NASA prijala z vesmíru správu, ktorá je predzvesťou medziplanetárnej komunikácie

Vedci z úradu NASA prijali správu z vesmírnej sondy vzdialenej 460 miliónov kilometrov.

Vesmírna stanica nad Zemou. Zdroj: iStock.com/forplayday

Je to spôsob, ako môže Zem komunikovať s ľuďmi vyslanými do vzdialenejšieho vesmíru. Zdroj: iStock.com/forplayday

Vedci z úradu NASA vystrelili laser k sonde Psyche vzdialenej 460 miliónov kilometrov a dostali aj spätnú odpoveď vo forme zakódovanej správy. Informáciu priniesol server IFLScience.

Sonda Psyche aktuálne smeruje k rovnomennému asteroidu bohatému na kovy, ktorý leží v hlavnom pásme asteroidov medzi Marsom a Jupiterom. Vesmírna sonda zároveň slúži na testovanie pokročilého komunikačného systému. Aktuálna vzdialenosť sondy aj spomínaného preneseného signálu 460 miliónov kilometrov je pre lepšiu predstavu dvojnásobok vzdialenosti medzi Marsom a Zemou.

Nejde o prvý laserový prenos informácií, ktorý sa sonde Psyche podarilo realizovať, no posledná správa prišla z najväčšej diaľky. To naznačuje, že ľudstvo už teraz môže mať k dispozícii spôsob, ako by mohla Zem komunikovať s Marsom či inými planétami, keby sa tam ľudia dostali.

Vzdialenosť od sondy Psyche. Zdroj: NASA

Dôležitý míľnik

Vedúca projektu pôsobiaca v Laboratóriu prúdového pohonu NASA Meera Srinivasanová považuje predmetnú správu za dôležitý míľnik. Vysvetľuje, že laserová komunikácia si vyžaduje mimoriadne vysokú úroveň presnosti. Srinivasanová ďalej uviedla, že sa podarilo overiť techniky, ktoré NASA používa na sledovanie a zameriavanie. Taktiež je to dôkaz toho, že optická komunikácia jedného dňa môže predstavovať spoľahlivý spôsob skúmania našej slnečnej sústavy.

Jedným z cieľov komunikácie so sondou je zistiť, čo všetko je možné dokázať s aktuálne dostupnou technikou na Zemi a na základe týchto informácií vznikajú teórie o tom, čo by mohla priniesť budúcnosť. Tím realizoval experimenty v rôznych vzdialenostiach, aby zistil, v akej miere vzdialenosť vplýva na objem odoslaných údajov.

Testovanie komunikácie so sondou pomocou lasera. Zdroj: Youtube NASA Jet Propulsion Laboratory

Prelom v prenosovej rýchlosti

Vedci pri experimente vyslali dáta zakódované v laserovom lúči na frekvencii blízkej infračervenému svetlu, ktoré má vyššiu frekvenciu ako rádiové vlny – to znamená, že do odoslanej správy sa zmestí oveľa viac dát. S narastajúcou vzdialenosťou od Zeme množstvo prenášaných dát postupne klesá.

Keď bola sonda Psyche od Zeme 53 miliónov kilometrov, laser prenášal dáta maximálnou rýchlosťou 267 megabitov za sekundu. Vysielaná správa vtedy obsahovala video kocúra menom Taters.

Komunikačný experiment úradu NASA vysielaný z vesmíru pomocou lasera. Zdroj: Youtube JPLraw

Táto rýchlosť v podstate zodpovedá prenosu videa priamo na Zemi. Pri maximálnej vzdialenosti dosiahla NASA trvalú rýchlosť prenosu dát 6,25 megabitu za sekundu.

V súčasnosti je sonda Psyche vypnutá a NASA ju opäť zapne na začiatku novembra, aby zistila, či prístroj môže fungovať najmenej rok.

Experiment s názvom Deep Space Optical Communications prekonal podľa úradu NASA rekord v laserovej komunikácii. Podarilo sa mu to tento rok v lete, takže teraz mohla americká vesmírna agentúra úspešne ukončiť prvú fázu tohto projektu, ktorý sa začal 13. októbra 2023 vypustením sondy Psyche.

Zdroj: IFLScience