Za dokonalou ilúziou tradičného života sa skrýva moderné online podnikanie, v ktorom sa „tradičné ženy“ menia na značky a ich každodennosť na výnosný produkt.
Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphotos.com. Autor: Kladyk
V posledných rokoch sa na sociálnych sieťach ako Tik Tok či Instagram objavil nový fenomén tzv. trad wives alebo tradičné manželky. Ide o ženy, ktoré si na prvý pohľad dobrovoľne volia život v tradičných rodových rolách. Starajú sa o domácnosť, vychovávajú deti a podporujú svojich manželov, pričom často prezentujú estetiku a hodnoty pripomínajúce 50. roky 20. storočia. Tento trend vyvoláva živé diskusie. Niektorí ho vnímajú ako oslobodzujúcu voľbu žien, iní ho kritizujú ako návrat k patriarchátu. Čo o tomto fenoméne hovoria dáta, výskumy a odborníci?
Kto sú trad wives a odkiaľ tento trend pochádza?
Pojem trad wife pochádza z anglického traditional wife a označuje ženu, ktorá sa sústreďuje na tradičné úlohy v rodine a domácnosti. Tento ideál sa spája najmä s obdobím povojnových 50. rokov, keď dominoval model muž – živiteľ a žena – gazdiná. Feministické vlny od 60. rokov tento model kritizovali a presadzovali práva žien na vzdelanie, kariéru a samostatnosť.
Fenomén trad wives sa šíri hlavne prostredníctvom sociálnych sietí, kde ženy prezentujú svoj životný štýl, varenie či domácu starostlivosť s estetikou založenou prevažne na retro štýle.

Nara Smithová (vľavo) a Hannah Neelemanová (vpravo). Zdroj: Instagram
Podnikanie schované za ilúziu a krásu
Influencerky, ktoré sa prezentujú ako tradičné ženy, sú však tradičnými ženami len pár minút denne na videu. V pozadí sú to podnikateľky, ktoré tento model životného štýlu predávajú verejnosti ako nedosiahnuteľnú ilúziu zabalenú do pekných šiat a luxusného prostredia.
Po vypnutí kamery sa na plný úväzok venujú vytváraniu ďalšieho obsahu, točeniu a strihaniu videí, reklamného obsahu či aranžovaniu prostredia, ktoré prezentujú. Nie je to hobby ani tradičný život, je to obchod a obchod prináša peniaze, či už zo spoluprác, sponzoringu, alebo z predaja samotných produktov.
„Tradičná žena“ Hannah Neelemanová, ktorá má len na Instagrame 10 a pol milióna sledovateľov, dokáže na týchto videách mesačne zarobiť päť- až šesťcifernú sumu. Priemerný zárobok tvorcov (RPM) na TikToku sa ťažko určuje, keďže sa často mení, no podľa The Leap sa poplatok tvorcov virálnych videí pohybuje okolo 0,50 dolára až 1 dolár za 1 000 zobrazení. Ak by mala trad wive Nara Smithová RPM 0,60 dolára, pričom napríklad v marci dosiahla 374 miliónov zobrazení, jej odhadovaný zárobok by bol asi 200 000 dolárov, čo síce nie je presné číslo, ale ukazuje, v akých sumách sa môžu pohybovať jej príjmy. Takže to, čo vyzerá ako tradičný život, je v skutočnosti moderná stratégia monetizácie.
To vysvetľuje pozlátku, ktorú vidíte: perfektne zariadené kuchyne, vintage spotrebiče, drahý porcelán, doma vypestované potraviny, staromódne prepracované outfity. Väčšina týchto vecí je príliš drahá a v bežnom živote nepoužiteľná. Úlohou týchto kulís je vytvoriť estetické prostredie hraného okamihu pred kamerou.
