Nezmeškajte film Vo svetle noci na Dvojke!

Dnešný program Dvojky stojí za to, okrem vesmírnej tmy si môžeme posvietiť na tmu pozemskú.

Záber z filmu Vo svetle noci. Zdroj: Matej Pok, CVTI SR

Tmy je na svete čoraz menej. Zdroj: Matej Pok, CVTI SR

Na druhom programe verejnoprávnej televízie dnes bude vynikajúci večerný vedecký program. Po živom prenose NASA, v ktorom uvidíme, ako sonda Perseverance pristane na Marse (mimochodom, môžete to sledovať aj na našej stránke), bude nasledovať dokument Saljut 7 o prvej kozmickej stanici. O 22.45 príde na rad vysielanie autorského filmu Vo svetle noci z dielne Mateja Poka, režiséra z Centra vedecko-technických informácií SR.

• 20.55 živý prenos NASA z Marsu
  • 22.00 Saljut 7 – dokument o 1. kozmickej stanici
  • 22.45 Vo svetle noci

Názov filmu Vo svetle noci by mohol uvádzať drámu, kriminálku či horor. Ide však o vedecký filmový dokument, v ktorom sa, obrazne povedané, nachádza kúsok z toho všetkého. Odkrýva totiž sotva počuteľné, ale hlboké utrpenie rastlín, živočíchov a napokon aj človeka, ktoré spôsobuje svetelné znečistenie.

„Trend svetelného znečistenia je jednoznačne negatívny, každý rok sa situácia zhoršuje. Vedci, ktorí vystupujú v dokumente, sú v podstate pioniermi. Snažia sa, aby sa o tejto problematike viac hovorilo, aby o nej ľudia vedeli a aby sa začala riešiť. Pár jednotlivcov však nezmôže veľa,“ hovorí režisér filmu Matej Pok.

„Osobne si myslím, že nie je potrebné čakať na nejaké smart riešenia a fixovať sa na chodníky, ktoré sa osvetlia, len keď po nich prejde chodec. Alebo čakať na mestské osvetlenie, ktoré sa bude vypínať automaticky medzi 3 až 5 hodinou v noci. Načo vymýšľať teplú vodu, keď najjednoduchším riešením je jednoducho menej svietiť,“ dodáva autor.

(TL)