Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Stredoškoláci z Trnavy vyrážajú s vlastným vozidlom na preteky v úspornej jazde vo Francúzsku

VEDA NA DOSAH

Podujatie umožní študentom a ich súperom predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách.

Na Shell Eco-marathone vo Francúzsku sa tento rok predstaví aj tím zo SPŠD Trnava. Zdroj: SPŠD Trnava

Na Shell Eco-marathone vo Francúzsku sa tento rok predstaví aj tím zo SPŠD Trnava. Zdroj: SPŠD Trnava

Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave vyrážajú s vozidlom na batériový pohon, ktoré sami navrhli a zostrojili, na preteky v úspornej jazde Shell Eco-marathon 2023. Spolu so stovkami študentov z Európy a Afriky sa 20. mája postavia na štart pretekov a budú sa snažiť prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky sa budú konať vo francúzskom Nogare päť dní.

Stredoškolákom umožnia prezentovať vlastnú víziu

Shell Eco-marathon sú preteky v úspornej jazde, v ktorej študentské tímy zo stredných a z vysokých škôl navrhujú a zostrojujú vozidlá. Ich cieľom je prejsť čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky študentom technických škôl a univerzít tak umožnia predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách.

Študenti sa podľa vlastných slov tešia na technické riešenia vozidiel ďalších účastníkov. „Preteky nám dajú príležitosť vidieť, ako nad tým istým problémom premýšľajú študenti iných krajín. Veríme, že získame cenné skúsenosti, z ktorých budeme čerpať aj počas ďalších rokov,“ poznamenal kapitán tímu Andrej Alaksa.

Po šiesty raz a s novým vozidlom na batériu

Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave sa na štart postavia už po šiesty raz. Tentoraz tvoria tím študenti prvého a druhého ročníka, ktorí si na súťaž pripravili úplne nové vozidlo na batériový pohon. Oproti modelu z minulého roka je nové vozidlo o 12 kg ľahšie, celé z karbónu a karosériu, prednú i zadnú nápravu má z karbónového plátna. Vozidlo váži 29 kg a má tri kolesá, motor BLDC je vpletený do zadného kolesa a napájaný 36 V lítiovým akumulátorom 11,6 Ah. Podľa Alaksu by tím chcel s týmto vozidlom prekonať vlastný rekord v rýchlosti z minulých rokov – 176 km/1 kWh.

Súťažiť budú v troch kategóriách

Na pretekoch sa dokopy stretne takmer 130 tímov z Európy a Afriky. Súťažiť budú v kategóriách: prototypy, Urban Concept, teda vozidlá, ktoré sa vo väčšej miere podobajú autám v bežnej premávke, a autonómne vozidlá. Študenti si môžu vybrať „spaľovák“ (benzín, diesel, etanol), vodík alebo elektrický pohon. Trnavskí študenti budú súťažiť v kategórii prototypy s elektrickým pohonom.

„Študenti, ktorí sa zapájajú do pretekov Shell Eco-marathon, nevyužívajú iba získané vedomosti zo školy, ale podujatie im ponúka aj priestor na vlastné inovácie a kreatívny prístup k riešeniu problémov. Som rád, že sa nám každý rok podarí dať dokopy skupinu nadšených študentov, ktorí počas celého roka príprav zbierajú cenné skúsenosti,“ vysvetľuje prínos pretekov Shell Eco-marathon pre študentov riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave Peter Papík.

Jedna z najnáročnejších a najinovatívnejších súťaží na svete

Preteky sú dôkazom, že aj školy a univerzity sa môžu stať miestom inovatívneho výskumu a že sú dôležitým článkom v debate o budúcnosti energií či dopravy.

Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách, ktoré potom testujú na trati.

Začiatky súťaže, ktorú dnes poznáme ako Shell Eco-marathon Mileage Challenge, siahajú do roku 1939, keď zamestnanci spoločnosti Shell Oil Company v USA uzavreli stávku, kto sa dostane najďalej s rovnakým množstvom paliva. Prvé oficiálne preteky Shell Eco-marathon Mileage Challenge sa uskutočnili v roku 1985 vo Francúzsku. V tom čase sa vedľa seba postavilo 25 drevených vozidiel. Odvtedy sa súťaž rozrástla a privítala vyše 100-tisíc účastníkov z viac ako 60 krajín z celého sveta.

Preteky sa každoročne konajú v Európe, Severnej Amerike a Ázii a pozostávajú z dvoch hlavných kategórií: prototypy a Urban Concept, ktoré viac zodpovedajú autám jazdiacim v bežnej premávke. Z pohľadu pohonu môžu tímy jazdiť na benzín, diesel, etanol, vodík alebo elektrický pohon. Špeciálnou kategóriu sú autonómne autá.

Zdroj: TS Seesame

(af)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky