Nová správa o stave budúcnosti prináša 15 globálnych výziev s prehľadom a odbornými odporúčaniami na riešenia v konkrétnych regiónoch.

Publikácia State of the Future 20.0. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStock/Trifonov_Evgeniy
V stredu 9. 4. sa v priestoroch Pavilónu kvantových technológií QUTE Fyzikálneho ústavu Slovenskej akadémie vied (FÚ SAV) uskutočnila verejná prednáška k uvedeniu publikácie State of the Future 20.0.
Podujatie organizovala Slovenská asociácia pre Rímsky klub, Spoločnosť pre trvalo udržateľný život, Ekonomický ústav SAV a Matematický ústav SAV. Prednášajúcim bol Jerome C. Glenn, spoluautor publikácie State of the Future 20.0 (Stav budúcnosti), zakladateľ a výkonný riaditeľ The Millennium Project.
Publikácia pojednáva o 15 globálnych výzvach, pričom nosnou témou prednášky bolo vysporiadanie sa s neregulovaným alebo nedostatočne kontrolovaným rozmachom umelej inteligencie (AI).
Glenn zdôraznil, že sa v súčasnosti nachádzame na prahu všeobecnej umelej inteligencie a umelej superinteligencie, pričom je nesmierne dôležité, aby sme včas nastavili správne regulácie AI, pretože keď túto šancu nevyužijeme teraz, o 5 až 10 rokov môže byť neskoro.

Jerome C. Glenn, spoluautor publikácie State of the Future 20.0. Zdroj: CVTI SR/ Lenka Dudlák Sidorová
15 globálnych výziev, ktorým sa venuje publikácia State of the Future 20.0:
- Ako možno dosiahnuť udržateľný rozvoj pre všetkých a zároveň riešiť globálnu zmenu klímy?
- Ako môže mať každý dostatok čistej vody bez konfliktov?
- Ako možno uviesť obyvateľstvo a zdroje do rovnováhy?
- Ako sa môže skutočná demokracia vynoriť z autoritárskych režimov a neustúpiť?
- Ako možno zlepšiť rozhodovanie integráciou zlepšenej globálnej predvídavosti počas bezprecedentne sa zrýchľujúcich zmien?
- Ako môžu globálne informácie, komunikačné technológie, umelá inteligencia, veľké dáta a cloud computing fungovať pre všetkých?
- Ako možno podporiť etické trhové hospodárstvo, aby zmenšilo priepasť medzi bohatými a chudobnými?
- Ako možno znížiť hrozbu nových a znovu sa objavujúcich chorôb a imunitných mikroorganizmov?
- Ako môže vzdelanie a učenie urobiť ľudstvo inteligentnejším, informovanejším a múdrejším na to, aby dokázalo riešiť svoje globálne výzvy?
- Ako môžu spoločné hodnoty a nové bezpečnostné stratégie znížiť etnické konflikty, terorizmus a používanie zbraní hromadného ničenia?
- Ako môže meniace sa postavenie žien pomôcť zlepšiť stav ľudstva?
- Ako možno zabrániť nadnárodnému organizovanému zločinu, aby sa stal silnejším a sofistikovanejším podnikom?
- Ako možno bezpečne a efektívne uspokojiť rastúce energetické požiadavky?
- Ako možno urýchliť vedecké a technologické objavy na zlepšenie stavu ľudstva?
- Ako sa môžu etické úvahy vo väčšej miere začleniť do globálnych rozhodnutí?
Prehľad a opatrenia
Zoznam globálnych výziev poskytuje štruktúrovaný rámec hodnotenia globálnych a miestnych vyhliadok ľudstva do budúcnosti. Každá výzva obsahuje stručný prehľad, odporúčané opatrenia a pre daný región špecifické úvahy, ktoré sa od svojho vzniku v roku 1996 neustále aktualizujú. Tieto výzvy predstavujú desaťročia nepretržitého výskumu, delfských štúdií, rozhovorov a príspevkov viac ako 4 000 medzinárodných odborníkov.
Vo svojej podstate sú to nadnárodné, interdisciplinárne globálne výzvy, ktoré si vyžadujú spoluprácu medzi rôznymi inštitúciami. Žiadna vláda alebo organizácia ich nemôže riešiť nezávisle; namiesto toho požadujú synergickú spoluprácu medzi vládami, medzinárodnými agentúrami, podnikmi, akademickými inštitúciami, mimovládnymi organizáciami a inovatívnymi jednotlivcami.
Ako sa uvádza na stránke The Millennium Project, hoci sú výzvy číslované postupne, a to od udržateľného rozvoja a zmeny klímy (výzva 1) až po globálnu etiku (výzva 15), majú rovnaký význam. Je pozoruhodné, že medzinárodný konsenzus o týchto výzvach a ich potenciálnych riešeniach je oveľa väčší, ako sa zvyčajne zobrazuje v mediálnych naratívoch.
Zdroj: The Millennium Project
(LDS)