Počas šiesteho ročníka Petržalskej super školy si žiaci mohli zahrať praveké pexeso, dotknúť sa ozajstných mayských artefaktov, mayského jantáru a jantárov z čias dinosaurov, stôp dinosaurov a hlavne vypočuť si špičkových svetových vedcov.
To, že veda nie je nuda, sa už šesť rokov snažia prezentovať organizátori ojedinelého projektu – Petržalská super škola. Vzdelávanie žiakov „netradičnou“ formou je v súčasnosti priam nevyhnutnosť. Nielen preto, že žiaci sa poznatky neradi memorujú, ale najmä z dôvodu, že v dnešnom svete technologických možností je veľmi ťažké deti zaujať. Organizátori Super školy sa rozhodli, že jednou z možností, ako žiakom ukázať niečo nové, výnimočné či originálne, je zoznámiť ich so zaujímavými ľuďmi. „Už základná škola môže v žiakoch vzbudiť nadšenie pre ktorýkoľvek vedný odbor,“ vysvetľuje Pavol Siman, podpredseda SAV. „Cieľom Petržalskej super školy je priblížiť žiakom vedu ´z mäsa a kostí´ a ukázať, že sa jej dá rozumieť. Možno o pätnásť, dvadsať rokov budú títo žiaci kolegami –prednášajúcim,“ uvádza Vladimír Bajan, ktorý agendu projektu predal novému starostovi Petržalky Jánovi Hrčkovi. Výnimočnosť projektu potvrdzuje aj logista projektu Juraj Monsberger, ktorý zdôrazňuje, že v Super škole často majú premiéru celosvetové objavy, a to v prednáškach pre deti.
Chémia slnka aj šieste vymeranie
Tohtoročná Petržalská super škola opäť priniesla množstvo zaujímavých a aktuálnych tém. Robotika; Ryžovanie zlata na Slovensku a vo svete; Finančná gramotnosť – ako si správne vybrať podmienky na hypotéku či pôžičku; Otepľovanie Zeme, znečisťovanie Zeme, ozónová diera; Pesticídy v potravinách či Zdravá výživa. Toto všetko a veľa ďalšieho si žiaci mohli vypočuť počas prednášok, ktoré mali skutočne výnimočné obsadenie. Na jednej z nich prednášal najcitovanejší vedec slovenskej histórie – profesor Marián Valko. Predstavil zdanlivo zložitú tému antioxidantov a – čo žiakov úplne nadchlo – veľmi jednoduchým spôsobom. Víťazné otázky žiakov boli podľa prof. Valka naozaj pozoruhodné. Má aj iný prvok vlastnosť ako kyslík radikál mínus? Čo by sa stalo, keby radikál vzal elektrón inému radikálovi? Nemôže antioxidant dať niekomu aj druhý elektrón, aby sám zanikol? Profesor netajil prekvapenie nad inteligenciou dnešných žiakov.
Vedeli ste, že na celosvetovom objave roka sa podľa amerického National Geographic podieľali Slováci? A na Super škole tento objav prezentoval priamo jeho autor – svetovo uznávaný mayológ prof. Milan Kováč z Filozofickej fakulty UK. Okrem iného žiakom prezradil, že objav desiatok tisíc nových obydlí Mayov znamená, že ich civilizácia bola dva- až trikrát väčšia, ako sa predpokladalo. No i tak jedna z najvyspelejších civilizácií bola porovnateľná s populáciou nášho štátu. Zaujímavosťou je, že profesor Kováč ovláda aj jeden z miestnych jazykov. Profesor Vojtech Rušín z Astronomického ústavu SAV zas svojím neutíchajúcim entuziazmom ukázal chémiu Slnka. Ktorý bol prvý prvok? Prečo je uránová ruda rádioaktívnejšia ako samotný urán? Existuje viac prvkov ako predpokladá tabuľka? To boli víťazné otázky žiakov. Hlavný organizátor a autor školy Dr. Peter Vršanský predniesol tému Šiesteho vymierania. Počas jeho prednášky si viac ako 250 žiakov ohmatalo pripravené jantáre. „Je to virtuálna realita – vidíte ich pred sebou, máte ich v ruke, a predsa neexistujú. Vyhynuli,“ pútavo vysvetľuje Dr. Vršanský.
S prednáškou Šieste vymieranie a vznikanie prišiel medzi petržalských šiestakov vedec Peter Vršanský.
Je to aj zábava
Tohtoročná Super škola vyvrcholila sústredením pre najúspešnejších žiakov v deviatich trojčlenných tímoch a ich lektorov spomedzi 2 179 účastníkov projektu. Záverečné sústredenie sa uskutočnilo v Kongresovom centre SAV v Starej Lesnej vo Vysokých Tatrách. Petržalská Super škola ale neznamená len prednášky, účastníci absolvovali aj množstvo zaujímavých výletov. Navštívili Beliansku jaskyňu, Studenovodské vodopády či absolvovali exkurziu v Bachledovej doline nad korunami stromov. Podarilo sa im vidieť aj divoké zvieratá, napríklad líšku s veľkou korisťou.
Deti sú prirodzene zvedavé
A o čo v tomto projekte vlastne ide? Základom sú prednášky na rôzne témy, ktoré sa konajú od októbra do marca, v prípade žiakov 9. ročníka v jarných mesiacoch. Na konci prednášok dostanú žiaci priestor na otázky. A keďže deti sú prirodzene zvedavé, nikdy ich nie je málo. Niekedy sú otázky vážne, inokedy vtipné. Žiaci však ani raz neodchádzali bez odpovede. Po skončení prednášok dostanú žiaci témy projektových prác, ktoré majú vypracovať. Tí najúspešnejší sa so svojimi pedagógmi a lektormi zo Slovenskej akadémie vied stretávajú na sústredení v Starej Lesnej. Tento neštandardný projekt realizuje mestská časť Petržalka v spolupráci so Slovenskou akadémiou vied . Časť technickej podpory realizovali priamo žiaci – finalisti. Projekt je natoľko úspešný, že v parížskej centrále UNESCO sa rokuje o tom, že by mohol byť celoplošne uplatnený v rámci Európskej únie. Na rozvoji projektu sa významnou mierou spolupodieľajú najmä SAV a MČ Petržalka, CVTI SR, ESET a UNESCO projekt AMBA.
Informačné a foto zdroje:
Spracovala: Martina Pitlová, NCP VaT pri CVTI SR
Uverejnila: VČ