Medzinárodná vesmírna stanica čoskoro privíta druhú plne súkromnú misiu Ax-2

Na palube sa nachádza štvorčlenná posádka, ktorá strávi na ISS dvanásť dní.

Vesmírna stanica ISS. Zdroj: iStockphoto.com

Zdroj: iStockphoto.com

V noci o 23.37 z nedele 21. mája na pondelok nášho času vyrazila na rakete Falcon 9 smerom na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) druhá plne komerčná misia. Tá nesie názov Ax-2 podľa spoločnosti Axiom Space. Niekoľko hodín po štarte zo štartovacieho komplexu 39A v Kennedyho vesmírnom stredisku NASA na Floride sa jej podarilo úspešne nadviazať spojenie so Zemou. Posádka sa podelila o niekoľko svojich prvých skúseností s pobytom vo vesmíre.

Kto letí na ISS?

Kozmická loď Crew Dragon sa úspešne spojila so Zemou o 13.30 nášho času, podľa najnovších informácií zakotví vo vesmírnom prístave modul ISS Harmony dnes okolo 15.24 nášho času. Na palube sa nachádza štvorčlenná posádka pozostávajúca z dvoch Američanov a dvoch astronautov zo Saudskej Arábie. S ostatnými astronautmi by sa mala zvítať na ISS okolo 17.45.

Misia vytvorí míľnik nielen v tom, že raketa Falcon 9 sa vôbec po prvýkrát vrátila na miesto štartu v rámci misie, pri ktorej niesla posádku, a spoločnosť SpaceX si tak pripísala už 120. úspešné pristátie v rade, do vesmíru dostane navyše aj prvú ženu zo Saudskej Arábie. Je ňou vedkyňa Rayyanah Barnawiová, ktorá sa venuje rakovinovým bunkám. Veliteľkou misie je skúsená astronautka NASA Peggy Whitsonová, ktorá drží ženský rekord v počte dní strávených vo vesmíre, celkovo ich bolo 665. Okrem toho bude teraz prvou ženou, ktorá bude veliť súkromnému vesmírnemu letu.

Pilotom je Američan John Shoffner, skúsený letec s vyše 8500 nalietanými hodinami a nadšenec pre rádioamatérov. Štvrtým členom posádky je astronaut Ali AlQarni, ktorý je zároveň vyučeným pilotom.

Štvorčlenná posádka misie Ax-2. Zdroj: NASA

Čo ich čaká?

Posádka Ax-2 strávi na palube ISS 12 dní a uskutoční viac ako 20 prelomových vedeckých experimentov. Napríklad otestuje, ako vplýva mikrogravitácia na rast kmeňových buniek, taktiež overí lepšiu technológiu na komunikáciu na palube kozmickej lode či transfer snímok. Okrem vedy bude posádka popularizovať verejnosti na celom svete vedu, technológie, inžinierstvo a mnoho iného.

„Táto misia je ďalším dôkazom záväzku NASA pomôcť našim priemyselným partnerom vyvinúť ďalšiu generáciu vesmírnych technológií a podporiť rastúcu komerčnú vesmírnu ekonomiku,“ uviedol vo svojom vyhlásení riaditeľ NASA Bill Nelson.

Spoločnosť Axiom už podpísala dohodu s NASA ohľadom tretej misie Ax-3. Na rok 2024 alebo 2025 je naplánovaná i štvrtá misia Ax-4, ktorá má podľa informácií vyniesť maďarského astronauta na ISS. Axiom Space má tiež v úmysle postaviť komerčnú vesmírnu stanicu na nízkej obežnej dráhe Zeme, aby umožnila pokračovať vo výskume a vývoji technológií vo vesmíre po plánovanom odchode ISS do dôchodku.

ISS čaká v roku 2031 jej koniec

V januári 2031 bude Medzinárodná vesmírna stanica (ISS) zažívať svoje posledné hodiny na orbite. Po 30 rokoch krúženia okolo Zeme bude táto stanica, ktorá privítala stovky astronautov z 19 krajín, deorbitovaná – jednoducho povedané, poslaná späť do atmosféry, aby sa rozpadla.

Úlomky z jej 400 ton klesnú na dno Tichého oceánu v bode Nemo, najvzdialenejšom mieste na planéte od akejkoľvek pevniny. Bude to koniec tohto medzinárodného laboratória, ktoré vybudovala NASA s pomocou európskych, ruských, kanadských a japonských agentúr a ktoré stálo 135,7 miliardy eur.

Zdroj: Space, Everydayastronaut, AxiomSpace