Astronómovia spozorovali planétu, ktorá má tvar ragbyovej lopty

Matúš Beňo

Teleso sa nachádza veľmi blízko pri svojej hviezde, ktorá naň pôsobí výraznými slapovými silami.

Umelecká predstava o planéte WASP-103b, ktorá má tvar rugbyovej lopty. Zdroj: ESA

Umelecká predstava o planéte WASP-103b, ktorá má tvar ragbyovej lopty. Zdroj: ESA

Guľatý. To je tvar planét, na ktorý sme zvyknutí. V našej sústave je ich osem, mimo nej poznáme tisíce ďalších s týmto tvarom. Teraz však vedci spozorovali planétu, ktorá sa podobá skôr na ragbyovú loptu. Z vrchu a zospodu je sploštená, zatiaľ čo na stranách natiahnutá.

Astronómovia hovoria, že deformáciu telesa spôsobili silné slapové sily materskej hviezdy. Objav sa podaril vďaka kombinácii dát, ktoré získali tri vesmírne ďalekohľady. Svoje zistenia opísali v štúdii, ktorú zverejnil časopis Astronomy & Astrophysics.

Horúci Jupiter

Sústava WASP-103 s planétou so zvláštnym tvarom leží približne 1800 svetelných rokov od Zeme v súhvezdí Herkules. Materská hviezda je približne o dvesto stupňov horúcejšia a takmer dvakrát hmotnejšia ako naše Slnko.

V jej tesnej blízkosti sa nachádza planéta WASP-103b, ktorá patrí medzi horúce Jupitery. Ide o veľké plynné obry, ktoré sú blízko pri svojej hviezde, teda ešte bližšie, než je Merkúr pri Slnku, čiže ju aj obehnú veľmi rýchlo. Často je iba jedna strana planéty otočená k hviezde.

WASP-103b je približne 1,5-krát hmotnejšia ako najväčšia planéta našej sústavy, pričom jej polomer je takmer dvakrát taký veľký. Svoju hviezdu obehne za menej ako deň.

Práve malá vzdialenosť horúcich Jupiterov od svojej materskej hviezdy ich robí skvelými kandidátmi na hľadanie a pozorovanie pomocou metódy astronomického tranzitu. Keď sa menšia planéta dostane pred väčšiu hviezdu, čiastočne ju zatieni, čím klesne jej jasnosť. Z týchto údajov sa dá určiť napríklad veľkosť planéty.

Na ďalšie pozorovanie chcú použiť Webba

Astronómovia týmto spôsobom viackrát pozorovali WASP-103b pomocou vesmírneho ďalekohľadu ESA Cheops, ktorý je pre svoju citlivosť vhodný na takéto skúmanie. V údajoch si všimli drobné rozdiely, ktorými sa táto planéta líšila od ostatných typických pozorovaní. Z nášho pohľadu totiž bežná guľatá planéta vyzerá pri prechode pred hviezdou stále rovnako, a teda pokles jej jasnosti bude stály. No planéta v tvare ragbyovej lopty, ktorá je jednou stranou stále otočená k hviezde, spôsobí pri prechode drobné výkyvy v jasnosti. A tak astronómovia odhalili zvláštny tvar telesa.

„Je neuveriteľné, že Cheops vôbec dokázal odhaliť túto deformáciu,“ píše v tlačovej správe Európskej vesmírnej agentúry spoluautor štúdie Jacques Laskar.

Na základe pozorovaní sa vedci domnievajú, že tvar spôsobili silné slapové sily hviezdy. Tieto sily pozorujeme aj na Zemi v podobe prílivov a odlivov, za ktoré môže Mesiac. V menšej miere aj Slnko, je však príliš ďaleko, aby bol prejav výraznejší. Pod týmto vplyvom sa mení aj pevný povrch našej planéty, no je to veľmi nepatrné.

To isté sa však nedá povedať v prípade WASP-103b. Práve pre tesnú blízkosť k hviezde sú slapové sily výrazné a spôsobili nezvyčajný tvar, pričom k nafúknutiu mohla prispieť aj vysoká teplota. Vnútorná stavba telesa je podľa vedcov taktiež podobná ako pri Jupiteri. Keď sa bude dať, astronómovia sa chcú na planétu pozrieť pomocou Webbovho ďalekohľadu, ktorý by mohol odhaliť viac.

Zdroje: DOI: 10.1051/0004-6361/202142196, Tlačová správa ESA