Simulačné vzdelávanie v psychiatrii predstavuje inovatívny prístup vo vzdelávaní budúcich lekárov, psychiatrov a ďalších zdravotníckych pracovníkov.

Psychiatrická klinika v najväčšej slovenskej nemocnici otvorila simulačné centrum. Zdroj: UNB
Psychiatrická klinika Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Univerzitnej nemocnice Bratislava (LF UK a UNB) v Nemocnici Staré Mesto vybudovala a minulý týždeň uviedla do prevádzky nové simulačné centrum, ktoré je veľmi dôležité najmä vo vzdelávaní budúcich lekárov, sestier a ostatných zdravotníkov v oblasti psychiatrie.
Inovatívne vzdelávanie
Simulačné vzdelávanie v psychiatrii predstavuje inovatívny prístup vo vzdelávaní budúcich lekárov, psychiatrov a ďalších zdravotníckych pracovníkov pôsobiacich v oblasti duševného zdravia. Ide o metódu, ktorá umožňuje sebaskúsenosť, získanie praktických skúseností a zručností, ich tréning v bezpečnom prostredí a pokojnej atmosfére. Umožní nielen si vyskúšať to, čo prináša klinická prax, ale hlavne robiť chyby, ktorým sa je možné následne v klinickej praxi vyhnúť.
„Prístup k pacientovi, ktorý sa lieči na psychiatrickej klinike, je veľmi citlivý a špecifický. Moderná medicína nám umožňuje veľa spôsobov, ktoré zohľadňujú aktuálny zdravotný stav pacienta, a tak je individuálny prístup k liečbe veľmi dôležitý. Som veľmi rád, že vedenie Psychiatrickej kliniky v Nemocnici Staré Mesto neustále aplikuje najmodernejšie spôsoby nielen liečby, ale aj edukácie personálu, čo vnímam ako obrovský prínos pre našich pacientov,“ povedal Alexander Mayer, riaditeľ Univerzitnej nemocnice Bratislava.

