Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Čiernohronská železnica poteší mladých vedcov rôznymi novinkami

VEDA NA DOSAH

ukážka z Čiernohronskej železnice

NECH TO PARA TLAČÍ! Ak ešte niekto nepočul takýto pokrik, nech sa rozhodne vyberie do Čierneho Balogu. Čakajú ho tam zážitky z Čiernohronskej železničky (ČHŽ), ktorú odporúčame v rámci seriálu Kam za vedou.

Jej história sa začala písať v roku 1909 a v pravidelnej prevádzke bola až do roku 1982, kedy sa stala štátnou kultúrnou pamiatkou. O rok na to vznikla na ČHŽ tradícia bezplatných pracovných táborov STROMU ŽIVOTA, vďaka ktorej sa 1. mája 1992 na Čiernohronskej železničke podarilo obnoviť prevádzku medzi Čiernym Balogom a Vydrovskou dolinou a o rok neskôr aj z Čierneho Balogu do Hronca.

V súčasnosti ČHŽ premáva denne počas letnej turistickej sezóny od 2. 5. do 30. 9., prevádzka je zabezpečovaná na úseku trate z Chvatimechu do Čierneho Balogu (iba na objednávku), do Vydrovskej doliny a do Dobroče (spolu 19 km).

„Mladých nadšencov vedy určite poteší novinka – zážitkový Astrovlak. Pozorovanie nočnej oblohy astronomickými ďalekohľadmi spojené s večernou jazdou vláčikom na Čiernohronskej železnici sa stane nezabudnuteľným zážitkom. Úvodnú prednášku obohatia o odborný výklad profesionáli z hvezdárne a zodpovedajú zvedavé a aj tie najnáročnejšie otázky. Fanúšikom techniky dávame do pozornosti nový hydraulický výklopný vagón, ktorý je súčasťou našej pracovnej súpravy. Celý areál železničky zároveň slúži ako otvorené múzeum – lokomotívy a vagóniky sú prístupné k nahliadnutiu, musia sa však dodržiavať a rešpektovať pravidlá dopravy,“ poznamenáva riaditeľ Ing. Aleš Bílek.

Čiernohronská železnica je podľa neho nielen historický a technický unikát, ale návštevníkov láka aj svojím silným posolstvom.

„Príbeh mladých ľudí, ktorí sa v minulosti vzopreli rozhodnutiu vlády a svoje schopnosti a vedomosti investovali do záchrany kultúrnej pamiatky, sa stal symbolom ľudskej odvahy, odhodlania a vytrvalosti. Nadšenie, ktoré sprevádzalo prvých dobrovoľníkov, cítiť na staničke i po rokoch a aj v bežný deň tu môžete stretnúť brigádnikov nielen zo Slovenska, ale tiež z iných krajín.“

Vozový park pozostáva zo štyroch parných lokomotív, piatich motorových lokomotív a zrekonštruovaného motorového vozňa M21 004. Lokomotívy sú v prevádzke spolu so súpravou historických osobných vozňov. Časť z nich vrátane reštauračného vagóna, je v prevedení letných vyhliadkových vagónov, ktoré umocňujú priamy zážitok z jazdy a prírody. Tieto vagóny získala ČHŽ prestavbou pôvodných nákladných vagónov, v jednom prípade ide o originálny letný vyhliadkový vagón zachránený zo zrušenej trate Ružomberok – Korytnica Kúpele. Zaujímavosťou je i ručný spôsob brzdenia súprav, obvyklý práve na lesných železniciach.

ukážka z Čiernohronskej železnice

Vlakový personál je z veľkej časti opäť z dobrovoľníckych brigádnikov, ktorí tak pokračujú vo svojej činnosti začatej v roku 1983. Finančný efekt osobnej dopravy však nestačí na pokrytie prevádzkových nákladov, o nákladoch na ďalšiu rekonštrukciu ani nehovoriac. Na jar v roku 2001 sa po 19-tich rokoch podarilo obnoviť i pravidelnú nákladnú dopravu reziva z píly Jánošovka do Hronca. Každý pracovný deň tak ČHŽ odviezla a preložila do vagónov veľkej železnice 60 – 120 m3 reziva. Nákladná doprava reziva čiastočne pokryla náklady na prevádzku ČHŽ, v zimnom období ale ani to netrvalo dlho, keďže od 1. 11. 2003 je prevádzka na píle v Jánošovke uzavretá.

Od roku 1995 je majiteľom a prevádzkovateľom Čiernohronskej železnice miestne združenie obcí – Mikroregión Čierny Hron. Počnúc rokom 2001 je dopravcom – prevádzkovateľom dopravy Čiernohronská železnica, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby.

V okolí môžu návštevníci nájsť veľa turistických lákadiel, ako napríklad lesnícky skanzen vo Vydrove alebo Dobročský prales. 

V stanici Čierny Balog by nemali obísť ani celoročne otvorené malé múzeum lesných železníc, s exponátmi z výstavby i prevádzky lesných železníc na Slovensku i v celom Karpatskom oblúku. Súčasťou múzea je i živý model zachovanej trate ČHŽ v mierke H0-e, ktorý si môžu deti tlačidlom spúšťať, množstvo historických fotografií i trojrozmerných exponátov, napr. ručná drevená traťmajstrovská drezína, rozchodky, výkoľajky, vŕtačky a píly na koľajnice, ale i staničná váha – decimálka, pasca na medvede, či vyše storočný hodinový stroj z kostola v Čiernom Balogu s ručne vyrábanými ozubenými kolieskami. Na väčšinu exponátov si môžu návštevníci aj siahnuť a vyskúšať si napríklad odrezať kus koľajničky alebo historickým kompostérom si oraziť dátum na pôvodný Edmonsonov lepenkový cestovný lístok.

ukážka z Čiernohronskej železnice

Vo vonkajšej expozícii sú na staničných koľajach celoročne vystavené rôzne druhy motorových i parných rušňov, používaných nákladných i osobných vozňov a celá stanička v Čiernom Balogu tak slúži ako živé prevádzkované múzeum pod šírym nebom. Opäť je možné všetky exponáty preskúmať – nastúpiť do vagónikov, vyskúšať si funkciu vodného žeriavu, prípadne stať sa aspoň na fotografii rušňovodičom v kabíne lokomotívy.

Veríme, že dolinou sa ešte dlho bude ozývať hvizdot parnej mašinky a návštevníkom Čiernohronskej železničky prinášať radosť a krásny závan nostalgie,“ dodáva riaditeľ ČHŽ.

Odporúčame absolvovať virtuálnu prehliadku

 

Informácie a ilustrácie poskytla: Aneta Orolínová, Marketing Manager, Čiernohronská železnica, n. o., Čierny Balog

Zdroj ďalších informácií:

https://www.chz.sk/

Spracovala: Slávka Cigáňová (Habrmanová), NCP VaT pri CVTI SR

Uverejnila: VČ

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky