Náš vedec pomohol odhaliť tajomstvo embrya čínskeho draka

20. máj. 2017 • Prírodné vedy

Náš vedec pomohol odhaliť tajomstvo embrya čínskeho draka

Veľkosť, držanie tela a ostatné znaky kostry svedčia o tom, že musí ísť o embryonálny zárodok zvieraťa. Skrútený skelet je dlhý len 23 cm (meraný od vrchu lebky k spodnej časti chvosta), má nedostatok tavených kostí lebky, neurčité alebo nevyvinuté procesy dlhých kostí, nekondenzované nervové oblúky a vysoko vaskularizovanú štruktúru kostí kostry. Jeho brada je zastrčená smerom k hrudníku v postoji pripomínajúcom embryo dinosaura či krokodíla. Zviera sa nestihlo vyliahnuť zo svojho vajíčka a na niekoľkodesiatok miliónov rokov zamrzlo v čase.

Naozaj pozoruhodný prírodný úkaz sa podarilo nájsť v hornej kriedovej vrstve provincii Henan v Číne, v rámci náleziska dinosaurých vajec, ktoré zvyknú mať veľkosť až pol metra.Takýchto skamenelín tam bolo nespočetné množstvo. Jedno ale bolo špeciálne tým, že obsahovalo zárodok „draka“, a tak dostalo meno Baby Louie. Tento exemplár je prvým známym spojením medzi kostrovými pozostatkami a vajíčkami.

Pod jeho objav sa podpísal neznámy domorodec (podľa všetkého išlo o miestneho poľnohospodára), ktorý tento vzácny nález objavil na jar roku 1993 neďaleko mesta Nanyang. Čína sa síce snažila začiatkom 90. Rokov kontrolovať vývoz týchto vajec, no mnohé sa aj tak predávali na zámorských výstavách, v tamojších obchodoch a na rôznych zahraničných trhoch. No príbeh malého ‘draka’ zverejnil na titulnej stránke časopis National Geographic. Vlastníkom exempláru sa stalo Indianopoliské detské múzeum na celých 12 rokov.

Počiatočné pokusy identifikovať exemplár niektorých autorov (Carpenter, Currie, Zelenitsky) v rokoch 1994 – 1995 ukázali, že vajcia boli morfologicky podobné, hoci oveľa väčšie. Identita kostry bola spočiatku zmätočná kvôli jej jedinečnosti a snahe o zachovanie.

Po dlhom zvažovaní a diplomatických rokovaniach prišiel veľký deň repatriácie exempláru. Baby Louie v decembri 2013 vrátili späť do Číny a vzácny úkaz našiel svoj domov v renomovanom múzeu: Henan Geological Museum.

Až tam vedci následne zistili, akým dinosaurom Baby Louie vlastne je. Ide o málo známeho dravého dinosaura zo skupiny Caenagnathidae. A Slovensko má na tomto výskume svoje zastúpenie v podobe uznávaného experta na štúdium embryí dinosaurov doc. RNDr. Martina Kundráta, PhD., pracovníka Centra interdisciplinárnych biovied Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Do riešiteľského tímu ho pozval prof. Lü Junchang z Čínskej akadémie geologických vied a prof. Pu Hanyong, riaditeľ Henan Geological Museum. Pracoval tak v rámci čínsko-kanadsko-americko-slovenského vedeckého tímu.

doc. Martin Kundrát a prof. Lü Junchang pri prvej verejnej expozicii Baby Louie v Číne (foto: Martin Kundrát)

Zistenia vedcov boli nedávno zverejnené v renomovanom vedeckom časopise Nature  Communications. ČlánokRekonštrukcia Baby Louie; nakreslil Vladimír Rimbala pod odborným vedením Martina Kundráta (autor/copyright: Vladimír Rimbala) obsahuje aj rekonštrukciu „dračieho“ embrya vo vajci, ktorú nakreslil Vladimír Rimbala pod odborným vedením Martina Kundráta. „Pozvanie čínskych kolegov k účasti na tomto projekte považujem za privilégium. Tento objav má tiež charakter medzníka slovenskej paleontológie. Teší ma, že aj v Košiciach píšeme históriu vedeckých úspechov tej najvyššej kvality. Návrat ilegálne vyvezeného Baby Louie späť do Číny je mimoriadny úspech svetovej paleontológie,” uvádza náš významný paleontológ.

Odborný tím prekvapil fakt, že ‘dračie embryo’ patrí k málo známym dravým dinosaurom zo skupiny Caenagnathidae, po slovensky moderné čeľuste. Nálezy týchto dinosaurov boli často nekompletné, Baby Louie je ale jedným z najlepšie zachovaných exemplárov týchto dinosaurov. Tento unikátny nález vyriešil dlhotrvajúcu záhadu o tom, ktoré dinosaury znášali najväčšie vajcia, známe pod názvom Macroelongatoolithus. Baby Louie je tak jedinou reportovanou kostrou nachádzajúcou sa v úzkom spojení s vajíčkami Macroelongatoolithus a je kľúčom k identifikácii týchto veľkých vajíčok už mnoho rokov.

Embryo Baby Louie má aj svoje vedecké meno. Jeho krstní otcovia ho pomenovali príznačne: Beibeilongsinensis – mláďa čínskeho draka. Malý spiaci drak sa tak opäť vrátil tam, kde ho pred 90 miliónmi rokov zanechali jeho gigantickí rodičia. Je ďalším svedectvom veľkolepej histórie dinosaurov, ktorá nás neprestáva udivovať. Doc. RNDr. Martin Kundrát, PhD. pokračuje v štúdiu nových skamenených embryí a čoskoro sa vydá do odľahlých končín Ázie odhaľovať ďalšie tajomstvá fenoménu čínskeho draka.

Časť informácií a foto poskytla: Mgr. Mária Hrehová, PhD., tlačový referent a hovorca UPJŠ v Košiciach

PF 2018
brožúra Veda v Centre 2015
Prechod VK na VND - zima
Chobotnice majú 3 srdcia.