Sedenie u psychológa. Zdroj: iStockphoto.com
Osvojenie praktických zručností
Simulačné vzdelávanie je realizované prostredníctvom prehrávania scenárov rôznych klinických situácií. Zúčastňuje sa na nich herec, ktorý pozná scenár a má ho nacvičený. Vie správne reagovať na správanie účastníkov. Účastníci simulačného kurzu sú rozdelení do dvoch skupín.
Skupina aktívnych účastníkov dostane jednoduché zadanie, ktoré napríklad znie: „Prijmite pacienta na hospitalizáciu bez použitia obmedzovacích prostriedkov.“ Rozdelia sa úlohy podľa toho, kto z personálu sa na riešení tohto zadania v bežnej praxi zúčastňuje. V takomto prípade sú to psychiater, sestra a sanitár. Herec však vie, že s hospitalizáciou nemá súhlasiť, a pozná aj dôvody svojho nesúhlasu. Môžu to byť formálne dôvody alebo prejavy psychickej poruchy. Aktívnych účastníkov teda prijme riešiť náročnú situáciu. Pasívni účastníci scénu, ktorá sa odohráva v simulačnom centre, sledujú v debrífingovej miestnosti. Bezprostredne po odohratí scény nasleduje debrífing, dôležitá spätná väzba účastníkov, keď sa analyzujú správanie aj prežité emócie. Nahrávka situácie umožní lepšiu analýzu.
„Práve týmto spôsobom dochádza k novým skúsenostiam, rozvoju praktických zručností, zlepšeniu spolupráce a lepšej koordinácii v tíme. Mení sa spôsob komunikácie aj zaužívané postupy. Dôležitou podmienkou je, aby simulačné centrum verne kopírovalo pracovné prostredie a herec teoreticky aj prakticky ovládal scenár. Iba tak majú účastníci zážitok, ktorý vnímajú ako skutočný, a hra sa stáva realitou,“ doplnila prednostka Psychiatrickej kliniky LF UK a UNB Ľubomíra Izáková.
„Medicínske vzdelávanie na celom svete prešlo v posledných desaťročiach významnými zmenami. V minulosti sa skôr kládol dôraz na to, aby mali študenti vedomosti, prax a zručnosti získavali neskôr. Dnes musíme študentov pripraviť na to, aby boli už po skončení štúdia na našej fakulte klinicky kompetentní. Vďaka nášmu Ústavu medicínskeho vzdelávania a simulácií do vzdelávania medikov dlhodobo zavádzame nové inovatívne metódy, posilňujeme komunikačné zručnosti študentov, pridávame do výučby simulácie, využívame simulátory a nástroje virtuálnej a rozšírenej reality. Teší nás, že sa otvára ďalšie simulačné centrum, ktoré pomôže pri vzdelávaní nielen našich študentov pregraduálneho štúdia, ale aj ďalším zdravotníckym pracovníkom v takej špecifickej oblasti medicíny, ako psychiatria bezpochyby je,“ dodal Juraj Payer, dekan Lekárskej fakulty UK v Bratislave.
Akú sú výhody simulačného vzdelávania?
- Bezpečné prostredie: účastníci môžu, majú a musia robiť chyby. Učia sa z nich bez toho, aby ohrozili pacienta. Vlastné prežité emócie im napomáhajú fixovať nové znalosti.
- Opakovateľnosť: scenáre môžu byť opakovane prehrávané, čo umožňuje účastníkom precvičovať si rôzne zručnosti.
- Individualizovaný prístup: simulácie sú prispôsobené požiadavkám a potrebám účastníkov.
- Zlepšenie komunikačných zručností a koordinácie v tíme: účastníci sa učia, ako efektívne komunikovať s pacientmi a ich blízkymi, ale aj v pracovnom kolektíve.
- Rozvoj klinického úsudku: účastníci sa učia analyzovať a riešiť komplexné klinické situácie.

Sedenie u psychológa. Zdroj: iStockphoto.com
Ako bude využívané simulačné centrum na Psychiatrickej klinike LF UK a UNB?
V pregraduálnej výučbe medikov primárne pri výučbe psychiatrie a komunikačných zručností, ale potenciálne aj vo viacerých predmetoch a ročníkoch (pri dostatočnej kapacite je možné simulácie využiť i na vzdelávanie psychológov, liečebných pedagógov, sestier atď.).
V postraguálnej výučbe v rámci špecializačného štúdia v psychiatrii, sexuológii (lekári) aj ošetrovateľstve v psychiatrii (sestry).
Ako súčasť sústavného vzdelávania multidisciplinárnych tímov v ústavnej psychiatrickej starostlivosti. Na LF UK sú novoakreditované programy sústavného vzdelávania: manažment agresivity a porúch správania v psychiatrii pre lekárov, sestry, zdravotníckych asistentov – praktické sestry, psychológov a zdravotníckych záchranárov – a rovnaký program pre sanitárov. Realizovať sa budú na Psychiatrickej klinike LF UK a UNB. Zároveň v psychiatrii čelíme výzve zaobísť sa bez ochranných postelí (legislatíva SR nariaďuje ukončenie ich používania v zdravotníctve do 31. 12. 2024), simulačné vzdelávanie umožní tréning iných alternatív obmedzovacích prostriedkov.
Na vzdelávanie partnerských pracovníkov, ktorí začínajú pôsobiť v psychiatrických multidisciplinárnych tímoch (potenciálna spolupráca s Ligou za duševné zdravie, ktorá má pre nich vzdelávací program).
Simulačné vzdelávanie má širokospektrálne využitie a predstavuje sľubný nástroj na zlepšenie kvality vzdelávania a aj poskytovania zdravotnej starostlivosti, zvlášť významne v odbore psychiatria.
Zdroj: TS UNB
(JM)