Už budúci rok budeme cestovať do stratosféry v obrom balóne

Spoločnosť EOS-X Space pracuje na projekte od roku 2020. Let s nulovými emisiami bude trvať päť hodín.

Lety by mohli začať už koncom roka 2025. Zdroj: EOS-X Space

Lety by sa mohli začať už koncom roka 2025. Zdroj: EOS-X Space

Už čoskoro by ste sa mohli dostať na hranicu stratosféry futuristickým vesmírnym balónom. Ak budete mať, samozrejme, dostatok finančných prostriedkov. Španielska spoločnosť EOS-X Space oznámila, že sa blíži k finalizácii kapsuly pre siedmich cestujúcich, ktorú k nebu vynesie obrovský balón.

Pripravená už budúci rok

EOS-X Space, prvá španielska spoločnosť zaoberajúca sa výskumom vesmíru, uverejnila informácie o tom, že jej kapsuly vesmírnej lode budú pripravené do roku 2025. Plánom je prepraviť cestujúcich na vonkajší okraj stratosféry.

Lety, lepšie povedané vzlety, by mali štartovať z ústredia spoločnosti v Seville a z mesta Abú Zabí približne v treťom štvrťroku budúceho roka. Spoločnosť pracuje na projekte od roku 2020.

V tejto fáze odborníci dokončujú vývoj kapsúl vesmírnej lode a potrebné testovania, ktoré by mali čoskoro prebehnúť v spolupráci s vojenskými pilotmi a s Národným inštitútom pre leteckú technológiu (INTA).

Let bude trvať päť hodín

Predstavte si, že sa vznášate 40-tisíc metrov nad Zemou. To je zážitok, ktorý chce spoločnosť EOS-X Space ponúknuť svojim priaznivcom. Ich tlakovú kapsulu z uhlíkových vlákien bude niesť héliový balón s nulovými emisiami, čo z nej robí navyše udržateľný zážitok. Cestovateľom poskytne na pár hodín jedinečný pohľad na našu planétu a temnotu vesmíru. Cestujúci, samozrejme, zažijú aj krátky a unikátny stav beztiaže.

Vesmírny balón unesie osem ľudí vrátane pilota. Jedinečný zážitok, ktorý sa naskytne raz za život, má však vysokú cenu. Záujemcovia budú musieť za letenku zaplatiť 160- až 210-tisíc dolárov.

Cestovanie by malo byť naozaj bezpečné, všetky použité technológie – stratosférické plynové balóny, zostupové padáky, tlakové kapsuly, letové a pozemné riadiace systémy – boli v posledných 70 rokoch nejakým spôsobom odskúšané a testované v leteckom a kozmickom priemysle.

Lety by mohli začať už koncom roka 2025. Zdroj:EOS-X Space

Kapsula spoločnosti EOS-X Space. Zdroj: EOS-X Space

Kapsula spoločnosti EOS-X Space sa môže pochváliť ergonomickými sedadlami, panoramatickými geometrickými oknami, atmosférickým osvetlením a dokonca aj palubným barom. Spoločnosť tvrdí, že každý cestujúci môže mať svoje vlastné okno, cez ktoré si bude môcť vychutnať vonkajší svet.

Pre náročných je pripravený i komplex SpaceHub, kde si budú môcť cestujúci vyskúšať stav s nulovou gravitáciou a simulácie vesmírnych misií vo virtuálnej realite.

Päťhodinový let bude rozdelený na dve hodiny výstupu a dve hodiny vznášania sa a kochania sa výhľadmi. Héliový balón bude potom hodinu zostupovať späť na Zem a mal by pristáť veľmi mäkko vďaka početnej podpore nôh umiestnených pod plavidlom.

EOS-X Space nie je jediná spoločnosť, ktorá vyvíja cestovanie do vesmíru pre verejnosť. Spoločnosť Space Perspective, sídliaca na Floride, je ďalším hráčom, ktorý aktívne pracuje na podobnom koncepte.

Zdroj: Ineteresting Ingineering, DesignBoom, NewAtlas