Rozdiel medzi Bratislavou a inými mestami začína byť kritický, varuje Google. Ako ukazujú dáta Európskej komisie a zároveň aj najnovšia štúdia spoločnosti Deloitte, Slovensko je už dnes z pohľadu inovácií pod priemerom krajín EÚ.
Ak nebudeme tejto oblasti venovať dostatočnú pozornosť a najmä, ak nezačneme byť aktívni aj v regiónoch, rozdiely sa budú prehlbovať. Jedným z dôsledkov je prílišná koncentrácia inovácií a startupov v hlavnom meste v porovnaní s regiónmi. Google sa už niekoľko rokov v celej Európe snaží, aby príležitosti, ktoré digitálna ekonomika prináša, mohlo v podnikaní alebo zamestnaní využívať čo najviac ľudí. Sprístupňuje bezplatné nástroje vzdelávania ako napr. Digitálna Garáž a školí záujemcov v nových podnikateľských a digitálnych zručnostiach potrebných pre dnešný digitálny svet. Iniciatíva Grow with Google v spolupráci s Týždňom vedy a techniky pripravila pri príležitosti 25. výročia tohto podujatia roadshow naprieč Slovenskom. Po prvýkrát budú mať možnosť záujemcovia z celého Slovenska stretnúť Googlerov z lokálnej pobočky, absolvovať školenia v oblasti online marketingu a podnikania pod vedením Google Partners trénerov a dozvedieť sa viac o práci s technológiami.
Koncentrácia ľudského potenciálu a investícií v Bratislave
Európa bude podľa Európskej komisie v nasledujúcich rokoch potrebovať až 350 000 manažérov, ktorí budú rozumieť ako technológiám, tak aj manažmentu. Štúdia od spoločnosti Deloitte ukazuje, že sa počty absolventov s kvalitným technickým alebo manažérskym vzdelaním každoročne znižujú. Podiel študentov na celkovej populácií predstavuje na Slovensku iba 3 %, o niečo lepšie hodnoty dosahuje Bratislava, kde tento podiel presahuje celonárodný priemer viac než trojnásobne. V rámci slovenských regiónov je tu aj najvyšší podiel vedcov a inžinierov na populáciu (4,7 %), pričom v hlavnom meste ich pôsobí približne 23,5-tisíc.
„Slovensko má správnu ambíciu stať sa krajinou dobrých nápadov. Potenciál na to určite máme, ako aj množstvo šikovných ľudí. Pokiaľ však chceme v dnešnom rýchlo sa vyvíjajúcom prostredí držať krok s Európou a so svetom, musíme podniknúť aj ďalšie reálne kroky. Jedným z kľúčových pilierov je určite kvalitné vzdelávanie v oblasti digitálnych zručností,“ hovorí Rasťo Kulich, riaditeľ slovenského Googlu a dodáva: „Pre všetkých tých, ktorí majú záujem doplniť si potrebnú kvalifikáciu, zmeniť smer kariéry alebo chcú začať podnikať budeme mať otvorené príležitosti v iniciatíve Grow with Google zdarma 7 dní v týždni.“
Situácia v regiónoch
Ak berieme do úvahy ukazovatele digitálnej ekonomiky, ako je podiel osôb využívajúcich sociálne siete, internetové bankovníctvo, nakupujúcich na internete alebo využívajúcich internet pre interakciu s verejnými inštitúciami, najnižšie hodnoty vykazuje aj napriek blízkosti hlavného mesta západné Slovensko, vynímajúc Bratislavu. V sledovanom období v rokoch 2016 až 2018 nedošlo v tomto regióne k žiadnym investíciám venture kapitálu, rovnako ako na strednom Slovensku. K podstatne menšiemu objemu investícií venture kapitálu než v Bratislavskom kraji došlo na východnom Slovensku, neboli však nulové ako v spomínaných regiónoch. Na strednom a západnom Slovensku tiež chýbajú inovačné centrá a akcelerátory, ktoré dávajú nadšencom pre technológie priestor a podmienky realizovať ich projekty.
S Roadshow Grow with Google naprieč Slovenskom
Aj napriek alarmujúcim číslam vidíme potenciál, ktorý v sebe skrývajú regióny. Spoločnosť Google sa rozhodla zvýšiť povedomie o potrebe inovácií a technologických zručností medzi komunitou mladých ľudí, žijúcich, študujúcich a pracujúcich v mestách jednotlivých regiónov, ktorí sa o danú problematiku zaujímajú prostredníctvom Roadshow Grow with Google. Od 5. do 9. novembra sa budú môcť záujemcovia zúčastniť prednášok alebo navštíviť karavan, ktorý bude mať zastávku v 8 mestách na Slovensku. Iniciatíva Grow with Google, poskytuje na Slovensku bezplatné vzdelávanie, programy a nástroje, ktoré pomáhajú ľuďom získať správne zručnosti pri hľadaní zamestnania, rozvíjaní kariéry alebo podnikania.
Kde môžete Roadshow Grow with Google stretnúť?
Navštívte nás v karavane Grow with Google, kde môžete stretnúť ambasádorov Grow with Google, Googlerov a Google Partners trénerov. Okrem dobrej kávičky sa radi porozprávame a zodpovieme vaše otázky. Jednotlivé prednášky sú otvorené pre všetkých záujemcov, je však potrebné sa registrovať na stránke growwithgoogle.sk/roadshow.
Kompletný program Roadshow Grow with Google nájdete tu.
Informácie poskytla: Daša Paulíčková, Grayling Slovakia
Redigovala a uverejnila: MI, NCP VaT pri CVTI SR