Samuel Uhliar má dnes 13 rokov, no programovaniu sa začal venovať už keď mal 6 a čakal ho nástup do školy. Pochádza z Modry. Prezradil nám, že medzi jeho záľuby patrí programovanie, rybárčenie, hádzaná a elektrotechnika. Aj toto nepochybne položilo základ jeho fantastickému umiestneniu v súťaži Junior Internet, ktorú každoročne spoluorganizuje AMAVET, Asociácia pre mládež, vedu a techniku.
„K programovaniu som sa dostal tak, že som hral na PC hru Civilizacia 3 a v tejto hre dokázali jednotky chodiť cez najväčšie kopce. Ale mne sa to nepáčilo, pretože to ničilo taktickú výhodu mesta. Keď som to povedal otcovi, ten mi na to odpovedal: ´Tak si to preprogramuj´. A takto som sa dostal k programovaniu.“
Samuel teraz pracuje na tvorbe dvoch väčších projektoch. V prvom prípade ide o jednu mobilnú hru pre youtubera FiFqo a ďalšiu na PC, čo má byť stredoveká adventura. V tomto prípade však zatiaľ píše iba scenár. Do budúcnosti sa pozerá s vyhliadkou ďalšej intenzívnej práce v oblasti programovania, chcel by si raz založiť aj vlastné vývojárske štúdio. Samuel Uhliar je nepochybne inšpiratívna mladá osobnosť. Oslovili sme ho na rozhovor.
M. HUCÁKOVÁ: S čím si sa prihlásil do súťaže Junior Internet, ktorá je lákadlom pre všetkých, ktorí sa radi pohybujú von-line svete?
S. UHLIAR: Do Junior Internet som sa prihlásil s hrou Space world. Ide o pomerne jednoduchú hru na pochopenie. Pri hrách je ale podľa mňa veľmi dôležité, aby hráč presne vedel, čo má robiť. V opačnom prípade sa dá žiaľ očakávať, že od neho skôr či neskôr príde negatívna reakcia. A tomu som sa ja chcel pri navrhovaní tejto hry určite vyhnúť.
M. H.: Kto všetko si môže zahrať Space world a ako sa táto hra hrá? Aké pravidlá si v nej nastavil?
S. UHLIAR: Táto hra je určená pre všetky vekové kategórie. Ovláda sa tak, že keď nahneš mobil doprava, vtedy ide aj raketa doprava a platí to aj naopak. Akonáhle nahneš mobil doľava, správa sa tak aj raketa. Ešte tam lietajú meteority, mince, štít. Keď sa raketa dotkne meteoritu, zničí sa. Pokiaľ sa dotkne mince, tú si vezme, pretože sa jej bude hodiť. Môže si za ňu kúpiť v obchode nový skin. Štít funguje tak, že na 10 sekúnd ťa nezhmotní, a teda ťa nevidno. Ale ty si musíš dávať pozor, kedy to celé vyprchá, napríklad keď ideš priamo cez meteorit.
M. H.: Do súťaže Junior Internet si išiel s tým, že sa umiestniš, alebo Ťa takýto úspech zaskočil?
S. UHLIAR: Na začiatku som si pomerne silno veril, ale ako som v priebehu podujatia sledoval svojich súperov, stredoškolákov a ich projekty, tak som začal pochybovať, či je môj projekt dosť dobrý v takejto konkurencii. Nakoniec to ale pre mňa dopadlo priam skvele.
M. H.: Čo Ty osobne považuješ za najväčší benefit, ktorý Tvoja hra dáva všetkým jej užívateľom?
S. UHLIAR: Povedal by som, že si cibríš pozornosť a ďalej to je určite zábava 🙂
M. H.: Tvoja hra sa už aj niekomu nepáči?
S. UHLIAR: Priamo od neznámych užívateľov nemám spätnú väzbu, ale mám ju od svojich spolužiakov. A tam musím úprimne povedať, že tí, ktorí to hrajú, sú spokojní tak 50 na 50.
M. H.: Prečo je dnes dôležité venovať sa tomu, čo robíš? Považuješ sa za motivujúceho pred druhých?
S. UHLIAR: Poviem to takto. Dnes si bez programátorov neviem predstaviť život, veď aj mikrovlnky, autá, chladničky a vlastne pomaly všetko, čo ide na elektrickú energiu, sa bez kódu nepohne, neblikne ani necinkne.
M. H.: Čo sa bude diať s hrou Space world v budúcnosti? Aké s ňou máš plány?
S. UHLIAR: Chcem zlepšiť vizuálnu stránku hry, pridať pár skinov a dať tam tabuľku s top hráčmi, aby som podporil u užívateľov súťaživosť.
M. H.: Ďakujeme pekne za rozhovor, budeme držať palce.
Viac informácií nájdete na webovej stránke
Zhovárala sa: Monika Hucáková pre portál Veda na dosah
Foto: archív Samuela Uhliara
Uverejnila: VČ