Dnes sa pokúsi o štart prvá raketa vyrobená pomocou 3D tlačiarne

Terran 1 by nemal štartovať skôr ako o 19.00 hod. SEČ z Floridy.

Raketa Terran 1. Zdroj: Relativity Space

Dnes, 8. marca 2023, vo večerných hodinách (nie skôr ako o 19.00 hod. SEČ) by spoločnosť Relativity Space mala do vesmíru vypustiť Terran 1, prvú raketu na svete zhotovenú pomocou 3D tlačiarne. Spoločnosť pôvodne plánovala vykonať ešte jeden posledný test pred štartom, od ktorého však upustila, aby rakete nehrozilo poškodenie.

Čaro 3D tlače

Misia s názvom Veľa šťastia a zábavy (z anglického Good Luck, Have Fun) otestuje, či sa najväčší objekt z 3D tlačiarne na svete dostane až na obežnú dráhu. Raketa dlhá 33 metrov a široká 2 metre váži 9 280 kilogramov.

Štart bol ohlásený 22. februára 2023 po tom, čo spoločnosť od Federálneho úradu pre letectvo získala licenciu na jej vypustenie. Startup má patentovanú vlastnú technológiu 3D tlače, ktorá kombinuje tlač kovov, umelú inteligenciu a autonómnu robotiku. Spoločnosť uvádza, že dokáže vytvoriť celú raketu do 60 dní.

Terran 1 nebude pri svojom prvom lete niesť žiadny náklad. NASA však podpísala zmluvu so spoločnosťou Relativity Space na vypustenie malého satelitu s raketou v budúcnosti. Zmluva je súčasťou Venture-Class Acquisition of Dedicated and Rideshare (VADR) misií úradu NASA.

Startup pracuje aj na väčšej rakete Terran R

Osemročná spoločnosť Relativity Space pracuje aj na Terran R, opätovne použiteľnej nosnej rakete vyrobenej v 3D tlačiarni. Bude mať strednú nosnosť a mala by na nižšiu obežnú dráhu Zeme vyniesť asi 20 ton. Tým by prekonala aktuálny rekord rakety Falcon 9, ktorá na nízku obežnú dráhu vyniesla maximálne 15 600 kilogramov. Prvý stupeň rakety bude poháňaný siedmimi motormi Aeon R, čo je výkonnejšia vysokotlaková verzia Aeonu 1. Horný stupeň bude rovnako ako v prípade rakety Terran 1 obsahovať jeden vákuový Aeon.

Terran R by mohol plniť úlohu vesmírnej nákladnej lode, ktorá bude prevážať tovar z bodu A do bodu B, napríklad medzi Zemou, Mesiacom a Marsom. Prvý let je naplánovaný na rok 2024 a podobne ako Terran 1 bude štartovať na Floride z vesmírneho strediska Mys Canaveral.

Obe verzie rakiet Terran využijú na pohon zmes kvapalného kyslíka a kvapalného metánu. Na túto zmes stavili aj ďalšie nové americké komerčné nosiče – Super Heavy/Starship od SpaceX, New Glenn od Blue Origin či Vulcan od ULA.

Terran 1. Zdroj: Relativity Space

3D tlač a rakety

Technológia 3D tlače sa pri raketách v minulosti už používala, ale nikdy nie v takomto rozsahu. Napríklad Aerojet Rocketdyne, americká spoločnosť špecializujúca sa na dizajn raketových motorov, postavila štyri motory RS-25 pre raketu Artemis 1 úradu NASA pomocou 3D tlačiarne. Spoločnosť použila na výrobu laserovú práškovú fúziu (LPBF) pre väčšinu motorov, a tým sa údajne znížili celkové výrobné náklady motorov o 35 percent. LPBF je metóda 3D tlače, ktorá spája materiál bod po bode pomocou laserového lúča.

3D tlač je teraz možná aj v samotnom vesmíre vďaka 3D tlačiarni Zero G, ktorá vznikla v spolupráci Made in Space a úradu NASA. Tlačiareň vyslali na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) v roku 2014 a jej funkčnosť neovplyvnila mikrogravitácia.

Odvtedy ľudia na ISS dopravili viac 3D tlačiarní, ako napríklad tlačiareň Metal3D, ktorú vytvorila európska letecká spoločnosť Airbus. Metal3D dokáže tlačiť kov a to astronautom umožňuje vytvoriť časti, ako sú radiačné štíty a rôzne nástroje.

Priamy prenos zo štartu si môžete od 19.00 hod. SEČ pozrieť na videu.

Zdroj: kosmonautix, Space, tomorrowsworldtoday