Kométa Tsuchinshan-ATLAS zvečnená nad Liptovskou Marou

Nastáva najlepšie obdobie na pozorovanie kométy C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS. Trvať bude až do konca októbra 2024.

Kométa nad Liptovskou Marou.

Úžasný záber kométy Tsuchinshan-ATLAS nad Liptovskou Marou urobil astrofotograf Petr Horálek dňa 13. októbra 2024. Zdroj: www.astro-novinky.eu. Foto: Petr Horálek/FÚ v Opave

Dlho očakávaná kométa C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS sa už dá pozorovať na večernej oblohe. „Počas nasledujúcich večerov by mohla byť jednou z najjasnejších komét pozorovateľných na severnej zemskej pologuli za posledné desiatky rokov,“ napísal astrofotograf a popularizátor astronómie Petr Horálek.

Kométu C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS minulý rok objavili dve observatóriá. Dňa 22. februára 2023 ju spozoroval systém ATLAS v Južnej Afrike. Nezávisle od toho ju 9. januára 2023 zaregistrovali aj dáta čínskeho observatória Tsuchinshan (v preklade Purpurová hora). Viac sa o kométe C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) dočítate v článku astronóma Jána Svoreňa na našom portáli VEDA NA DOSAH.

Kométa sa momentálne nachádza veľmi nízko nad západným obzorom. Zatiaľ je pozorovateľná za súmraku malým ďalekohľadom triédrom. V čase stmievania sa dá sledovať už aj voľným okom. Predpokladom úspešného pozorovania je jasná obloha a odkrytý západný obzor. Ako sa bude vzďaľovať od Slnka, bude sa postupne presúvať na tmavú oblohu.

Zachytená aj na dennej oblohe

V piatok 27. septembra 2024 preletela kométa príslním. Najbližšie k Slnku sa ocitla vo večerných hodinách na vzdialenosť 0,391 astronomickej jednotky (58,6 milióna kilometrov, teda o niečo ďalej, než sa pri Slnku ocitá planéta Merkúr).

Okolo 9. októbra 2024 sa kométa na svojej dráhe ocitla takmer na priamke medzi Zemou a Slnkom a vďaka takzvanému doprednému rozptylu slnečného žiarenia na prachových časticiach v jej chvoste sa zjasnila natoľko, že ju bolo možné fotograficky zaznamenať na dennej oblohe.

K Zemi sa kométa najviac priblížila 12. októbra 2024 dopoludnia, a to na vzdialenosť 0,472 astronomickej jednotky (necelých 71 miliónov kilometrov, teda približne 184-krát ďalej, než je od nás Mesiac). Po 12. októbri 2024 sa kométa postupne vzďaľuje od Zeme a pozvoľna slabne.

Snímka kométy C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS zo slovenského Sabinova za súmraku nízko nad západným obzorom 12. októbra 2024. Zdroj: FB Petr Horálek. Foto: Petr Horálek/FÚ v Opave

Pozorujte za súmraku

Kométa sa v týchto dňoch nachádza uhlovo blízko Slnka a je pozorovateľná len za súmraku nad západným obzorom. Na pozorovanie si nájdite miesto s dokonale odkrytým západným obzorom. Vhodnou pomôckou je i binokulár alebo poľovnícky triéder.

Približne 35 minút po západe Slnka možno kométu vyhľadať triédrom ako hmlistú škvrnku s jasnou bodovou hlavou. Len čo sa viac zotmie, kométa sa bude dať pozorovať aj voľným okom. Každý deň navyše zapadá neskôr. Kým 14. októbra 2024 bude zapadať približne dve hodiny po západe Slnka, 17. októbra už viac ako tri hodiny po tom, čo Slnko zapadne.

Nastáva najlepšie obdobie na jej pozorovanie

Najzaujímavejšie obdobie na pozorovanie kométy nastáva teraz a bude trvať až do konca októbra 2024. V tomto období sa kométa síce bude od nás vzďaľovať a na oblohe bude pozvoľna slabnúť, zároveň sa však bude vzďaľovať od Slnka a presúvať sa na tmavú oblohu.

Približne od 18. októbra 2024 začne Mesiac po splne vychádzať čím ďalej, tým neskôr v noci a pri pozorovaní kométy tak jeho svit nebude rušiť. Pozorovanie môže komplikovať už len svetelný smog z miest a nepredvídateľné počasie. Voľným okom by mala byť na tmavej oblohe pozorovateľná ešte do začiatku novembra 2024, malými ďalekohľadmi potom ešte do začiatku decembra 2024.

Zvečnená nad Liptovskou Marou

Práve včera 13. októbra 2024 sa ju podarilo zachytiť astrofotografovi Petrovi Horálkovi v dramatickom zábere nad Liptovskou Marou, kam za ňou cestoval 300 kilometrov. Zo záberu aj z kométy má veľkú radosť, o čom svedčí jeho komentár na facebooku:

„Nemôžem sa prestať tešiť z kométy C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS každý nový večer, keď sa každý ďalší večer na oblohe javí jasnejšia a väčšia! Dnes večer som prešiel 300 kilometrov, aby som kométu opäť uvidel, a pekné miesto som našiel na brehu slovenského jazera Liptovská Mara. Mraky boli husté a mesačný svit silnejší než včera, ale ten krátky okamih, keď sa kométa objavila v malom okienku, bol naozaj dramatický a nezabudnuteľný. Nemohol som ani uveriť, aký jasný a dlhý už mala chvost. Aký pohľad!“

Chceli by ste ju odfotografovať?

Ak chcete kométu vyfotografovať, pomôžu vám rady skúseného astrofotografa Petra Horálka. Na zachytenie kométy fotoaparátom je vo všeobecnosti potrebný najmä pevný statív, radí Horálek. Ak máte mobilný telefón s kvalitným fotoaparátom, mohlo by sa vám ju podariť odfotografovať aj s nastaviteľným časom expozície (je potrebné voliť expozíciu v ráde aj niekoľkých sekúnd a s možnosťou manuálneho doostrenia).

„Krajšie fotografie sa však podaria použitím citlivého fotoaparátu (ideálna je plnoformátová zrkadlovka či bezzrkadlovka) a svetelného objektívu (podľa jasnosti kométy objektív s ohniskovou vzdialenosťou 30 a 300 milimetrov, svetelnosť ideálne f1.4, dostačujúca je ešte 2.8). V prvých dňoch – približne do 17. októbra 2024 – postačí fotografovať krátke, rádovo len sekundové expozície. Ako sa ocitne kométa na tmavej oblohe, teda po splne, bude možné zaznamenať proti tmavému nebu aj štruktúry v jej chvoste. K takémuto foteniu je už potrebné pristupovať sofistikovanejšie,“ radí Petr Horálek na stránke www.astro-novinky.eu.

Zdroj: Astro-Novinky.eu