OSN ocenila Davida Attenborougha

Britskému prírodovedcovi udelili titul Champion of the Earth.

David Attenborough. Zdroj: commons.wikimedia.org

Ilustračný obrázok. Zdroj: commons.wikimedia.org

Program Spojených národov pre životné prostredie (UNEP) udelil britskému prírodovedcovi Davidovi Attenboroughovi ocenenie Champion of the Earth. Informovala o tom webová stránka stanice BBC. Cenu získal za celoživotný prínos v oblasti zvyšovania povedomia o svete prírody a klimatickej zmene.
„Ak máme šancu odvrátiť rozpad klímy a biodiverzity a vyčistiť znečistené ekosystémy, je to aj vďaka tomu, že sa milióny z nás zamilovali do planéty, ktorú zachytil vo svojich filmoch a knihách svojím hlasom,“ povedala výkonná riaditeľka UNEP Inger Andersen.

David Attenborough začal pracovať na prírodovedných programoch v 50. rokoch minulého storočia. Jeho dokumentárne série, natočené v odľahlých častiach sveta, si zakrátko získali obrovskú popularitu.

Príbehy z oblasti životného prostredia s dobrým koncom by podľa 95-ročného prírodovedca mali dodať ľuďom nádej, že zmena je možná. „Pred päťdesiatimi rokmi boli veľryby celosvetovo na samom pokraji vyhynutia. Potom sa ľudia dali dokopy a teraz je v mori viac veľrýb, než kedy ktorýkoľvek živý človek videl,“ poznamenal. „Vieme, aké sú problémy, a vieme, ako ich riešiť. Chýba nám len jednotný postup,“ dodal.

Podľa morského biológa z univerzity v Bournemouthe Ricka Stafforda hlavné problémy, ktoré treba v oblasti ochrany životného prostredia a zachovania biodiverzity riešiť, nie sú vedecké, ale ekonomické a politické. A problémom je v neposlednom rade aj časová tieseň. Attenborough sa pri preberaní ocenenia vyjadril, že svet musí podniknúť kroky na záchranu prírody a planéty okamžite.

Populárny medzi mladými

David Attenborough je nesmierne obľúbený aj u detí a tínedžerov, ktorí sa obávajú klimatických zmien. Mnohých z nich inšpiruje k najrôznejším uvedomeniam či k štúdiu biológie.

Dospievajúca klimatická aktivistka Greta Thunbergová sa v médiách vyznala, že stretnutie s Attenboroughom bolo „neopísateľné“, každý by sa podľa nej mal snažiť byť ako on.

Attenborough sa narodil 8. mája 1926 v Londýne. Vyštudoval zoológiu a geológiu na Cambridgeskej univerzite a dva roky slúžil v Britskom kráľovskom námorníctve. Začiatkom 50. rokov sa začala jeho dlhodobá spolupráca so stanicou BBC, pre ktorú pripravoval mnohé náučné programy – napríklad Animal Patterns, Zoo Quest, Adventure, Civilisation či Planet Earth. Medzi jeho slávne počiny patria aj dokumentárna séria Zelená planéta a film A Plastic ocean.

Zdroj: BBC