Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Rýchlejšie, vyššie, silnejšie

VEDA NA DOSAH

olympijské kruhy

Olympijské hry sú najväčším športovým podujatím na svete. Na svoje zabezpečenie potrebujú veľmi bezpečnú, odolnú a spoľahlivú IT infraštruktúru, ktorá je stopercentne pripravená na daný termín.

Na olympijských hrách v Riu sa prvýkrát časť informačného systému umiestni v cloude, čo je prelomový moment v digitálnej transformácii olympijských hier.

Keďže zimná a letná olympiáda sa striedajú v dvojročných intervaloch, vždy sú na inom mieste, vytvárajú nesmierne množstvá dát a z tohto dôvodu si vyžadujú aj obrovské IT zázemie. Až donedávna sa všetka infraštruktúra sťahovala za športovcami. Vyzretosť technológie cloudu, svet zosieťovaný vysokorýchlostnými linkami a mobilita však už umožňujú zabezpečiť väčšinu IT potrieb olympiády práve z cloudu a prejsť zo systému stavať vždy všetko nanovo k systému postav raz a používaj znova a znova. Na olympijských hrách v Riu sa vôbec prvýkrát časť informačného systému umiestni v cloude, čo je prelomový moment v digitálnej transformácii olympijských hier. O systém sa stará nadnárodná spoločnosť Atos, ktorá poskytuje olympijským a paraolympijským hrám riešenia v oblasti IT už od roku 1992.

Naplnenie hesla

Technológie napredujú obrovským tempom, presne v súlade s olympijským heslom Rýchlejšie, vyššie, silnejšie. Aj vďaka cloudovým riešeniam je olympiáda čoraz dostupnejšia všetkým ľuďom. Už počas zimnej olympiády v Soči sa výsledky disciplín priamo v dejisku i na odľahlých športoviskách na Kaukaze spracúvali v cloude a prenášali do neuveriteľných osem miliárd zariadení na celom svete. Systémy na ich spracovanie denne vyprodukovali 15 terabajtov dát; výsledky sa na hlavnej stránke hier a v systémoch agentúr objavili do pol sekundy po spracovaní.

Technici musia počas olympiády zvládnuť v priemere 10-tisíc bezpečnostných hlásení za minútu

Ešte nedávno platilo, že pri mnohých športoch bolo výhodnejšie sledovať preteky a súťaže doma v televízii ako priamo v ich dejisku. Človek síce prišiel o atmosféru miesta, no odmenou mu bolo množstvo informácií, opakované zábery či analýzy. Vďaka mobilným zariadeniam je teraz možné oboje. S tabletom či smartfónom sú vďaka aplikáciám a videostreamingu k dispozícii všetky dostupné informácie bez toho, aby divák prišiel o atmosféru podujatia. Navyše, cloud umožňuje so získanými kombinovanými dátami vytvárať analýzy, čo môže zážitok ešte viac obohatiť. Práve preto, že sú všetky vo virtuálnom prostredí, vzniká možnosť spájať ich, vyhodnocovať a hľadať nové spôsoby, ako ich využiť.

Akreditácia

Akreditácia predstavuje kritický prvok pri zabezpečení hier. Každá akreditácia obsahuje meno a fotografiu osoby, ako aj bezpečnostný čiarový kód, ktorý identifikuje držiteľa a určuje mu prístupové práva. Koncom mája 2016 spoločnosť Atos oznámila, že počas nasledujúcich troch mesiacov vydá 300-tisíc akreditácií pre médiá, športovcov, funkcionárov a sponzorov, na základe ktorých budú mať vstup na olympijské športoviská a povolenie na vstup do Brazílie.

Na OH v Riu vydajú 300-tisíc akreditačných pasov

Ako sa akreditácie rozlišujú? Šprintér na 100 metrov bude mať, napríklad, prístup na štadión a do olympijskej dediny, zatiaľ čo novinár bude mať prístup do hlavného centra pre tlač a do jedálne pre médiá. Všetci akreditovaní cudzinci môžu svoju akreditáciu použiť ako vízum pre vstup do Brazílie, uviedla Francess Lusacková, generálna riaditeľka organizačného výboru Rio 2016 pre akreditáciu.

 

Autor: Redakcia QUARK, spracované z podkladov spoločnosti Atos

Foto: Pixabay.com, Atos

Uverejnila: ZVČ

 

Viac o tom ako vyzerá IT infraštruktúra zabezpečujúca akreditáciu a výsledkový servis na olympijských hrách v Riu, sa dočítate v časopise Quark (číslo 8/2016), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky