Predkladáme čitateľom publikáciu Modernizácia vysokoškolského vzdelávania v Európe: vysokoškolskí zamestnanci – 2017, ktorá sa zaoberá aktuálnou situáciou vysokoškolských zamestnancov v rámci meniacej sa scény vysokého školstva v Európe.
Publikácia sa zameriava sa na kvalifikačné požiadavky, proces prijímania, zamestnanecké a pracovné podmienky v akademickej obci, vplyv externého zabezpečovania kvality a centrálnych stratégií na internacionalizáciu. Obsahuje tiež národné grafy znázorňujúce hlavné charakteristiky jednotlivých kategórií vysokoškolských zamestnancov. Správa bola vypracovaná hlavne na základe kvalitatívnych údajov zozbieraných v rámci siete Eurydice, ktorá zahŕňa vysokoškolské systémy v 35 štátoch. Zhromaždené údaje sú zamerané na vysokoškolských zamestnancov, ktorí sú v prvom rade zodpovední za výučbu a/alebo výskum. Okrem toho boli použité kvantitatívne údaje z Eurostat-u a European Education Tertiary Register (ETER), ako aj informácie zhromaždené z prieskumov, ktoré pre túto správu o vysokoškolských zamestnancoch pripravili odborové zväzy a agentúry pre zabezpečovanie kvality.
Cieľom tejto publikácie je reálny pohľad na skutočnosť, ktorej čelia zamestnanci vysokých škôl v čase rýchlych zmien a narastajúceho spoločenského dopytu. Do súčasného obrazu o európskom vysokoškolskom vzdelávaní patrí meniaci sa počet študentov, nové financovanie a riadiace mechanizmy, ale len málo vieme o tom, ako tieto zmeny ovplyvňujú zamestnancov vysokých škôl. Keďže pre úspešné vysokoškolské vzdelávanie sú rozhodujúci zamestnanci vysokých škôl, sú v centre pozornosti tejto publikácie.
Publikácia je rozdelená do šiestich kapitol. V úvodnej kapitole sú informácie o súvisiacom vysokoškolskom prostredí. Ďalšie kapitoly skúmajú kvalifikačné požiadavky zamestnancov vysokých škôl, proces prijímania, zamestnanecké a pracovné podmienky na akademickej pôde, externé postupy zabezpečenia kvality a stratégie internacionalizácie na centrálnej úrovni. V publikácii sú tiež národné grafy, ktoré znázorňujú charakteristiky jednotlivých kategórií zamestnancov vysokých škôl.
Brožúra vychádza z niekoľkých zdrojov údajov. Predovšetkým zo zberu kvalitatívnych údajov z národných kancelárií Eurydice, ktorý bol ukončený výskumnými správami, ako aj zo správ a databáz vytvorených medzinárodnými organizáciami. Informácie boli tiež zbierané prostredníctvom prieskumov odborových zväzov zamestnancov vysokých škôl a agentúr na zabezpečenie kvality. Okrem kvalitatívnych informácií obsahujú niektoré kapitoly aj štatistické údaje z medzinárodných prieskumov a databáz.
Tieto hlavné zistenia poukazujú na kľúčové otázky, ktorými by sa mali zaoberať tvorcovia politík.
Pred nedávnom bol vysokoškolský rezort predmetom dôležitých zmien. Ovplyvnený národným a medzinárodným vývojom sa rozširoval a zároveň menil. Popri náraste a rôznorodosti študentov sa začal významne diferencovať v inštitúciách i programoch. Zatiaľ, čo verejné orgány stále zohrávajú hlavnú rolu v regulovaní a koordinovaní poskytovania vysokoškolského vzdelávania, možno pozorovať postupný posun od prísnej centrálnej kontroly k novým formám riadenia a vplyvu, predovšetkým prostredníctvom nových modelov financovania a systémov zabezpečenia kvality.
Publikácia bola uverejnená vo februári 2018 a nájdete ju tu.
Spracovala a uverejnila: Mária Izakovičová, NCP VaT pri CVTI SR
Zdroj: Modernizácia vysokoškolského vzdelávania v Európe: vysokoškolskí zamestnanci – 2017
Obrázok zdroj: publikácia Modernizácia vysokoškolského vzdelávania v Európe: vysokoškolskí zamestnanci – 2017 (str. 134)