Výskumníci zo Žilinskej univerzity v Žiline (na vybraných miestach v Žiline – na hlavných ťahoch) merali intenzitu dopravy so zacielením na automatickú klasifikáciu vozidiel prepravujúcich nebezpečný náklad. Údaje zbierali v časovom rozmedzí od 22. júna do 4. júla 2015. Na detekciu týchto vozidiel boli využité špeciálne kamerové systémy.
„Systém na detekciu a klasifikáciu dynamicky sa meniacich objektov na statickom pozadí vyvíjame u nás na Katedre technickej kybernetiky. Funguje na základe analýzy obrazu v reálnom čase pri využití obmedzených výpočtových prostriedkov. Obmedzených z toho dôvodu, aby sme pri minimálnej spotrebe zariadenia dosiahli výkon vyhovujúci požiadavkám systému. Cieľom je, aby zariadenie dokázalo fungovať čo najdlhšie len za využitia 5V/12V batérie,“ upresňuje Ing. Michal Hodoň, PhD. z Fakulty riadenia a informatiky ŽU.
Meracie zariadenie je možné využiť aj v poľnohospodárstve, v armáde či v zdravotníctve. „Namerané dáta budú slúžiť k stanoveniu rizík tunela Považský Chlmec. Analýza rizík je súčasťou bezpečnostnej dokumentácie každého tunela už vo fáze projektovania. Vzhľadom na meniace sa podmienky, najmä zloženie dopravného prúdu, podlieha pravidelnej aktualizácii v zmysle platnej legislatívy. Podstatným prvkom analýzy je posúdenie rizík z hľadiska prepravy nebezpečných vecí využitím špeciálneho modelu DG-QRA – Dangerous Goods – Quantitative Risk Assessment Model. Výsledkom analýzy je povolenie prepravy vozidiel ADR cez tunel alebo nutnosť použiť alternatívnu trasu, na ktorej tieto vozidlá predstavujú menšie riziko. Taktiež je možné navrhnúť a posúdiť dodatočné bezpečnostné opatrenia umožňujúce takýmto vozidlám prejazd tunelom, avšak tie bývajú často finančne náročné,“ doplnil Ing. Peter Danišovič, PhD. zo Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity.
Zdroj: Tlačová správa Žilinskej univerzity v Žiline
Foto: Žilinská univerzita v Žiline
Spracovala: Bibiana Kubašková