Americká spoločnosť Venus Aerospace ako prvá v Spojených štátoch vypustila zariadenie s rotačným detonačným pohonom. Súčasne to bol prvý let s týmto pohonom, ktorý mal vysoký ťah.

Testovacia raketa spoločnosti Venus Aerospace odštartovala z Nového Mexika. Zdroj: Venus Aerospace
Hypersonické technológie sú v súčasnosti veľkým lákadlom pre výskumné tímy, či už akademické, alebo zo súkromných spoločností. Ich vývoj ide raketovým tempom. Koncept rotačného detonačného pohonu, ktorý využíva špecifické spaľovanie paliva a zaobchádza s ním veľmi úsporne, sa testoval vo viacerých krajinách, ale teraz sa podaril let s motorom navrhnutým tak, aby poskytoval vyšší ťah.
Na opačnú stranu Zeme za dve hodiny
O rotačnom detonačnom pohone sa špekuluje desiatky rokov. Zdá sa, že teraz prichádza jeho čas. Nie je to úplne prvý test, technológiu už testujú v niekoľkých ďalších krajinách. Venus Aerospace však ako prví použili motor tohto typu s vysokým ťahom.

Motor rakety spoločnosti Venus Aerospace. Zdroj: Venus Aerospace
Ako hovorí výkonná riaditeľka spoločnosti Sassie Dugglebyová, test pohonu mimo laboratórneho prostredia priblížil Venus Aerospace k dosiahnutiu ich cieľa, teda hypersonickej prepravy. Ide o lety takou rýchlosťou, že je možné doletieť na druhú stranu Zeme, teda z Los Angeles do Tokia, za necelé dve hodiny.
O priebehu testu spoločnosť poskytla iba kusé informácie, čo sa v konečnom dôsledku dalo očakávať pri revolučnej technológii s jasným vojenským využitím. Testovacia raketa s rotačným detonačným motorom s ťahom približne 900 kilogramov odštartovala z koľajnicovej rampy priestoru Spaceport America v Novom Mexiku. Letela zhruba minútu a pol a, ako bolo v pláne, neprekročila rýchlosť zvuku.
Video: Spoločnosť Venus Aerospace dokončila prvý letový test rotačného detonačného raketového motora v USA. Zdroj: VideoFromSpace
Revolučný Stargazer M4
Vývoj rotačného detonačného pohonu pokračuje na plný plyn. Venus Aerospace smeruje k hypersonickému dopravnému lietadlu Stargazer M4, ktorý by mal voziť pasažierov rýchlosťou Mach 4. To by malo využívať práve tento typ pohonu. Konkurencia je veľká, ale určite to stojí za to. Podľa odhadov by mal globálny hypersonický trh v roku 2030 presiahnuť objem 12 miliárd dolárov.

Dočkáme sa nového, rýchlejšieho spôsobu cestovania? Zdroj: Venus Aerospace
Zdroj: Ars Technica, Venus Aero
(LDS)