Kométa, ktorú videli neandertálci, sa poslednýkrát vracia k Zemi

Pozorovať ju môžete za dobrých podmienok aj voľným okom.

Kométa C/2022 E3 ZTF z 15. decembra 2022. Foto: Rolando Ligustri.

Kométa C/2022 E3 ZTF. Autor: Rolando Ligustri.

Už teraz by sme na oblohe mali vidieť kométu, ktorú naposledy spozorovali oči neandertálcov. K Slnku sa vracia po 50-tisíc rokoch a k Zemi bude najbližšie začiatkom februára.

„Ak by všetko bežalo tak, ako zatiaľ vyzerá, že bude, bude kométa na prelome januára a februára na hranici pozorovateľnosti voľným okom,“ vysvetľuje expert Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akadémie vied v Ondrejove.

Objavili ju až minulý rok

Kométu objavili v Kalifornii v observatóriu Mt. Palomar 2. marca 2022. Kométy sú ako jediné telesá vo vesmíre pomenované po svojom objaviteľovi. V tomto prípade ju prvýkrát spozoroval robotický systém Zwicky Transient Facility, takže podľa pravidiel Medzinárodnej astronomickej únie je odborný názov kométy C/2022 E3 ZTF. V čase objavu mala približne 17 magnitúd (veľmi málo jasný objekt) a nachádzala sa vo vzdialenosti 4,3 astronomickej jednotky od Slnka s bodom odslnia vzdialeným asi 2800 astronomických jednotiek.

Na základe záznamov z roku 2021 určili vedci jej dráhu a zistili, že ide o dlhoperiodickú kométu s dobou obehu asi 47 500 rokov. Z toho vyplýva, že tu nie je prvýkrát, ale minimálne jedenkrát tu už bola. Tento návrat bude pravdepodobne jej posledný.

Uvidíme ju na vlastné oči?

„Šanca je päťdesiat na päťdesiat,“ uviedol Pavol Suchan pre irozhlas.cz. Bežnému človeku sa podarí vidieť za život dve až tri kométy. C/2022 E3 ZTF dosiahla včera, teda 12. januára 2023, príslnie vo vzdialenosti 1,11 astronomickej jednotky (asi 166 miliónov kilometrov) a začala byť zároveň cirkumpolárnou, čo znamená, že nebude vôbec zapadať pod obzor.

O dva a pol týždňa neskôr, t. j. 1. februára 2023, preletí najbližšie k Zemi, a to vo vzdialenosti 0,28 astronomickej jednotky (asi 42 miliónov kilometrov). V tom čase bude prelietať blízko severného svetového pólu v súhvezdí Žirafy, nad Veľkým vozom. Vďaka svojej výhodnej polohe ju bude možné na nočnej oblohe v tomto období pomerne ľahko spozorovať aj malým ďalekohľadom.

Predpokladá sa, že počas svojho maximálneho priblíženia dosiahne jasnosť až 5 magnitúd a budeme ju môcť pozorovať na tmavej oblohe mimo mesta i bez ďalekohľadu.

Aktuálnu polohu kométy nájdete na webovej stránke https://theskylive.com/c2022e3-info.

Pre fotografov

Všeobecne je potrebné sa na fotografovanie kométy vybaviť pevným a masívnym statívom, citlivým aparátom (ideálne plnoformátová zrkadlovka či bezzrkadlovka) a svetelným objektívom (podľa jasnosti kométy nejaký objektív s ohniskovou vzdialenosťou 30 a 300 milimetrov.

Pretože je kométa hmlistý objekt, je vhodné zadovážiť si tiež prenosnú montáž pre dlhšie expozície (rádovo desiatky sekúnd) na úkor menšieho ISO (rádovo 1600 – 2000, skôr ale menej). Na zostrojenú montáž umiestnime fotoaparát so svetelným objektívom a robíme priebežne aj niekoľko snímok za sebou, ktoré potom pre lepšiu redukciu šumu a zvýraznenie niektorých detailov zložíme do jedného obrazu. Dobrým nástrojom, navyše zadarmo, je program Deep Sky Stacker, ktorý disponuje aj možnosťou skladania obrázkov s kométou.

Zdroj: TS Slezká univerzita Fyzikálny ústav SU v Opavě, irozhlas.cz