Vedci objavili prvú jaskyňu na Mesiaci. Je v nej príjemná teplota

Jaskyňa leží v mesačnom mori Mare Tranquillitatis asi 150 metrov pod povrchom.

Umelecký dojem z lunárnej jamy na Mare Tranquillitatis, ktorá ukrýva desiatky metrov dlhý sprístupnený jaskynný kanál. Fotografia: Nasa

Umelecké zobrazenie z lunárnej jamy na Mare Tranquillitatis, ktorá ukrýva desiatky metrov dlhý sprístupnený jaskynný kanál. Fotografia: NASA

Radarové údaje zo sondy Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) agentúry NASA, ktorá krúži okolo Mesiaca od roku 2009, poukazujú na prítomnosť jaskyne pod jeho povrchom. Takéto jaskyne by mohli slúžiť ako úkryty pre astronómov a ľudí, ktorí navštívia nášho spolupútnika. Mohli by poskytovať ochranu pred nebezpečným prostredím a nepriaznivými podmienkami na povrchu Mesiaca.

Odborníci analyzovali snímky jamy v mesačnom mori Mare Tranquillitatis, ktoré nasnímala LRO v roku 2010. To je miesto, kde v roku 1969 pristálo Apollo 11 a je viditeľné zo Zeme.

Podzemné úkryty

Vedci o tom, či má Mesiac jaskyne, diskutovali minimálne 50 rokov. Teraz sa im podarilo jednu potvrdiť. Predpokladajú, že sú to prázdne lávové kanály vytvorené vulkanickými procesmi pred miliardami rokov. Niektoré jamy na povrchu by mohli byť vstupmi do komplexného systému. Do dnešného dňa sme detegovali viac ako 200 lunárnych jám.

Analýza radarových údajov, ktoré zozbieral lunárny prieskumný orbiter, odhalila, že jama v Mare Tranquillitatis vedie do jaskyne širokej 45 metrov a dlhej až 80 metrov, čo je plocha ekvivalentná 14 tenisovým kurtom. Jaskyňa leží asi 150 metrov pod povrchom.

„Systémy lunárnych jaskýň sú skvelým miestom na umiestnenie budúcich základní, pretože hrubý jaskynný strop z kameňa je ideálny na ochranu nielen ľudí, ale aj celej infraštruktúry pred meniacimi sa zmenami dennej a nočnej teploty povrchu Mesiaca. Navyše blokuje vysokoenergetické žiarenie, ktoré zaplavuje mesačný povrch,“ uviedla Katherine Joyová, planetárna vedkyňa z Manchesterskej univerzity v Anglicku. „V súčasnosti však vieme veľmi málo o podzemných štruktúrach pod týmito vstupmi do jám,“ dodala.

Predpokladá sa, že mnohé mesačné jamy sa spájajú s podzemnými jaskyňami. Zdroj: NASA

Príjemná teplota na Mesiaci

Snímky z LRO ukázali, že dno jamy Mare Tranquillitatis je posiate balvanmi širokými až 10 metrov. Nebolo však jasné, či je jama uzavretá alebo je v nej vstup do podzemnej jaskyne.

Vedci v článku v časopise Nature Astronomy opisujú, ako použili údaje LRO a počítačové simulácie, aby ukázali, že 100 metrov široká jama, ktorá je ohraničená zvislými alebo previsnutými stenami, vedie k šikmej podlahe a jaskyni, ktorá siaha desiatky metrov na západ.

Zatiaľ čo mesačný povrch sa počas dňa zahrieva približne na 127 °C, v noci sa ochladí približne na mínus 173 °C. Podľa štúdie uverejnenej v časopise Geophysical Research Letters sa teplota v jaskyni udržiava na príjemných 17 °C.

Porovnanie oboch strán Mesiaca. Zdroj: NASA

Budúci domov

Výskumníci majú záujem študovať horniny vnútri takýchto jaskýň, pretože obsahujú informácie o tom, ako sa formoval Mesiac a aká je jeho sopečná história. Jaskyne môžu obsahovať aj vodný ľad, ktorý je nevyhnutný pri dlhodobých lunárnych misiách a kolonizácii.

Robert Wagner, výskumník z Arizonskej štátnej univerzity, povedal, že jednou z najväčších výziev bude prístup. Preto bude nutné vybudovať naozaj stabilnú infraštruktúru. Astronauti možno budú musieť použiť prenosné tryskáče alebo výťah, aby sa dostali z jaskyne.

V rámci prípravy na návrat ľudí na Mesiac sa vesmírne agentúry zaujímajú o to, akým spôsobom  posúdiť štrukturálnu stabilitu jaskýň a posilniť ich steny a stropy. Biotopy môžu tiež potrebovať monitorovacie systémy na varovanie pred pohybom alebo seizmickou aktivitou a majú oddelené oblasti, do ktorých sa astronauti môžu stiahnuť, ak by sa časti ich jaskyne zrútili.

Zdroj: TheGuardian, ABCnetNews, Smithsonian