Aj muchy by mohli poslúžiť na výrobu biologicky rozložiteľného plastu

Na jeho výrobu by mohli vedci využiť dospelé mŕtve muchy, ktoré už nemajú žiadne praktické využitie.

Hydrogél z mŕtvych mušiek dokáže za minútu absorbovať 47-násobok svojej hmotnosti vo vode. Zdroj: iStockphoto.com

Aj z mŕtvych múch by sa mohol vyrábať biologicky rozložiteľný plast. Oznámili to vedci na zasadaní Americkej chemickej spoločnosti (ACS).

Tento poznatok by mohol byť veľmi užitočný, keďže nájsť zdroje biologicky rozložiteľných polymérov, ktoré nemajú žiadne iné využitie, je celkom zložité, napísal The Guardian.

Tím výskumníčky Karen Wooleyovej z americkej Texas A&M University už 20 rokov vyvíja metódy, ako premeniť prírodné produkty – napríklad glukózu získanú z cukrovej trstiny alebo stromov – na rozložiteľné, stráviteľné polyméry, ktoré sa neudržujú v životnom prostredí.

„Tieto produkty sa získavajú zo zdrojov, ktoré sa používajú aj na výrobu potravín, pohonných hmôt, v stavebníctve či doprave,“ uviedla vedkyňa.

Kolega Wooleyovej navrhol, aby skúsila použiť i odpadové produkty z chovu malých čiernych mušiek (smutníc). Ich larvy obsahujú bielkoviny a ďalšie výživné látky – chovajú sa teda primárne ako krmivo pre zvieratá – a dokážu rozkladať aj odpad.

Dospelé muchy sú však prospešné už menej. Wooleyovej tím sa ich preto snaží využiť na výrobu užitočných materiálov.

Chitín z múch je čistejší

Hlavnou zložkou mušiek je chitín, polymér na báze cukru, ktorý spevňuje pancier alebo exoskelet hmyzu a kôrovcov. Doteraz sa chitín získaval zo schránok kreviet a krabov, chitínový prášok získaný z múch sa však vedcom zdá byť čistejší. Jeho získavaním by mohli zabrániť obavám z alergií na niektoré morské plody.

Tím okolo Wooleyovej vytvoril z mŕtvych mušiek hydrogél, ktorý dokáže za minútu absorbovať 47-násobok svojej hmotnosti vo vode. Tento produkt by mohol byť, ako píše i portál deník.cz, využitý v ornej pôde na zachytenie povodňovej vody a následné pomalé uvoľňovanie vlhkosti počas období sucha.

„V Texase máme neustále buď povodne, alebo suchá, takže som sa snažila vymyslieť superabsorpčný hydrogél, ktorý by to mohol riešiť,“ hovorí Wooleyová.

Rozložiteľné plasty poslúžia aj ako potrava

Vedci dúfajú, že sa im čoskoro podarí vytvoriť z mušiek bioplasty ako polykarbonáty alebo polyuretány, ktoré sa tradične vyrábajú z petrochemických látok. Tieto plasty nebudú zároveň prispievať k znečisťovaniu životného prostredia, pretože budú rozložiteľné.

A to nie je všetko. Nakoniec by totiž odborníci chceli, aby hmyz požieral odpadné plasty ako zdroj potravy, a potom by ho opäť zbierali a využívali na výrobu nových plastov. „Hmyz by teda nebol len zdrojom špeciálneho plastu, ale by sa ním aj sám živil,“ dodala vedkyňa.

Zdroje: The Guardian, deník.cz