Škodlivý vplyv na psychiku
Nejde o neškodný obsah. Na ženy sledujúce tieto videá má viaceré dosahy. Väčšina rodín nedokáže vyžiť z jedného platu a sledovanie videí o ilúzii, v ktorej jeden muž uživí rodinu, vyvoláva u bežných ľudí pocit zlyhania.
Ďalším škodlivým aspektom je porovnávanie sa. Ženy si uvedomujú, že ich servírovanie nevyzerá tak dokonale, že ich dom nie je taký krásny a že ani ich telá a šaty nie sú také, aké by mali byť. To vrhá už tak preťažené ženy do nového kolotoča pretekov, ktoré nemôžu vyhrať.
V neposlednom rade sa v ľudskej psychike pri tomto obsahu často vynára pocit viny: „Keď to nerobíš takto, robíš to zle.“ „Mala by si sa vrátiť k tradíciám.“ „Nie si dosť ženská, nie si dosť dobrá.“
Trad wives nežijú tradičný život, predávajú estetiku a značkový obsah, rovnako ako sa to robí pri kozmetike a fitnese.
Feminizmus a obavy z návratu k patriarchátu
Napriek tomu, že predstava tradičnej roly môže byť pre niektoré ženy príťažlivá, fenomén trad wives čelí širšej kritike. Feministické teoretičky ako Angela McRobbieová upozorňujú, že romantizácia tradičných rolí môže skryť nerovnosti a obmedzenia, ktoré museli ženy v minulosti znášať, pričom pre ne neexistovala cesta von. Môže to viesť k normalizácii rodových stereotypov a obmedzovaniu možností žien.
Ďalším problémom je riziko, že trad wives môžu byť cieľom i prostriedkom radikálnych konzervatívnych či náboženských skupín, ktoré presadzujú patriarchálne štruktúry s obmedzenými právami žien. Sociologička Heidi Hartmannová varuje, že bez kritického pohľadu môže dôjsť k skrytej forme kontroly žien pod zámienkou dobrovoľnosti.
Ekonomická nesloboda a riziká finančnej istoty trad wives
Hoci si mnohé ženy zvolia život tradičnej manželky ako svoju slobodnú voľbu (v prípade, že si to môžu dovoliť), nemožno prehliadať ekonomické riziká a závislosť, ktoré s tým môžu súvisieť. Výskumy ukazujú, že ženy, ktoré sa plne venujú domácnosti a rodine, často nemajú vlastné stabilné príjmy ani dôchodkové zabezpečenie. Podľa štatistík OECD (2020) ženy, ktoré sú ekonomicky závislé od svojich manželov, majú v priemere o 40 – 60 percent nižšie dôchodky ako ženy so stabilným pracovným pomerom.
Táto závislosť môže viesť k zraniteľnosti, najmä v prípade rozvodu, úmrtia partnera alebo zdravotných problémov. Štúdia amerického Úradu pre rovnosť príjmov (U.S. Department of Labor, 2019) upozorňuje, že ženy, ktoré dlhodobo nevykonávajú platenú prácu, čelia vyššiemu riziku chudoby v staršom veku.
Odborníci preto zdôrazňujú dôležitosť finančnej gramotnosti, plánovania a možností čiastočnej zárobkovej aktivity aj pre ženy, ktoré si zvolia tradičný domáci životný štýl. Sloboda voľby by mala ísť ruka v ruke s možnosťou ekonomickej nezávislosti a bezpečnosti.
Rôznorodosť ženských identít a sloboda výberu
Vo všeobecnosti je dôležitá sloboda rozhodovať sa bez nátlaku, či už ide o kariéru, rodinu, alebo tradičné roly. Rôznorodosť ženských životných štýlov by mala byť rešpektovaná, pričom je potrebné kriticky hodnotiť, aby neboli práca a osobná sloboda žien obmedzované pod zámienkou tradície.
Zdroj: People, Heidi I. Hartmann/ Sage Journals, OECD, The News, Screenshot – media
(LDS)





