Druhý pokus misie SpaceX Crew-6 bol úspešný a posádka vyrazila do vesmíru

Štyria členovia strávia na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS šesť mesiacov.

Posádka Crew-6. Zdroj: NASA

Druhý pokus rakety Falcon 9 od spoločnosti SpaceX vyšiel. Let štartoval dnes o 6. hodine a 34. minúte SEČ, predchádzal mu neúspešný pondelkový pokus. Táto raketa s ľudskou posádkou mieri na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) už po šiestykrát a aj preto dostala názov Crew-6. Úspešný prílet Crew-6 na ISS môžeme očakávať podľa vyjadrení NASA v piatok 3. marca približne o 7.17 SEČ (1.17 EST).

Na druhý raz sa to podarilo

V pondelok 27. februára 2023 mala pôvodne odštartovať misia vesmírnej lode Dragon. Pár minút pred štartom bol však let zrušený a odložený na štvrtok. Dôvodom bol problém s motormi Merlin na prvom stupni, NASA a SpaceX tak misiu s obavami o bezpečnosť posádky odložili.

Systém nevedel potvrdiť plnú zásobu triethylhliník-triethylboránu (TEA-TEB) používaného na štartovanie motorov. TEA-TEB je uložený v pozemnej zásobovacej nádrži, odkiaľ prúdi smerom k rakete a späť do záchytnej nádrže, a tým odstraňuje plyn z pozemného potrubia. Po bližšom preskúmaní odborníci zistili, že problém bol v upchatom filtri. Tímy SpaceX vymenili filter, prečistili potrubie dusíkom a overili, či sú čisté a pripravené na spustenie.

Upchatý filter nielenže sklamal posádku, ale tiež pokazil šancu SpaceX na tri štarty počas 13 hodín, popoludní 27. februára totižto spoločnosť na obežnú dráhu vypustila dva internetové satelity Starlink verzie 2-mini a 1.5 z východného a západného pobrežia.

Vesmírna loď Dragon štartovala už 37-krát a na ISS sa pozrela zatiaľ dokopy 33-krát.

Priamy prenos zo štartu aj s komentárom v českom jazyku si môžete vychutnať na videu.

Kto sú členovia posádky?

Posádku tvoria štyria astronauti – veliteľ misie Stephen Bowen, pilot Warren „Woody“ Hoburg, druhý astronaut zo Spojených arabských emirátov Sultan AlNeyadi a Andrey Fedyaev z ruskej agentúry Roskosmos. Bowen je jediným členom posádky, ktorý predtým už do vesmíru letel, dokonca tri razy.

Počas svojho 6-mesačného pobytu v laboratóriu na obežnej dráhe plánuje posádka urobiť viac ako 200 vedeckých experimentov a technologických demonštrácií v oblastiach, ako sú prírodné a fyzikálne vedy až po pokročilé materiály, vývoj technológií, aplikácie výroby vo vesmíre a dokonca aj výskum, ktorí navrhli študenti.

SpaceX Crew-6. Zdroj: NASA

Kedykoľvek Crew-6 vzlietne, Bowena a jeho tím privítajú na ISS veliteľka Crew-5 Nicole Mannová, Josh Cassada, japonský astronaut Koichi Wakata a kozmonautka Anna Kikina, prvá Ruska, ktorá štartovala na palube Crew Dragon. Na stanicu dorazili minulý rok v októbri a na Zem sa plánujú vrátiť okolo 6. marca, a tým ukončiť svoju 151-dňovú misiu.

Posádku Crew-6 bude čakať aj Sergey Prokopyev, Dmitri Petelin a astronaut NASA Frank Rubio, ktorí sa na stanicu dostali minulý rok v septembri. Trojica sa mala vrátiť na Zem už túto jar. Ich trajektovú loď Sojuz MS-22 oslabil 14. decembra náraz mikrometeoritu tým, že pretrhol vedenie chladiacej kvapaliny. Trojica bude musieť preto stráviť ďalších šesť mesiacov vo vesmíre a vráti sa domov túto jeseň po celom roku na obežnej dráhe. Väčšinu tohto času bude teda tráviť spolu s posádkou Crew-6.

Zdroj: NASA, CBS, CNN, Nasaspaceflight