V rámci misie Polaris Dawn vystúpili do voľného vesmíru prví neprofesionálni astronauti

Jared Isaacman a Sarah Gillisová čiastočne opustili kapsulu SpaceX Crew Dragon vo výške 737 kilometrov nad Zemou.

Súkromný astronaut Jared Isaacman stojí čiastočne mimo kozmickej lode Dragon spoločnosti SpaceX počas vôbec prvej komerčnej vesmírnej vychádzky 12. septembra 2024. (Kredit obrázku: SpaceX)

Jared Isaacman stojí čiastočne mimo kozmickej lode Dragon spoločnosti SpaceX počas vôbec prvého komerčného výstupu do otvoreného vesmíru. Zdroj: SpaceX

Polaris Dawn, súkromná misia spoločnosti SpaceX, ktorá v súčasnosti obieha okolo Zeme, dosiahla od svojho štartu 10. septembra už niekoľko rekordov. Pár hodín po štarte sa dostala kozmická loď Crew Dragon do výšky 1 400 kilometrov, čo je doposiaľ najvyššie, kam sa dostali ľudia v rámci obežnej dráhy Zeme od misií Apollo z konca 60. a začiatku 70. rokov minulého storočia.

12. september je deň, ktorý sa zapíše do histórie. Dvaja astronauti Jared Isaacman a Sarah Gillisová absolvovali vôbec prvý komerčný výstup do otvoreného vesmíru. Loď opustili, keď obiehala okolo Zeme rýchlosťou viac ako 25 000 kilometrov za hodinu a nachádzala sa vo výške skoro 740 kilometrov. Pilot Scott Poteet a Anna Menonová, ďalší dvaja členovia misie, zostali na palube pre prípad, že by bolo treba zasiahnuť.

„Doma máme všetci veľa práce, ale odtiaľto vyzerá Zem dokonalo,“ povedal Isaacman, keď stál s hlavou a trupom vystrčenými z poklopu kozmickej lode a pripravoval sa na výstup do vesmíru. Isaacman, pilot a zakladateľ spoločnosti Shift4 zaoberajúci sa elektronickými platbami, misiu Polaris Dawn sčasti financuje.

Výstup do otvoreného vesmíru

Výstup do vesmíru sa začal o 12.12 nášho času (stredoeurópsky čas, CET), takmer o štyri hodiny neskôr, ako bolo pôvodne plánované, a mal trvať asi dve hodiny.

Riskantná operácia, ktorú SpaceX prenášala naživo vrátane záberov z modulu, sa oficiálne začala prípravou skafandrov štyroch členov posádky. Poklop vesmírnej lode sa za búrlivého potlesku z riadiaceho strediska na Zemi prvýkrát otvoril zhruba o 38 minút neskôr.

Podnikateľ Jared Isaacman po otvorení poklopu preliezol úzkym otvorom, pričom ho istilo 3,5 metra dlhé lano. Zatiaľ čo vykonával rad jednoduchých testov mobility a funkčnosť skafandra, pridržiaval sa plavidla nohou alebo rukou. Uľahčila mu to špeciálna konštrukcia pripomínajúca zábradlie, pomenovaná Skywalker. Po niekoľkých minútach ho vystriedala technička Gillisová. Ani jeden z astronautov však úplne neopustil plavidlo. Nový model skafandra SpaceX, ktorý bol na Zemi dôkladne testovaný, obstál vo svojej skúške na obežnej dráhe.

Členka posádky Polaris Dawn a inžinierka SpaceX Sarah Gillis je videná počas prvého komerčného výstupu do vesmíru.SpaceX

Členka posádky Polaris Dawn a inžinierka SpaceX Sarah Gillisová počas prvého komerčného výstupu do vesmíru. Zdroj: SpaceX

Poklop Dragon bol zatvorený približne o 13.14 (CET), keď SpaceX začala tlakovať kozmickú loď. Tá totižto nemala pretlakovú komoru. Podľa SpaceX trval celý vesmírny výstup jednu hodinu a 46 minút.

Každý predchádzajúci výstup do vesmíru až do 12. septembra 2024 vykonali profesionálni astronauti, zatiaľ čo posádku Polaris Dawn tvoria len súkromní civilisti. Posádka však musela stráviť dva a pol roka tréningom pomocou simulácií a iného cvičenia v drsnom prostredí.

Medzi hlavné vedecké ciele misie patrí:

• používanie ultrazvuku na monitorovanie, detekciu a kvantifikáciu venóznych plynových embólií (VGE), čo prispieva k štúdiám o prevalencii dekompresnej choroby ľudí;
  • zhromažďovanie údajov o radiácii, aby sme lepšie chápali, ako ovplyvňuje vesmírne žiarenie naše telo;
  • zhromažďovanie biologických vzoriek pre multiomické analýzy;
  • výskum súvisiaci so syndrómom poškodenia očných nervov, ktorý je spojený s vesmírnymi letmi (SANS) a predstavuje kľúčové riziko pre ľudské zdravie pri dlhotrvajúcich vesmírnych letoch.

Zdroj: Space, VND, NewScientist