PODCAST SAV: Bude obeťou klimatickej krízy aj človek?

Monika Tináková

S energiou, ktorú nám naša planéta dáva na využitie, ešte stále nevieme efektívne narábať.

Vizuál Vedeckého podcastu SAV, Zdroj: Katarína Gáliková, Csaba Molnár

Aspoň tak to tvrdí materiálový vedec Slovenskej akadémie vied (SAV), doktor František Simančík, ktorý je hosťom najnovšieho Vedeckého podcastu SAV.

„Kedysi sa hovorilo, že keď príde klimatická zmena, dôjde k druhovej výmene. K nej dochádza kontinuálne. Každý rok zahynie 10 000 druhov a tomuto sa zabrániť nedá. Otázkou je, či bude v tomto kolobehu obeťou aj človek.”

Klimatická zmena podľa neho na planéte nie je ojedinelá, naopak, bolo ich viac a boli oveľa zásadnejšie.

„Vždy to bolo spojené s nejakou výmenou druhov. Napríklad dinosaury mali tú smolu, že keď prišla doba ľadová, nevedeli sa zadaptovať a vymreli. Toto sa stane mnohým živočíchom pri súčasnom ohrievaní. Človek ale vie konvertovať energiu, a preto má podľa mňa nádej, že prežije,“ povedal František Simančík.

Ústav materiálov a mechaniky strojov SAV sa okrem iného zaoberá aj výskumom penového hliníka. Asi pred 10 rokmi sa vedcom podarilo nadviazať spoluprácu s automobilkami, ktoré začali túto súčiastku používať vďaka jej výnimočným vlastnostiam.

Aplikovať nové materiály do praxe si vyžaduje postupnosť krokov a neustále zdokonaľovanie pôvodnej myšlienky. Hliníková pena ako súčiastka zo Slovenska sa dostala aj do prestížnych športových áut.

„Najväčšou výzvou do ďalších rokov v oblasti materiálového výskumu je podľa mňa vynájsť taký materiál, do ktorého budeme vedieť ukladať energiu, ktorú dnes nevieme použiť. My dnes len tretinu z energie, ktorú uvoľníme, využijeme, a ten zvyšok vypustíme vo forme tepla,“ dodal vedec.

Vedecké podcasty SAV sú dostupné aj na platforme Podbean a cez aplikácie na streamovanie hudby, napríklad Spotify či Apple podcasts.

František Simančík je vedúcim Aplikačného centra pre ľahké kovy a kompozity – Inoval, ktoré je súčasťou Ústavu materiálov a mechaniky strojov SAV. Pôsobí zároveň v Predsedníctve Slovenskej akadémie vied. V rámci svojho výskumu sa venuje neželezným kovom a ich kompozitom, pričom jeho práca má výrazný aplikačný dosah. Okrem bohatej vedeckej a publikačnej činnosti je spoluautorom 30 patentov a viac ako 60 prototypov. Je laureátom ocenení, napríklad Krištáľové krídlo, Technológ roka SR či Osobnosť vedy a techniky SR.