Po maxime Perzeíd nás čaká konjunkcia Jupitera a Marsu

Jasné planéty Jupiter a Mars budú v tesnej blízkosti v ranných hodinách 14. a 15. augusta 2024. Úkaz bude viditeľný aj z miest.

Konjunkcia Marsu a Jupitera. Autor: Petr Horálek/FÚ v Opave/Stellarium

Konjunkcia Jupitera a Marsu. Autor: Petr Horálek/FÚ v Opave/Stellarium

Tohtoročné pozorovanie Perzeíd, o ktorom sa viac dočítate v článku uverejnenom na našom portáli VEDA NA DOSAH, na rannej oblohe doplní vzácna konštelácia jasných planét: Jupiter a Mars sa k sebe uhlovo veľmi tesne priblížia.

Stane sa to navyše vo fotogenickej oblasti súhvezdia Býk neďaleko jedných z najkrajších očami viditeľných otvorených hviezdokôp – Hyád a Plejád.

Maximálne priblíženie

Najznámejší meteorický roj je aktívny tento rok od 17. júla do 23. septembra. Tesne po maxime Perzeíd, ktoré bude dnes 12. augusta a zajtra 13. augusta 2024, nastane na oblohe vzácny nebeský úkaz. Už čoskoro dôjde k najväčšiemu priblíženiu planét Jupiter a Mars. Konjunkcia (vzájomné uhlové priblíženie objektov na oblohe) oboch planét nastane v noci zo 14. na 15. augusta 2024.

Snímka dňa NASA s názvom „Meteorický roj: Perzeidy z Persea“ Foto: Petr Horálek/FÚ v Opave

Snímka dňa úradu NASA s názvom Meteorický roj: Perzeidy z Persea. Foto: Petr Horálek/FÚ v Opave

Planéty sa na oblohe 15. augusta 2024 skoro ráno uhlovo priblížia na 21 uhlových minút, čo je menej ako uhlový priemer Mesiaca v splne na oblohe (maximálne priblíženie nastane už 14. augusta 2024 o 18.52 hod. SELČ na 18 uhlových minút, v tom čase z nášho územia budú planéty pod obzorom).

Obe planéty vyjdú 15. augusta 2024 už pred prvou hodinou rannou SELČ (čas východu sa bude líšiť v závislosti od miesta pozorovania rádovo v minútach).

Úkaz bude možné pozorovať aj z miest

Úkaz bude pozorovateľný voľným okom. Planéty sa k sebe dostanú naozaj blízko a vizuálne budú neprehliadnuteľné aj z miest.

Ako budú planéty postupne stúpať vyššie nad obzor, budú sa zároveň od seba už nepatrne uhlovo vzďaľovať. Napriek tomu ich však i v stredne veľkom ďalekohľade (s priemerom nad 10 cm) budeme môcť sledovať v jednom zornom poli.

Planéta Mars (oranžová guľa dole), Plejády (modrá kopa) a Hyády (písmeno V naľavo). Foto: Petr Horálek

V blízkosti budú Galileiho mesiace

Mars sa bude javiť ako nápadný ovál s oranžovkastým odtieňom, Jupiter ako kotúčik s atmosférickými pásmi a v jeho blízkosti sa v jednej rovine ukážu všetky štyri Galileiho mesiace – Io, Európa, Ganymedes a Kalisto.

Zdroj: TS FÚ v Opave a Českej astronomickej spoločnosti