Nová štúdia: Šťastní ľudia majú v starobe lepšiu pamäť

Denisa Koleničová

Na americkej štúdii sa zúčastnilo až 991 respondentov. Keďže vedci skúmali pokles pamäti, experimenty prebiehali v troch časový úsekoch, medzi ktorými boli desaťročné prestávky.

Ilustračný obrázok, Zdroj: iSTOCK

Počas života mozog nahromadí množstvo spomienok, ktoré sa ukladajú do pamäti, a po spracovaní sa pretavia do skúseností.

Sú veci, na ktoré sa človek snaží okamžite zabudnúť, ale aj také, ktoré by si najradšej zachoval do konca života. Nie je to však možné, s pribúdajúcim vekom schopnosť ukladania informácií klesá. To, ako dlho informácie mozog uchová, závisí od množstva emocionálnych aj fyzických faktorov.

V novej štúdii publikovanej v časopise Psychological Science sa vedci snažili objaviť súvislosť medzi pozitívnym afektom, teda pocitom nadšenia, pozornosti, hrdosti či aktivity a pamäťou.

Skúmanie pamäti trvá dlho

Na výskume sa zúčastnilo 991 Američanov v strednom a staršom veku. Národná štúdia prebiehala v troch časových úsekoch: medzi rokmi 1995 a 1996, 2004 a 2006, 2013 a 2014. V každom časovom úseku vyžadovali vedci od respondentov, aby im podrobne popísali pozitívne emócie, ktoré pociťovali za uplynulý mesiac.

V časových úsekoch po roku 2000 sa ľudia zapojení do výskumu museli zúčastniť aj na pamäťových testoch. Šlo o jednoduché cvičenia, respondenti mali zopakovať slová hneď po tom, ako im ich vedci zobrazili a opätovne po pätnástich minútach.

Ilustračný obrázok, Zdroj: iSTOCK

Šťastnejší život – viac spomienok

Výsledky štúdie naznačujú, že ľudia, ktorí sú šťastní a veselí, s pribúdajúcim vekom strácajú menej pamäti.

„Naše objavy ukázali, že pamäť s vekom klesala,“ uviedla v tlačovej správe Klaudia Haaseová, docentka na Severozápadnej univerzite a hlavná autorka článku. „Avšak jedinci vystavení väčšiemu množstvu pozitívneho afektu mali v priebehu takmer desaťročia omnoho nižší pokles pamäti,“ dodala Emily Hittnerová, doktorandská študentka na Severozápadnej univerzite.

V budúcnosti by vedci chceli skúmať najmä ďalšie aspekty, ktoré by mohli súvisieť so zachovaním si dobrej pamäti vo vyššom veku, ako sú napríklad fyzické zdravie či sociálne vzťahy.

Zdroje: DOI 10.1177/0956797620953883