Veda potrebuje významné zlepšenia v oblasti poskytovania vedeckých informácií. Nemecké vedecké inštitúcie zastrešené projektom DEAL začali rokovania s hlavnými vedeckými vydavateľmi, aby dosiahli spravodlivejšie podmienky na prístup k vedeckej literatúre.
Iniciátorom projektu DEAL je Aliancia vedeckých organizácií v Nemecku (Allianz der deutschen Wissenschaftsorganisationen) a je zastúpená nemeckou Rektorskou konferenciou (Hochschulrektorenkonferenz). Aliancia je združením najvýznamnejších nemeckých výskumných organizácií. Vydáva vyhlásenia týkajúce sa výskumnej politiky a financovania a štrukturálneho vývoja nemeckého výskumného systému.
Cieľom projektu DEAL je uzavrieť celoštátne licenčné zmluvy pre celé portfólio elektronických časopisov od hlavných akademických vydavateľov s tým, že sa dosiahne významná zmena súčasného stavu vo vzťahu k obsahu a cenám. Na národnej úrovni sa očakávajú rozsiahle a trvalé zlepšenia v prístupe k vedeckej literatúre pre akademických pracovníkov a zníženie finančného zaťaženia vedeckovýskumných inštitúcií. Licencie DEAL by priniesli výhody pre univerzity, vedeckovýskumné inštitúcie, štátne a regionálne knižnice.
V rámci projektu DEAL sa dosiahlo určité zblíženie stanovísk s vydavateľmi Wiley a Springer Nature. Rokovania s Elsevierom ohľadne presadenia celoštátneho otvoreného prístupu neboli úspešné – na protest prví vedeckovýskumní pracovníci[1] odstúpili z redakčných pozícií z časopisov tohto vydavateľa[2]. Toto je jeden z míľnikov boja medzi nemeckými zástancami otvoreného prístupu a významnými vydavateľmi. Následne takmer 200 univerzít, vysokých škôl a vedecko-výskumných pracovísk[3] zrušilo svoje predplatné v systéme Elsevier.
Spracoval: Július Kravjar, CVTI SR
Uverejnila: MI, NCP VaT pri CVTI SR
Zdroje:
https://www.electrochem.org/redcat-blog/editors-rsign-push-open-access/
——————————————————————————————-
[1]Zoznam: https://www.projekt-deal.de/herausgeber_elsevier/
[2]Z pozícií redaktorov, členov redakčných rád a poradných rád
[3]Zoznam: https://www.projekt-deal.de/vertragskundigungen-elsevier-2017/