Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Študenti hodnotili kvalitu vysokoškolského štúdia v prieskume Hodnoť.to 2024

VEDA NA DOSAH

Prieskum Hodnoť.to, do ktorého sa zapojili tisíce študentov a študentiek, priniesol cenné dáta o názoroch študentov na kvalitu vzdelávania a prostredie slovenských vysokých škôl.

Študenti píšu test. Zdroj: iStock.com/JackF

Ilustračný obrázok. Zdroj: iStock.com/JackF

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR v spolupráci s Centrom vedecko-technických informácií SR a so Slovenskou akreditačnou agentúrou pre vysoké školstvo uskutočnilo prieskum spokojnosti študentov verejných vysokých škôl pod názvom Hodnoť.to 2024. Prieskum priniesol cenné dáta o názoroch študentov na kvalitu vzdelávania a prostredie slovenských vysokých škôl. Zapojilo sa doň viac ako 6 500 študentov. Tí poskytli spätnú väzbu, ktorá môže školám pomôcť zlepšiť ich silné stránky a odstrániť prípadné nedostatky.

„Získané dáta sú pre vysoké školy cennou spätnou väzbou, ktorá im umožňuje cielene odstraňovať nedostatky, zlepšovať silné stránky, a efektívne tak zvyšovať kvalitu vzdelávania a študijného prostredia. Zároveň poskytujú ministerstvu školstva dôležité informácie, vďaka ktorým môžeme presnejšie nastavovať štátne politiky v oblasti vysokého školstva a prijímať účinné opatrenia na podporu a zlepšovanie vysokoškolského prostredia,“ povedal hneď v úvode minister školstva Tomáš Drucker.

Cieľom bolo získať cennú spätnú väzbu

Prieskum sa realizoval od 29. apríla do 9. júna 2024 a zameral sa na názory študentiek a študentov prvého a druhého stupňa štúdia dennej formy na verejných vysokých školách. Študenti odpovedali celkovo na 53 otázok, ktoré sa týkali kvality výučby, prístupu pedagógov, podmienok štúdia, získaných vedomostí a praktických zručností. Dotazník bol dostupný v piatich jazykových verziách, a to v slovenskej, maďarskej, ukrajinskej, ruskej a anglickej.

Oslovená bola reprezentatívna vzorka 18 190 študentov, ktorá pokrývala rôzne vysoké školy, fakulty a študijné odbory. Celková návratnosť prieskumu dosiahla 36 percent, čo predstavuje 6 504 študentov, ktorí sa do prieskumu zapojili prostredníctvom dotazníka online.

Hlavné výsledky prieskumu

V prieskume vyjadrili študenti svoju spokojnosť najmä s kvalitou výučby, prístupom pedagógov a férovosťou hodnotenia. Menej spokojní boli so získavaním praktických zručností a s podporou počas štúdia. Prieskum tiež odhalil zlepšenie v oblasti internacionalizácie, najmä čo sa týka výučby v cudzom jazyku a prítomnosti zahraničných študentov, hoci táto oblasť zostáva naďalej výzvou.

Výsledky prieskumu boli spracované a verejne sprístupnené na webovej stránke ministerstva školstva v prehľadnej a používateľsky priateľskej forme.

„Prieskum ukázal, že celkovo sú študenti na slovenských vysokých školách skôr spokojní so svojím štúdiom, osobitne prejavili spokojnosť s kvalitou výučby, prístupom učiteľov a férovosťou hodnotenia. Na druhej strane však vidíme potrebu zlepšenia v oblasti získavania praktických zručností a osobnej podpory počas štúdia,“ poznamenal minister Tomáš Drucker.

Študenti píšu test. Zdroj: iStock.com/JackF

Študenti píšu test. Zdroj: iStock.com/JackF

Nové možnosti na zlepšenie škôl

Výsledky prieskumu prichádzajú v čase, keď slovenské vysoké školy implementujú výkonnostné zmluvy, ktoré podpísali s ministerstvom školstva v januári 2024. Tieto zmluvy sú kľúčovým nástrojom na zabezpečenie rozvoja a diverzifikácie vysokých škôl na základe ich špecifických silných stránok a ich potenciálu. Prieskum spokojnosti študentov je jedným z ukazovateľov, ktorý môžu školy využiť na získanie dodatočných finančných prostriedkov.

„Ešte pred vyhodnotením dotazníka sme na ministerstve školstva zaviedli viaceré opatrenia s cieľom zlepšiť vysokoškolské prostredie. Patrí sem aj internacionalizácia, ktorou podporujeme účasť Slovenska a slovenských vysokých škôl na medzinárodných veľtrhoch. Tieto aktivity umožňujú slovenským vysokým školám nadväzovať nové medzinárodné spolupráce, čo ich robí atraktívnejšími pre zahraničných výskumníkov, študentov a pedagógov. Tieto spolupráce zároveň podporujú aj medzinárodnú mobilitu,“ dodáva štátny tajomník pre vysoké školstvo a akademický výskum Róbert Zsembera.

Ako ďalšie opatrenie uvádza spustenie výzvy na vybudovanie a udržanie simulačných centier a zaradenie simulácie ako štandardného vzdelávacieho nástroja do systému vzdelávania budúcich lekárov, farmaceutov i zdravotníckych pracovníkov. „Nemenej dôležitým opatrením bude výzva pre vysoké školy na podporu poradenstva a zlepšovanie duševného zdravia študentov, ktorú Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky spustí už o pár týždňov.“

Prístup k najuznávanejších zdrojom

Veľkou pomocou pre študentov medicíny, ale aj pedagogických zamestnancov lekárskych fakúlt verejných vysokých škôl je podpora rezortu školstva v podobe zaobstarania prístupov do digitálnej vzdelávacej platformy AMBOSS, ktorá poskytuje komplexné zdroje a nástroje na štúdium, prípravu na skúšky a klinickú prax. Ministerstvo školstva zároveň zabezpečí lekárskym fakultám verejných vysokých škôl prístup do platformy UpToDate, klinického rozhodovacieho nástroja, ktorý poskytuje prístup k aktuálnym, overeným a odbornými lekármi recenzovaným informáciám, čo pomáha pri diagnostike, liečbe a starostlivosti o pacientov. Ide o jeden z najuznávanejších zdrojov klinických informácií na svete.

Okrem prieskumu spokojnosti študentov sa pripravuje aj prieskum spokojnosti zamestnávateľov, ktorý sa uskutoční v nasledujúcich mesiacoch. Tento prieskum bude zameraný na hodnotenie pripravenosti absolventov vysokých škôl na pracovný trh a poskytne školám spätnú väzbu, aby mohli lepšie prispôsobiť svoje študijné programy potrebám trhu.

Zdroj: TS MŠVVaM SR

(LDS)

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky