Vďaka novému vývoju by lietajúci pomocníci nemuseli pre dobíjanie batérie pristávať.
Predstavte si budúcnosť, v ktorej si budú môcť drony dočerpať energiu viac-menej všade, napríklad na elektrických vedeniach, kedykoľvek je to potrebné. Vďaka bezodnému spôsobu nabíjania nebudú musieť pristávať. Tento futuristický obraz bude možno skutočnosťou vďaka experimentálnemu dronu, ktorý vytvorili výskumníci z Univerzity v južnom Dánsku (USD).
Drony napredujú
Technológia dronov každým dňom vylepšuje svoje možnosti. Napriek tomu stále zostáva ich boľavým miestom batéria. Lietanie si vyžaduje veľa energie a tú je nutné niekde vziať. Kde by ju potenciálne mohli nájsť a využiť v prírode? Na túto otázku možno našli odpoveď dánski vedci.
Stručne povedané, ide o experimentálnu kvadrikoptéru, ktorá čerpá energiu z drôtov elektrického vedenia. Takýto systém ponúka ohromujúce možnosti využitia. Drony poháňané elektrickým vedením by mohli v zásade robiť čokoľvek.
Tím z USD predstaví podrobnosti o svojom výskume na medzinárodnej konferencii IEEE o robotike a automatizácii v máji tohto roka.
Prichytí sa a vysaje energiu
Viet Duong Hoang z Univerzity v južnom Dánsku a kolegovia začali vývoj s komerčným rámom dronu Tarot 650 Sport z uhlíkových vlákien. Potom pridali elektrický pohonný systém kvadrokoptéry (4 rotory), lítium-polymérovú batériu s kapacitou 7 000 miliampérhodín (mAh) a elektronické komponenty, ako sú mikropočítač Raspberry Pi 4 B, modul autopilota Pixhawk V6X, milimetrový radar a RGB videokamera.
Práca tímu stavia na predchádzajúcom výskume technológie dronov pre operácie a kontrolu elektrického vedenia. Spája v sebe rôzne systémy vrátane snímania a nájdenia elektrického vedenia, autonómie, navigácie, získavania energie a znižovania elektromagnetického rušenia.
Kľúčovým prvkom dronu je uchopovač – pasívny systém s dvoma ramenami, ktorým sa dron prichytí na elektrické vedenie a poriadne sa zaistí. Keď dronu dôjde batéria, využitím kamery a radaru jednoducho vyhľadá najbližšie elektrické vedenie.
Dron k nemu priletí zospodu a pevne sa prichytí. Po pripojení udržuje magnetický riadiaci obvod stabilné uchytenie na elektrickom vedení, zatiaľ čo indukčná nabíjačka dobíja batériu. Len čo si dron nabije batériu, zase sa odpojí a odletí.
V priebehu testovania na Letisku Hansa Christiana Andersena pri meste Odense vedci zistili, že prototyp dronu dokázal letieť dve hodiny a tridsať minút, päťkrát si dobiť batériu a zároveň sledovať okolie. Výskumníci plánujú vyrobiť udržateľnejšiu verziu technológie, ktorú chcú testovať v extrémnych a nepriaznivých poveternostných podmienkach.
Vďaka vylepšeniam môžu drony využívajúce tento druh technológie spôsobiť revolúciu v poľnohospodárstve, hodnotení infraštruktúry a v krízových situáciách.
Zdroj: New Atlas, Interesting engineering
(JM)