Existuje bezpečné opaľovanie? Odpoveď vedcov vás nepoteší

Simona Schwarz

Opaľovanie pri mori. Zdroj: iStockphoto.com

Ilustračný obrázok, Zdroj: iStockphoto.com

Slnečné žiarenie má na ľudský organizmus mnohé pozitívne účinky. Slnko je naším hlavným zdrojom vitamínu D, ktorý potrebujeme na zdravý vývin kostí a svalov.

Výskum tiež ukázal, že ľudia vystavovaní vyšším dávkam slnečného žiarenia majú lepší krvný tlak, menej časté zmeny nálad a tiež menej autoimunitných ochorení. Prečo teda netráviť na slnku čo najviac času?

Jeho odvrátená tvár

Slnko je najintenzívnejším zdrojom ultrafialového žiarenia (UV) na Zemi. Množstvo UV, ktoré je potrebné na to, aby sa človek opálil, je však oveľa vyššie než to, ktoré telo potrebuje na dostatočnú produkciu vitamínu D. Potvrdila to aj štvorročná štúdia, na ktorej sa zúčastnilo 1113 obyvateľoch Queenslandu v Austrálii.

Ukázalo sa, že množstvo vitamínu D u ľudí, ktorí používajú opaľovací krém, je rovnaké ako u ľudí, ktorí ho nepoužívajú vôbec. Nadmerné množstvo UV žiarenia pritom prispieva k vzniku 95 percent zhubného melanómu a 99 percent iných druhov rakoviny kože.

Žena s opaľovacím krémom na pleci. Zdroj: iStockphoto.com

Čo sa deje v kožných bunkách, keď sa opaľujeme?

Opaľovanie je dobrovoľné vystavovanie sa UV radiácii. Keď sa opaľujeme, UV lúče prenášajú energiu zo slnka priamo do našej kože. Takéto množstvo energie ničí membrány, proteíny a DNA v jadre kožných buniek. Najnebezpečnejšie je pre nás UVB a UVA žiarenie.

UVB žiarenie je UV žiarenie s vlnovou dĺžkou 280 až 315 nm. Zasahuje najmä povrchové vrstvy kože, kde narúša správne delenie buniek. Pri takomto delení dochádza k nesprávnemu kopírovaniu DNA, čo prispieva k zvýšenému riziku mutácií. UVA žiarenie je zas UV žiarenie s vlnovou dĺžkou 315 až 400 nm. Na rozdiel od UVB lúčov UVA žiarenie preniká do spodných vrstiev kože, kde narúša nielen DNA kožných buniek, ale aj kožné štruktúry ako také.

Odborníci odhadujú, že jeden deň na slnku môže v jedinej bunke spôsobiť až milión poškodení DNA. Samotné opálenie vzniká až potom, ako opravné mechanizmy DNA zaznamenajú obrovský nárast defektných častí kožných buniek. Následne dajú bunkám signál, aby začali produkovať viac melanínu. Melanín je pigment, ktorý okrem iného ovplyvňuje aj sfarbenie kože. Opálená koža síce napomáha k ochrane pred UV žiarením, ale sila takejto ochrany je porovnateľná so SPF faktorom 2.

Existuje vôbec bezpečný spôsob opaľovania?

Nie. To by bola krátka odpoveď. Rovnako nebezpečné ako opaľovanie na slnku je aj opaľovanie v solárnych zariadeniach. Tie sú dnes už vo viacerých krajinách zakázané. Príkladom je Austrália, kde pred ich zákazom prebiehala kampaň s heslom: „Za žiadne opálenie sa neoplatí zomrieť (No Tan is Worth Dying For).”

Napriek tomu si mnoho ľudí spája opálenú pokožku so zdravým a krásnym vzhľadom. Nedávna štúdia napríklad ukázala, že ľudia, ktorí sú nespokojní so svojím zovňajškom, považujú aktívne opaľovanie za nástroj zvýšenia svojej atraktivity.

Ako teda dosiahnuť stmavnutie pokožky bez rizika spôsobeného opaľovaním? V súčasnosti sa za najbezpečnejší spôsob považujú prípravky na kožu s obsahom dihydroxyacetónu. Dihydroxyacetón je bezfarebná molekula cukru, ktorá po reakcii s kožnými aminokyselinami nadobúda hnedú farbu.

Odborníci však upozorňujú, že pri aplikácii tejto látky je veľmi dôležité chrániť si oblasť očí, úst a dýchacie cesty. Používatelia sa tak môžu vyhnúť najčastejším vedľajším účinkom, ktorými sú alergické reakcie a podráždenie sliznice.

Na slnko len s faktami

Rakovina kože je v 10 – 15 percentách prípadov genetické ochorenie. Vo zvyšných percentách ide o prípady, ktorým vieme predchádzať.

Odborníci sa zhodujú na tom, že neexistuje bezpečné opaľovanie a najlepšie je sa vyhýbať ostrému slnku.

Žena vystavujúca sa slnku. Zdroj: iStockphoto.com

Na to vám môže poslúžiť akákoľvek aplikácia, ktorá uvádza hodnotu UV indexu. Ak jeho hodnota dosahuje tri alebo vyššie, je potrebné použiť opaľovací krém s ochranným faktorom SPF 30. Slnečné lúče si zas môžete dopriať bez obáv pri nižších UV indexoch.

1. Wiki.Cancer