Nová metóda na rozlúštenie mutácií rakoviny

Ilustračné foto

Európski vedci zistili, ako pôsobia a útočia genetické mutácie rakoviny. Zistili, ako rakovina pôsobí na siete buniek v ľudskom tele a vyvinuli nový softvér na prevedenie týchto  vplyvov na ľudské proteíny. Tieto poznatky môžeme považovať za zásadné pre budúci vývoj personalizovanej liečby rakoviny.

Vedci  na univerzitách v Kodani, Yalu, Zürichu, Ríme a Tottori spoločne pracovali a zistili, ako mutácie choroby  cielene poškodzujú  proteíny.  Vďaka týmto poznatkom  vyvinuli inovatívny softvér, ktorý umožňuje vedcom výpočtovo preložiť účinky mutácií na ochorenie  a na funkciu proteínov u jednotlivých pacientov. Výskum na univerzitách je čiastočne financovaný Európskou radou pre výskum. Na vysvetlenie autor Dr. Pau Creixell z Massachusettského technologického  inštitútu (MIT) Spojené štáty americké, povedal:  „S ohľadom na obrovské množstvo a rast genómovej znalosti, ktorej kľúčovej výzve musia  vedci čeliť,  je  ako interpretovať tieto údaje. Tento nový softvér môže odhaliť, ako jedna  DNA mutácia môže mať dramatické molekulárne  účinky v bunkách pôsobením na dôležite enzýmy nazývané „kinázy“.

Tieto štúdie ukazujú, že kinázy nie sú  iba „zapnutou“ alebo „vypnutou“  mutáciou  rakoviny, ale môžu tiež narušiť ďalšie proteíny, a tým meniť  normálne bunky na rakovinové.

Spolupracovník projektu Dr. Ben Turk, profesor farmakológie na univerzite  v Yale  v USA, dodal, že „identifikácia mutácií, ktoré ovplyvňujú spôsob, akým kinázy regulujú na  iné proteíny, nám pomáha stanoviť priority potenciálnych terapeutických cieľov, čo uľahčuje pokročiť v personalizovanej medicíne“.

Biológ  a spoluautor projektu Dr. Janine Erler z univerzity v Kodani, Dánsko, uviedol:  „Štúdie, ako sú tieto, sú životne dôležité,  pretože nám umožňujú lepšie pochopiť správanie nádorov u individuálneho pacienta, ale i skupiny pacientov.“

Očakáva sa, že nové nástroje môžu poskytnúť takú potrebnú pomoc klinickým vedcom a výskumníkom v interpretácii genetických údajov nádoru.  Štúdie sú publikované v odbornom časopise Cell.

Aj slovenská veda je vo výskume rakoviny svetová

Na Slovensku sa výskumom rakoviny zaoberá prof. RNDr. Jaromír Pastorek, DrSc. (* 18. marec 1957, Nové Zámky) je slovenský biochemik a objaviteľ génu kódujúceho nádorovo-asociovaný proteín CA IX, ktorý slúži ako marker hypoxických nádorov. Vyštudoval na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.

Je členom  vo vedeckých organizáciách: Slovenská spoločnosť pre biochémiu a molekulovú biológiu, Európska asociácia pre výskum rakoviny, Učená spoločnosť SAV, European Academy of Sciences and Arts. Profesor Pastorek bol za svoju prácu viackrát ocenený: Vedec roka SR, Čestná plaketa SAV J. Jessenia za zásluhy v lekárskych vedách, bronzová medaila Prírodovedeckej fakulty UK za výchovno-vzdelávaciu činnosť, Cena Literárneho fondu za vedecký ohlas.

Spracovala: Jasmína Stauder