Medzinárodnú súťaž Company of the Year 2017 (Najlepšia študentská firma roka 2017) absolvovalo vyše 200 študentov z 36 krajín. Najlepší podnikateľský nápad zo Slovenska predstavili študenti z košického gymnázia. Súťaž sa konala v dňoch 11. a 12. júla 2017 v Bruseli za účasti belgického kráľa Filipa I. a eurokomisárov Marianne Thyssen a Tibora Navracsicsa.
O udelení cien rozhodovala medzinárodná porota, ktorej predsedal Nikolaas Tahon, generálny partner Deloitte Accountancy a člen Executive Committee Belgium. Členmi poroty boli zástupcovia významných medzinárodných spoločností, akými sú AT&T, AXA, Citi Foundation, Facebook, FedEx, Manpower Group a MetLife Foundation. Porota hodnotila študentské firmy na základe písomných podkladov a viacerých prezentácií. Podklady tvoril podnikateľský plán a výročná správa. Prezentácie obsahovali súkromné panelové interview, ústnu prezentáciu pred publikom a interview v predajnom stánku.
Hlavná cena za riešenie biologického odpadu
Víťazom hlavnej ceny a titulu Najlepšia študentská firma roka 2017 sa stala JA Firma FESTERA z Estónska, ktorá na trh prináša revolučnú novinku – biobox pre domácnosti. Biobox vyrobí z biologického odpadu v priebehu niekoľkých týždňov humus na hnojenie pôdy.
Okrem hlavnej ceny bolo udelených aj osem cien partnerských organizácií súťaže a cena The Alumni Leadership Award jednotlivcom za najlepšie líderské schopnosti a podporu poslania organizácie Junior Achievement (JA).
Účasť slovenských študentov
Na medzinárodnej súťaži Company of the Year 2017 (Najlepšia študentská firma roka 2017) Slovensko reprezentovali študenti Gymnázia na Poštovej ulici v Košiciach. Mladí košickí podnikatelia – Viktória Jacková, Zuzana Tokarčíková, Lukáš Tabák a Tomáš Peľak – predstavili originálny produkt, a to kávu na jedenie. Pod vedením pani učiteľky Evy Wolfovej vytvorili jedinečnú kávovú zmes – CoRE, coffee ready to eat.
Kávu na jedenie ponúka JA Firma Assum
Tento originálny produkt s rôznymi príchuťami (natural, kokos a karamel atď.) vyvíjali od začiatku školského roka 2016/2017. Kávu na jedenie predávajú v e-shope a vo vybraných košických kaviarňach. Po rôznych ochutnávkach ju predstavili i na celoslovenskej študentskej súťaži JA Veľtrh podnikateľských talentov 2017, ktorý sa konal v apríli v Košiciach za účasti takmer 50 JA Firiem. Získali tam viaceré ocenenia. Po víťazstve v TOP Finále JA Firiem v máji v Bratislave, sa JA Firma Assum prebojovala do medzinárodného finále v Bruseli.
Podľa slov prezidenta študentskej firmy Assum Lukáša Tabáka „je to káva v tuhej forme, ktorá šetrí čas a peniaze. Náš produkt je určený ľuďom, ktorí si nestihnú vypiť svoju šálku kávy, ale potrebujú rýchlo doplniť dávku energie.“
Pozitívny dojem
Študentov z Košíc sprevádzal na súťaži v Bruseli programový riaditeľ JA Slovensko Peter Kalčevský, ktorý k slovenskej účasti povedal: „Môžeme byť hrdí na tohtoročnú JA Firmu Assum, ktorá sa medzi ostatnými konkurenčnými firmami nestratila a zanechala v návštevníkoch ich predajného stánku pozitívny dojem. Ich zaujímavý nápad – káva na jedenie – zaujal každého, kto má rád kávu, no nie vždy si ju môže dopriať v jej klasickej podobe. Porota ocenila ich prezentačné zručnosti a tímového ducha počas prezentácie.”
Študenti si zakladajú študentské firmy vo vzdelávacom programe JA Aplikovaná ekonómia. Tento najstarší vzdelávací program siete JA (Junior Achievement) vznikol v roku 1919 a ročne ho absolvuje vyše 300 000 študentov v takmer 40 krajinách Európy. JA Aplikovaná ekonómia používa moderné metódy vzdelávania a výchovy praktickým interaktívnym zážitkovým spôsobom tzv. learning-by-doing. Program pozostáva z troch základných pilierov – teória, JA Firma, konzultant, ktoré môžu byť doplnené ďalšími krátkodobými vzdelávacími programami.
Generálny riaditeľ JA Slovensko Adam Šepetka v tejto súvislosti uviedol: „Študentská firma, alebo ako ju na Slovensku poznáme pod názvom JA Firma, je jedna z najlepšie rozvinutých koncepcií podnikateľského vzdelávania na svete. Dôvodom úspechu tohto vzdelávania je, že neprebieha izolovane od vonkajšieho sveta školy a vyžaduje si partnerskú spoluprácu s externými organizáciami. Výsledkom takejto spolupráce je reálna skúsenosť žiakov a dokonalé prepojenie teórie s praxou. Je mi však ľúto, že JA Firma stále nie je prirodzenou súčasťou našich školských vzdelávacích programov, ako je to v iných krajinách, kde vidia prínos v rozvoji podnikateľských kompetencií u svojich žiakov. Je to lacný a preventívny nástroj na riešenie nezamestnanosti mladých ľudí.“
Skúsenosťou k úspechu
JA Slovensko, n. o. je nezisková vzdelávacia organizácia, ktorá už 25 rokov realizuje na školách ucelenú koncepciu nadštandardného zážitkového vzdelávania. Formuje podnikateľské myslenie a finančnú gramotnosť mladých ľudí a ponúka preventívne riešenia pre ich zamestnanosť. V spolupráci so školami vytvára priaznivé a stimulujúce prostredie pre rozvoj osobných kompetencií študentov a učiteľov v rámci podnikateľského vzdelávania.
Školy sa môžu zapojiť do vzdelávacích programov JA Slovensko prostredníctvom online registrácie na webovej stránke www.jaslovensko.sk/vzdelavanie ucitelov
Informácie poskytla Gréta Balátová, programová manažérka JA Slovensko
Spracovala a uverejnila: Marta Bartošovičová, NCP VaT pri CVTI SR
Zdroj foto: JA Slovensko, n. o. a Twitter.com JA Europe