V Anglicku objavili nový jedinečný druh obrneného dinosaura

Novoobjavený dinosaurus dostal názov Vectipelta barretti a patrí k ankylosaurom.

Vectipelta barretti. Zdroj: Stuart Pond

Vectipelta barretti. Zdroj: Stuart Pond/NHM

Na ostrove Wight pri južnom pobreží Anglicka, ktoré je známe objavmi z obdobia jury, našli vedci pozostatky nového druhu dinosaura s čepeľovitými hrotmi na chrbtovej strane tela.

Novoobjavený dinosaurus dostal názov Vectipelta barretti a patrí k takzvaným obrneným dinosaurom do širšej rodiny ankylosaurov. Napriek svojmu hrôzostrašnému vzhľadu bol podľa vedcov z Prírodovedného múzea v Spojenom kráľovstve, ktorí na objave pracovali, bylinožravec. Svoje poznatky publikovali v časopise Journal of Systematic Palaeontology.

• Ankylosaurus dorastal do dĺžky až 9 metrov a vážil viac ako 6 ton.
  • Mal krátke končatiny, a preto nevedel počas behu vyvinúť vysokú rýchlosť.
  • Jeho chvost mal kyjakovitý tvar, vážil približne 50 kilogramov a bol tvorený štyrmi kostenými platňami.

Odborníci musia prehodnotiť už nájdené fosílie

Vectipelta barretti je prvý dinosaurus, ktorý bol objavený na ostrove Wight za posledných 142 rokov. Pomenovanie dostal po profesorovi Paulovi Barrettovi, ktorý pracuje v Prírodovednom múzeu vyše 20 rokov a publikoval 220 odborných štúdií. Doteraz našli na ostrove 29 rôznych druhov dinosaurov z rozličných prehistorických období vrátane dvoch nových druhov veľkých dravých dinosaurov objavených v roku 2021.

Všetky pozostatky ankylosaurov z ostrova boli doposiaľ priradené k Polacanthus foxii, slávnemu dinosaurovi z ostrova. Odborníci musia teraz opätovne prehodnotiť všetky nálezy a posúdiť, či sa medzi nimi nenachádza aj Vectipelta. Na základe nájdených fosílií zistili, že Vectipelta barretti mal iné krčné, chrbtové a panvové kosti a ostnatejšie pancierové výčnelky ako Polacanthus foxii.

Stuart Pond, vedúci výskumník projektu, uviedol, že objav nového druhu prinesie ďalšie informácie o rozmanitosti druhov, ktoré v tom čase žili v regióne.

3D ilustrácia ankylosaura. Zdroj: iStockphoto.com

Kedy kráčal po Zemi?

Výskumníci sa domnievajú, že novoobjavený druh mohol byť bližšie príbuzný s druhmi ankylosaurov objavenými v Číne. Predpokladajú, že tieto dinosaury sa voľne pohybovali medzi Áziou a Európou pred 66 miliónmi až 145 miliónmi rokov. Pre ankylosaura je typické kostené brnenie (kostené doštičky – osteodermy) pokryté vrstvou rohoviny, ktoré chránilo zviera pred útokmi veľkých dravcov.

Vectipelta barretti chodil po Zemi pravdepodobne v období ranej kriedy. Z tohto obdobia sme zatiaľ na celom svete objavili len zopár pozostatkov. Niektorí si preto myslia, že na konci jury došlo k hromadnému vymieraniu. Aj preto je každá fosília z tejto doby klenotom, ktorý nám pomôže objasniť, či k spomenutej udalosti došlo a ako sa prípadne život obnovil. Keďže v Severnej Amerike horniny z daného obdobia väčšinou chýbajú, oblasť Wessexu a ostrov Wight sú mimoriadne dôležité pri zodpovedaní uvedených otázok.

Ostrov Wight mal v danom čase klímu podobnú podnebiu Stredozemného mora a bol záplavovou nížinou pokrytou veľkým meandrujúcim riečnym systémom. Povodne zmyli organický materiál, ako sú rastliny, drevo a dokonca i telá dinosaurov. Keď voda ustúpila, táto organická hmota sa nahromadila v záplavových oblastiach, ktoré nakoniec vyschli, a organická hmota sa zachovala v ílovej pôde vo forme fosílií.

Zdroj: NHM, CBS, Fosilie-shop, Webnode