia,“ uviedla Fardoulyová.
Lepšie mienenie o svojom tele a svojej postave mali napokon aj štyri týždne po prezretí si pozitívneho obsahu. Podobne podľa odborníkov fungujú tiež neutrálne príspevky, ktoré s výzorom nijako nesúvisia.
Nespokojnosť s telom sa začína už v detstve
Nespokojnosť s telom klíči v dievčatách už v detskom veku, keď sú konfrontované s archetypmi krásnych štíhlych princezien v kreslených rozprávkach. Už tie im po stáročia predostierajú, že ak budú vyzerať určitým spôsobom, získajú si priazeň rovesníkov a dokážu si pritiahnuť do života potenciálnych partnerov.
Nespokojnosť so svojím telom sa tak podľa Fardoulyovej začína objavovať už u šesťročných dievčat. A dnešné sociálne médiá ideály krásy ešte viac šíria, propagujú a posilňujú, čo môže postupne u dievčat a mladých žien viesť až k poruchám duševného zdravia.
Často na sieťach trávia čas prezeraním si upravených a vylepšených obrázkov mladých žien, ktoré zodpovedajú určitým ideálom krásy a porovnávajú sa s nimi, v dôsledku čoho sa napokon považujú za menej atraktívne. „Treba si však uvedomiť, že na sieťach nikdy nevidíme človeka takého, aký v skutočnosti je, ukazuje nám len svoju najideálnejšiu stránku,“ zdôrazňuje Fardoulyová.
Práve preto by mali nedosiahnuteľné štandardy podľa odborníkov na sociálnych sieťach nahradiť obrazy tiel rôznych tvarov, farieb a veľkostí a ľudia, ktorí takéto obsahy zverejňujú, by sa mali zamerať skôr na funkciu než na fyzický vzhľad. Sociálne siete by sa tak mohli stať pre imidž tela menej škodlivým prostredím, akým v súčasnosti sú.
Kvalita obsahov sa líši
V ďalšom výskume sa Fardoulyová chystá preskúmať, aké typy obsahov najviac vplývajú na pozitívne vnímanie ženského tela.
„Aj k obsahu prezentujúcemu ‚body positivity‘ musíme byť kritickí. Kvalita týchto obsahov sa totiž veľmi líši a my zatiaľ nemáme dostatok informácií o tom, čo by mal takýto obrázok či príspevok konkrétne obsahovať, aby skutočne efektívne vplýval na vzťah recipienta k svojmu telu,“ poznamenala odborníčka.
Pomôže aj krátky detox od sociálnych sietí
Podľa inej štúdie z decembra uplynulého roka zlepšuje u tínedžerov mienku o sebe a zvyšuje súcit so sebou samým aj celkový krátky pôst od sociálnych sietí.
Štúdia skúmala správanie sa 65 tanečníc v tínedžerskom veku, ktoré tri dni abstinovali od sociálnych sietí. Počas pôstu dievčatá reflektovali svoje skúsenosti v skupinových správach v aplikácii WhatsApp. Odborníci zistili, že pôst od sociálnych sietí mal pozitívny efekt na ich sebaúctu a znížili sa u nich aj pocity hanby súvisiace s ich telesným výzorom.
Obsah správ zároveň odhalil i ďalšie pálčivé témy. Jedným z ústredných poznatkov tohto výskumu však zostáva, že dievčatá podľa vlastných slov počas pôstu od sociálnych sietí zažívali omnoho pozitívnejšie duševné stavy.