Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Únia dúfa, že systém eCall zachráni až 1 500 životov ročne

Marta Bartošovičová

V roku 2016 zomrelo na cestách Európskej únie 25 000 ľudí. [Shutterstock]

Od 31. marca musia byť všetky novovyrobené autá vybavené modernou európskou technológiou eCall, ktorá v prípade vážnej dopravnej nehody automaticky kontaktuje pohotovostnú službu na čísle 112, píše francúzsky EURACTIV.fr. 

Predstavte si, že šoférujete svoje auto, stane sa nehoda a vy ste v bezvedomí. Nezostáva vám nič iné len počkať, kým vás niekto nájde a zavolá pomoc. Riskujete však, že budete čakať príliš dlho, najmä ak sa nehoda stane v odľahlých vidieckych oblastiach.

Od 31. marca bude každé nové vyrobené auto vďaka senzorom umiestneným v airbagoch schopné automaticky zavolať na číslo 112. Od konca marca bude táto technológia povinná pre všetky nové modely áut.

1500 zachránených životov

Komisia tento návrh predložila na základe celoeurópskych štatistík. Pri dopravných nehodách totiž každoročne na európskych cetách zomrie viac ako 40 tisíc osôb, pričom 150 tisíc ľudí má po nehode zdravotné následky. V roku 2016 prišlo na európskych cestách o život 25,5 tisíc ľudí. Aj preto Európsky parlament schválil ešte 28. apríla 2015 novú legislatívu.

EurActiv.sk - logo„Bohužiaľ, počet úmrtí na európskych cestách je stále neprijateľne vysoký. Pomocou systému eCall sa čas odozvy tiesňových služieb zníži o 50 percent vo vidieckych oblastiach a o 40 percent v mestských oblastiach, čo povedie k zníženiu počtu úmrtí. Odhaduje sa, že by sa mohlo zachrániť až 1 500 životov ročne,“ povedala česká europoslankyňa Olga Sehnalová, zodpovedná za tento dokument v Parlamente.

V roku 2016 sa 55 percent smrteľných nehôd udialo na vidieckych cestách a v odľahlých oblastiach, kam sa pomoc dostane až po určitom čase. Účelom systému je urýchliť zásahy počas takzvanej zlatej hodinky, prvej hodiny po nehode, keď sú šance na prežitie stále vysoké.

Technológia eCall automaticky zavolá na európske tiesňové číslo 112, ktoré funguje aj cezhranične. Počas trojročného prechodného obdobia by sa mal vytvoriť štandardný systém, ktorý by napríklad vyriešil jazykovú bariéru v celej Európskej únii, ako aj na Islande, Nórsku a Švajčiarsku.

Zneužitie osobných údajov

Implementácia systému vyvolala obavy medzi obhajcami ochrany osobných údajov. Tí upozorňujú na možné zneužitie technológie, zaznamenávanie rozhovorov, či sledovanie pohybu.

„Systém eCall umožňuje súkromným firmám zbierať a používať údaje, ktoré vozidlo odosiela. Rovnako by mohli presvedčiť príslušné orgány, aby používali systém na monitorovanie vodičov. Správne by bolo získať súhlas na používanie systému od každého vlastníka vozidla, avšak táto možnosť sa v európskom nariadení neobjavila,“ povedal Jan Philipp Albrecht, hovorca Zelených vo výbore pre spravodlivosť a vnútorné záležitosti Európskeho parlamentu.

Parlament však reagoval na tieto argumenty a poskytol určité záruky: systém „by mal byť navrhnutý tak, aby nebolo možné vymieňať si osobné údaje. Tieto služby by mali byť v súlade s platnou legislatívou v oblasti bezpečnosti a ochrany údajov, a vždy by mali byť pre spotrebiteľov voliteľné,“ uvádza legislatíva Európskeho parlamentu o eCall.

Získané informácie sa považujú za „minimálne“. Zahŕňajú geolokáciu nehody, typ vozidla, použité palivo a prípadne aj údaje z palubného systému. Pohotovostné služby budú tiež vedieť, či sa služba eCall spustila automaticky alebo manuálne.

 

Zdroj: EURACTIV.sk 

Uverejnené: 29. 3. 2018

Autor: Marion Candau | EURACTIV.fr | Preklad: Viktória Pokorná

Uverejnila: MB

 

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky