Draží sa prvá vstupenka na let do vesmíru

V júli doň vo vlastnej rakete vyštartuje miliardár Jeff Bezos. Sledujte s nami video z dražby vstupenky na jej palubu v sobotu večer 12. 6.

Jeff_Bezos_pred_raketou_Bluer_Origin_Zdroj_Blue_Origin

Jeff Bezos pred raketou, s ktorou plánuje 20. júla tohto roku letieť na hranicu vesmíru spolu s bratom Markom a prvým vesmírnym turistom. Zdroj: Blue Origin

Jeff Bezos (57), zakladateľ Amazonu a už štvrtý rok najbohatší muž planéty, založil v roku 2000 vesmírnu spoločnosť Blue Origin, ktorá zostrojila raketu a šesťmiestny modul pre posádky s názvom New Shepard. Skúšobné lety prebiehali šesť rokov.

V máji tohto roku Jeff Bezos oznámil, že absolvuje svoj prvý let kúsok za Kármánovou hranicou, čiže hranicou medzi zemskou atmosférou a kozmickým priestorom, ktorá sa nachádza zhruba sto kilometrov od zemského povrchu. Posádka by za ňou mala stráviť zhruba štyri minúty.

Jeffa Bezosa bude okrem profesionálnych astronautov sprevádzať jeho mladší brat Mark (53) a jedno miesto ponúkol do dražby.

Záujem oň prejavilo 6 000 ľudí zo 143 krajín, no je jasné, že aj ten, kto vstupenku napokon získa, bude príslušníkom lepšej spoločnosti. Už jej vyvolávacia cena bola dva a pol milióna dolárov a v deň pred koncom dražby sa blížila k piatim miliónom dolárov.

Priamy prenos z finále dražby môžete sledovať prostredníctvom nasledujúceho videa, začína o 18.45 hod. 12. júna (v sobotu).

Ak pôjde všetko podľa plánu, Bezosova raketa s dĺžkou takmer osemnásť metrov vyštartuje zo Zeme 20. júla 2021. Kapsula New Shepard s posádkou sa od nej oddelí pár minút po štarte. Zhruba sto kilometrov dlhý let by mal trvať jedenásť minút.

Jeff Bezos tvrdí, že cieľom jeho snaženia je umožniť ľudstvu presídliť sa na iné planéty, kde by sa mohlo ďalej rozvíjať. Už teraz je totiž jasné, že Zem je pre nás malá a hrozí nám stagnácia. Ak nenájdeme ďalšiu obývateľnú zónu vo vesmíre, budeme musieť obmedziť svoj rast, spotrebu energie aj zdrojov, ktoré využívame.

Boháčov vo vesmíre bude pribúdať

Súkromných spoločností s podobnými ambíciami je viac. Blue Origin nedávno prehrala so spoločnosťou Elona Muska SpaceX v snahe postaviť ďalší pristávací modul, ktorý by niesol na Mesiac astronautov NASA.

SpaceX plánuje v najbližších dvanástich mesiacoch pre súkromníkov niekoľko misií na obežnú dráhu. Jedna z nich by mala na ňu v septembri vyviezť miliardára Jareda Isaacmana, zakladateľa spoločnosti Shift4 Payments, a ďalších troch amatérskych astronautov. Aj Musk povedal, že by raz chcel letieť na Mars, ale bližšie to nekonkretizoval.

Richard Branson, ďalší miliardár, ktorý v roku 2004 založil spoločnosť Virgin Galactic, plánuje suborbitálny let vo vesmírnom lietadle Virgin SpaceShipTwo.

Je zrejmé, že prví vesmírni turisti budú musieť byť bohatí. Ak však bude dopyt po takýchto letoch narastať, časom budú dostupnejšie aj pre nižšie spoločenské vrstvy.

Zdroje: The New York Times,  CNN, Blue Origin