Každé druhé dievča a približne každý tretí chlapec na Slovensku trpia častým stresom či úzkosťou. Program všímavosti má priniesť do škôl viac pokoja a odolnosti.
Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphotos.com. Autor: monkeybusinessimages
Žiaci v celej Európe čelia znepokojujúcemu nárastu problémov s duševným zdravím. Riešenia v oblasti duševného zdravia sa snaží do slovenských škôl priniesť Centrum environmentálnej a etickej výchovy (CEEV) Živica a jej vzdelávací program Komenského inštitút prostredníctvom metódy všímavosti (mindfulness).
V prieskume HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) z roku 2022 vyplynulo, že na Slovensku pociťujú dievčatá v tínedžerskom veku výrazne vyššiu mieru stresu a úzkosti ako chlapci. Kým u dievčat až 50 percent zažíva stres viac ako raz za týždeň, u chlapcov podobné pocity zažíva 35 percent. V porovnaní s inými krajinami slovenskí žiaci a slovenské žiačky vo veku 15 rokov uvádzali až o 10 percent vyššiu mieru stresu a úzkosti, než bol medzinárodný priemer štúdie.
Psychika vplýva na akademické výsledky
Výsledky testovania PISA v tom istom roku pritom poukázali na silný vplyv duševnej pohody žiakov na ich akademické výsledky. Školáci, ktorí dokázali lepšie ovládať svoje emócie alebo boli odolnejší proti stresu, dosahovali priemerne o šesť testovacích bodov lepšie výsledky ako ich rovesníci s nižšou mierou sebaregulácie. Schopnosť učiť sa a emócie sú úzko prepojené.
CEEV Živica sa v rámci medzinárodného projektu Wellbeing na školách snaží posilniť odolnosť a duševnú pohodu detí a učiteľov v školskom prostredí prostredníctvom metódy všímavosti (mindfulness). Ide o súbor relaxačných nástrojov a techník, ktoré pomáhajú znižovať úzkosť a stres.
„Technikami všímavosti sa podporuje koncentrácia a pamäť, znižuje sa pocit úzkosti a konflikty v kolektíve a podporuje sa empatia, motivácia a spolupráca. Pridanou hodnotou projektu Erasmus+ je využitie praktických výstupov, konkrétne príručky pre učiteľov a mobilnej aplikácie, ktoré učiteľov a žiakov prevedú cvičeniami všímavosti, a to priamo v triedach. Benefitom je tiež základný výcvik všímavosti pod vedením odborníčky na túto tému a mentorská podpora v téme mindfulness, aby mohli byť učitelia ambasádormi všímavosti vo svojej škole,“ objasnila programová manažérka Komenského inštitútu a psychologička Zuzana Labašová.
Čo sa žiakom najviac osvedčilo
Do pilotnej fázy na Slovensku sa čoskoro zapoja tímy učiteľov a školských psychológov z Nitry, Novák, Pezinka, Prešova, zo Zvolena a z obce Pliešovce. Priamo so svojimi žiakmi potom v školách otestujú mobilnú aplikáciu a metodiku, ktoré vznikajú v rámci projektu.
„Minulý rok som sa s deviatakmi na ranných kruhoch venovala aktivitám s prvkami mindfulness. Spoločne sme si vyskúšali všímavé jedenie, rôzne techniky dýchania, metódu 5-4-3-2-1 a ďalšie cvičenia. Žiakom sa najviac osvedčili práve dychové techniky, vďaka ktorým dokázali pristupovať k Testovaniu 9 či prijímacím skúškam s väčším pokojom. Mnohí sa dokonca vyjadrili, že im tieto cvičenia pomáhajú večer sa upokojiť a ľahšie zaspať,“ uviedla učiteľka Linda Ižárová zo ZŠ Československej armády v Prešove.
Projekt, ktorý potrvá do októbra 2027, vedie Masarykova univerzita (Česká republika) v medzinárodnej spolupráci s partnermi z Grécka, zo Slovenska a z Írska. Fínska univerzita Jyväskylä následne otestuje vplyv týchto techník na duševnú pohodu žiakov. Vďaka financovaniu z programu Európskej únie Erasmus+ budú všetky vzdelávacie nástroje a mobilná aplikácia bezplatne sprístupnené pre verejnosť na stránke www.wellbeinginschools.eu/sk.
Zdroj: TS CEEV Živica
(LDS)





