Unity 3D, Game Maker, Java, Python, Imagine, Scratch, C++, C#, JavaScript RPG Maker, Fusion Developer. Skutočne pestrú škálu programovacích jazykov a nástrojov využívali súťažiaci v rámci IHRA – súťaže v programovaní počítačových hier, ktorá je určená pre žiakov, študentov, nadšencov aj profesionálnych vývojárov. Súťaž organizuje Ústav informatiky na Prírodovedeckej fakulte Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Účastníci (jednotlivci a tímy) tvorili hry, ktoré odovzdali do určeného termínu a prezentovali na spoločnom stretnutí. Ich úlohou bolo vymyslieť hru a priviesť ju do hrateľného stavu.
Aktuálny ročník sa niesol v znamení viacerých hier určených aj pre súčasné mobilné zariadenia. V rámci takmer päťhodinovej záverečnej prehliadky, ktorá sa konala koncom apríla 2017 na Ústave informatiky Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach, svoje súťažné projekty predstavilo takmer 60 súťažiacich v 27 tímoch nielen z Košíc, ale aj z Trenčína, Bratislavy, Spišskej Starej Vsi, Bardejova, Prešova, Spišskej Novej Vsi či z okresu Gelnica. Každý tím v krátkej prezentácii zhrnul hlavnú myšlienku svojej hry, jej hrateľnosť a najväčšie ťažkosti pri jej tvorbe.
Najlepšie hry v jednotlivých kategóriách:
1. miesto – kategória ZÁKLADNÉ ŠKOLY – Filip Tumidalský, Jakub Lukáč, Gymnázium Alejová 1, Košice
Názov hry: Euro Boat Simulator
„Hra je zameraná na prechod najznámejšími prístavmi po celej Európe. Vašou úlohou je skúmať prístavy a vylepšovať si svoju loď. Na začiatku máte k dispozícii peniaze na kúpu základných artiklov,“ opisujú víťaznú hru v kategórii základné školy Filip Tumidalský a Jakub Lukáč z Gymnázia Alejová 1 v Košiciach. Úlohou hráčov je užívať si pobyt na lodi, no dostupné peniaze nepostačia na kúpu všetkých vymožeností. Dôležité je tiež dávať pozor na pevninu a nenabúrať. Ak sa niekomu pri hraní hry nechce tráviť veľa času, poslúži mu maličký cheat, ktorý mu pridá peniaze. Platformy, ktoré boli pri tvorbe tejto počítačovej hry využité, sú: Clickteam Fusion Developer 2.5 – nástroj na vytváranie multimediálneho obsahu hier pre Windows, iOS, Android, Flash, mobilné zariadenia a Xbox.
1. miesto – kategória STREDNÉ ŠKOLY – Michael Absolon, Ján Helmanovský, Mgr. Juraj Pavlišin, Spojená škola Juraja Henischa v Bardejove, gymnázium
Názov hry: Snake-battle
Snake-battle je multiplayerová PvP hra, v ktorej cieľom je získať čo najväčšie skóre jedením jedla a chrobákov. S väčším skóre hráči získavajú aj väčší level a väčší maximálny život. Levely môžu využiť na zmutovanie do inej entity. V neskorších fázach hry budú jej tvorcovia postupne pridávať ďalšie možné mutácie a iné atribúty, ktoré sa budú dať vylepšovať. „Našu multiplayer hru sme vytvorili v Java Scripte vo verzii pre web, ako aj v programovacom jazyku Java pre desktopovú verziu a pre mobilné zariadenia s operačným systémom Android,“ prezentujú výhercovia 1. miesta v kategórii stredné školy Ján Helmanovský a Michael Absolon zo Spojenej školy Juraja Henischa v Bardejove, gymnázia.
Rozhodli sa hru vytvoriť pre web (prehliadače) hlavne kvôli prístupnosti bez nutnosti inštalácie. Nevýhodou prehliadačovej hry je závislosť na internete a obmedzenosť na TCP protokol. Výhodou je samotná prístupnosť. Hra je vytvorená pomocou programovacieho jazyka JavaScript, server je postavený na platforme NodeJS.
1. miesto – kategória študenti PF UPJŠ – Viktor Olejár, Informatika, bakalárske štúdium
Názov hry: Volleyball
Volleyball je 2D hra, v ktorej si dvaja hráči odbíjajú loptu cez sieť takým spôsobom, aby protihráčovi spadla na zem a tým získali dostatočný počet bodov pre výhru. Hra funguje na podobných princípoch ako pravidlá volejbalu a hlavnou inšpiráciou bola staršia hra z osemdesiatych rokov, tzv. Arcade Volleyball. Snahou bolo vytvoriť jej isté modernejšie prevedenie a pozmeniť, prípadne doplniť vlastné nápady a funkcionality.
Programovacím jazykom hry je Java. Framework, ktorý sa hlavne využíval, bol JPAZ2. Doplnený bol prvkami z knižnice Swing, pre umožnenie používania rôznych funkčných súčastí v rámci grafického rozhrania.
„Z hľadiska prezentačných zručností nás zaujali výborne pripravení a najmladší žiaci piateho ročníka zo základných škôl v Trenčíne a v Gelnici, za čo od nás získali špeciálne ceny,“ uvádza iniciátor a zakladateľ tejto súťaže Stanislav Krajči z Ústavu informatiky PF UPJŠ v Košiciach. „Už aj žiaci základných škôl používajú vyššie programovacie jazyky, vytvárajú zmysluplné príbehy, pracujú s 2D grafikou, čo je veľmi potešujúce,“ doplnil jeho kolega Ľubomír Šnajder.
Hry okrem zástupcov Ústavu informatiky PF UPJŠ v Košiciach hodnotili aj lídri významných IT spoločností zameraných na vývoj hier, ktorí venovali aj ceny do súťaže. Peter Nagy, spoluzakladateľ a vývojový líder košickej spoločnosti GamesFarm: „Prácu v Blenderi a s 3D grafikou zvládli súťažiaci v tomto ročníku na pomerne vysokej úrovni.“ Erik Gajdoš z košickej IT spoločnosti Matsuko, ktorý sa hodnotenia súťažných projektov zúčastnil prvýkrát v jej šesťročnej histórii, súťaž uzavrel slovami: „Som veľmi prekvapený výsledkami, ktoré ste prezentovali. Ak budete takýmto spôsobom pokračovať, je veľmi pravdepodobné, že sa v oblastiach herného priemyslu či počítačovej grafiky dokážete aj uživiť.“
V postupovom off-line kole komisia hodnotila nápad hry a jeho spracovanie, technickú náročnosť programovania, spracovanie dokumentácie, ale aj prenositeľnosť na rôzne platformy. Odborná hodnotiaca komisia v celoštátnom finálovom kole hodnotila okrem vyššie spomínaného aj predvedenú hrateľnosť hry, grafické spracovanie a celkový estetický efekt, úroveň prezentačných schopností, tiež štruktúru záverečnej prezentácie hry.
Vyhodnotenie súťaže a oceňovanie tímov prebiehalo po ukončení celoštátnej finálovej prehliadky. Vo finálovom kole bolo celkovo hodnotených 27 súťažných hier. IHRA má pomerne voľné pravidlá bez obmedzenia času, témy alebo nástrojov s cieľom povzbudiť ľudí, aby si sadli a vytvorili niečo, čo ich zaujíma. Typ hry, programovací jazyk, nástroje a obsah hry nie je obmedzený. Podmienkou je do hry tvorivo zakomponovať logo Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (organizátor súťaže). Do súťaže je možné zaregistrovať aj hru, ktorá bola prezentovaná v predchádzajúcom ročníku, ale jej vývoj naďalej pokračuje.
Výsledné poradie účastníkov v kategórii U (študenti PF UPJŠ):
1. miesto: | Viktor Olejár | Informatika | bakal. št., 1. r. |
2. miesto | Slavomír Slovenkai | Informatika | bakal. št., 3. r. |
3. miesto | Tomáš Kekeňák | Informatika | bakal. št., 1. r. |
Výsledné poradie účastníkov v kategórii Z (základné školy):
1. miesto | Filip Tumidalský, Jakub Lukáč | Gymnázium Alejová 1, Košice |
2. miesto | Elena Ďorďová | ZŠ Staničná 13, Košice |
3. miesto | Peter Urbanovský, Martin Šamaj, Zuzana Mareková | ZŠ, Kubranská 80, Trenčín |
Výsledné poradie účastníkov v kategórii S (stredné školy):
1. miesto | Ján Helmanovský, Michael Absolon | Spojená škola Juraja Henischa v Bardejove, gymnázium |
2. miesto | Henrich Hanušovský | SPŠ elektrotechnická, Plzenská 1, Prešov |
3. miesto | Matej Rešetár | Spojená škola sv. košických mučeníkov, Čordákova, Košice |
Súťaž sa koná raz ročne; hry sa odosielajú na jar a prezentujú počas Študentskej vedeckej konferencie na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ v Košiciach.
Informácie a fotodokumentáciu poskytla: Mgr. Mária Hrehová, PhD., tlačový referent a hovorca UPJŠ v Košiciach
Spracovala: Slávka Habrmanová, NCP VaT pri CVTI SR
Uverejnila: ZVČ