K Zemi sa blížia kométy, uvidíte ich aj cez malé ďalekohľady

Kométu Čurjumov-Gerasimenko pred pár rokmi skúmala sonda Rosetta.

Kométa 67P/Čurjumov-Gerasimenko, ako ju videla sonda Rosetta. Zdroj: ESA/Rosetta/NAVCAM

Nočnú oblohu v závere roka ozdobia dve kométy, ktoré sa zo Slovenska budú dať pozorovať aj malými ďalekohľadmi.

Prvou je krátkoperiodická kométa 67P/Čurjumov-Gerasimenko, ktorá sa vracia k Zemi po šiestich rokoch. Patrí do Jupiterovej rodiny komét. Má nepravidelný tvar a skladá sa z dvoch lalokov.

„Kométu v roku 1969 objavili ukrajinskí astronómovia Klym I. Čurjumov a Svetlana I. Gerasimenková. Jej obežná doba je 6,44 roka. Perihéliom (bod na dráhe, v ktorom je najbližšie k Slnku, pozn. red.) prejde 2. novembra a zo Slovenska ju do konca roka bude vidieť prakticky celú noc s výnimkou večerného súmraku,“ vysvetľuje Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV. V rokoch 2014 až 2016 tento vesmírny objekt z bezprostrednej blízkosti intenzívne skúmala sonda Európskej kozmickej agentúry Rosetta.

Pozrite si

Druhá kométa, ktorá sa priblíži k našej planéte, sa nazýva Leonard. Jeden obeh jej trvá približne 70-tisíc rokov. Objavili ju začiatkom tohto roka a jej jasnosť sa bude pohybovať na hranici viditeľnosti voľným okom.

Dlhoperiodickú kométu C/2021 A1 Leonard spozoroval americký astronóm Greg J. Leonard. Zo Slovenska ju budeme môcť pozorovať do 10. decembra 2021.

„V novembri ju bude zo Slovenska vidno v druhej polovici noci začiatkom decembra ráno pred východom slnka,“ spresňuje astronóm. „K Zemi sa 12. decembra priblíži na vzdialenosť 34,9 milióna km. Ak sa splnia naše očakávania, pôjde o najjasnejšiu kométu roku 2021,“ zdôrazňuje Ján Svoreň.

Po prechode perihéliom 3. januára 2022 sa kométa C/2021 A1 Leonard dostane na hyperbolickú dráhu a opustí slnečnú sústavu.

Vyhľadávacia mapka kométy 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Zdroj: SAV