Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Budúcnosť dopravy? Hydrocycle, motorka na vodík, je tichšia a má nulové emisie

VEDA NA DOSAH

Motorka na vodíkový pohon vyvíjaná česko-nemeckým konzorciom má slúžiť ako inšpirácia pre budúci vývoj mobility.

Takto by mohla vyzerať vyvíjaná motorka s vodíkovým pohonom.

Takto by mohla vyzerať vyvíjaná motorka s vodíkovým pohonom. Plne funkčná by mala byť koncom roka 2025. Zdroj: Frauenhofer IWU. Foto: Vygenerované umelou inteligenciou/Adobe Firefly

Dopravná fakulta Českého vysokého učenia technického (ČVUT) v Prahe sa zapojila do projektu Hydrocycle, ktorého cieľom je podporiť vývoj vodíkových technológií podľa vodíkovej stratégie Európskej únie.

Dopravná fakulta spolupracuje na všetkých čiastkových krokoch týkajúcich sa konštrukcie vozidla. Medzi najdôležitejšie výzvy patrí ergonómia pozície jazdca, presná definícia kategórie vozidla (výkon, dojazd, kapacita úložných priestorov) a priestorové zakomponovanie pohonnej technológie do nosného rámu. Tím fakulty zodpovedá aj za jazdné vlastnosti testovania prototypu.

Plne funkčná motorka do roka 2025

Na jeden kilogram vodíka môže automobil prejsť približne 100 kilometrov. Je len otázkou času, kedy prekonanie konštrukčných výziev umožní, aby vodíková technológia mohla rovnako dobre slúžiť aj na pohon motorky.

Jednou z najnáročnejších úloh je integrácia zložitého systému palivového článku, ktorý premieňa vodík na elektrickú energiu. Z iniciatívy firmy 1to1design sa tejto výzvy ujalo česko-nemecké konzorcium výskumných inštitúcií, univerzít a výrobných a konštrukčných spoločností.

ČVUT má dlhoročné skúsenosti a know-how v oblasti vývoja motoriek s alternatívnym pohonom.

ČVUT má dlhoročné skúsenosti a know-how v oblasti vývoja motoriek s alternatívnym pohonom. Zdroj: ČVUT v Prahe

Cieľom je do konca roka 2025 skonštruovať plne funkčnú motorku s pohonom na vodík, ktorá bude spĺňať prísne európske normy a certifikačné požiadavky.

Budúcnosť dopravy

Motorka na vodíkový pohon má slúžiť ako inšpirácia pre budúcnosť dopravy. Koncept ponúka udržateľnú mobilitu s nulovými emisiami oxidu uhličitého a vďaka použitiu elektromotoru prispieva aj k zníženiu hlukových emisií.

Výhodou v porovnaní s batériovo-elektrickými riešeniami je výrazne dlhší dojazd a kratší čas tankovania. Vďaka obratnosti typickej pre jednostopové vozidlá je Hydrocycle zaujímavý aj pre mestské doručovacie a kuriérske služby.

Koordinátorom celého projektu je spoločnosť 1to1design, ktorá pracuje na dizajne vozidla a začlenení všetkých komponentov v súlade s predpismi cestnej premávky.

Ďalšími zapojenými subjektmi projektu sú ÚJV Řež, ktorý zodpovedá za návrh a riadenie hybridného hnacieho systému, nemeckí partneri projektu sa zameriavajú na pohonnú jednotku. Využitie najmodernejších technológií a zdokonaľovanie palivového článku zabezpečuje spoločnosť Fraunhofer IWU, špecificky Referenz Fabrik H2.

Zdroj: TS ČVUT v Prahe, Frauenhofer IWU

(zh)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky